0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ville,Jag känner helt plötsligt att jag har "noll" koll på radiatortermostater och vad de kan göra...Om jag tolkar dig rätt så kan jag, om jag köper nya radiatortermostater:Ställa in varje radiator på en temperatur, och när rummet som den radiatorn står i går över temperaturen så stängs flödet genom radiatorn av? Och på så sätt kan jag i princip stälal varje rum på egen temperatur?Just nu sitter det termostater på mina element med en skala från 0-4. På varje termostat finns det ett litet streck som förra ägaren gjort som indikerar var termostaten bör vara ställd... gissar att han gått och trimmat in dem och hittat en lagom nivå.Fasen, det här var ju nästan kul. Man lär sig nått nytt varje dag Thumbsup/Stefan
Om jag tolkar dig rätt så kan jag, om jag köper nya radiatortermostater:
Hm,Jag glömde nog posta min senaste fråga i eftermiddags, förhandsgranskade den förmodligen bara utan att posta...Nu har jag snöat in på det här med termostaterna. Som jag sa ovan, jag känner att jag inte förstår funktionen på dem fullt ut. Jag skall försöka upprepa vad du sa Ville och se om jag förstått det rätt:1. Jag skruvar ut termostaterna fullt ut så att de ger fullt flöde genom elementen.2. Jag justerar framledningstemperaturen eller snarare kurvan på pannan så att det blir lagom varmt i huset.3. Jag stryper lite, dvs skruvar in, de termostater som sitter på element som är i rum som är varmare än önskat. Det är detta som du refererar till som att ställa in fast strypning (?)Vad menas sedan med att aktivera termostaterna? Och varför vill jag inte använda termostater i källaren? Funkar en termostat så att de justerar hur mycket vatten som går genom radiatorn baserat på temperatur i rummet? Varför har man då en rumsgivare? Är det för att Appropå köpa nya så menade en av försäljarna att nya termostater skulle kunna respondera bättre på temperaturväxlingar än de 30 år gamla som sitter på radiatorerna idag.
OK, 50 grader blir beräkningsunderlag då. Vilket innebär att jag behöver ha en volym på 160 + 200 för att få ut 480 liter 40 gradigt vatten, givet 10 gradigt kallvatten, och att jag skall slippa använda elpatronen för att värma varmvatten./Stefan
Hm, nu blir jag konfunderad Ville,Kan man bara ställa en extern el-varmvatten beredare, typ en Nibe Eminent, på något annat än 80 grader? Det jag diskuterat med säljaren är att sätta VP först i slingan. Låta den värma upp varmvattnet, för att sedan rinna över i externa VVB:n. Från den externa VVB:n går sedan vattnet ut till kranarna. Externa VVB:n håller värmen på vattnet som är värmt av VP:n. Om man behöver mycket vatten en dag, typ för att hälla upp ett helt bad, kommer både VP:n och VVB:n arbeta med att värma upp nytt vatten./Stefan