0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror hustillverkarna ser en flvp som ett billigare alternativ d.v.s. den ersätter ventilation, värme och varmvattenbehovet. Därför finns dessa även i nybyggda hus långt upp i landet/inlandet, där de absolut inte hör hemma.
Kanske det är klokt att spalta upp saker å ting:1. mekanisk frånluft innebär, om jag förstått saken rätt (vilket inte är säkert eftersom jag är vanlig lekman och inte begriper mer än det jag läser) , att man skickar ut ett antal tusen kwh värme till kråkorna, kanske uppåt 5-8000 i det hus vi ska bygga. Vanligaste sättet att ta tillvara denna frånluft idag är att nyttja det ni kallar elpatroner dvs flvp typ ivt 490, nibe 310, 360 etc. upp till CZ som nyttjar speciell teknik.Kostnad för att ansluta en flvp typ ivt 490 till ventilationen tror jag ligger på ca 50 tkr inkl installation - kan detta stämma?2. bergvärme löser inte energiförlusten i 1 och kostar såvitt jag vet minst 110 tkr idag.Mellanskillnaden på minst 60 tkr ska divideras med vad man sparar på bergvärmen. I 240 kvm hus - se ovan - som vi ska bygga gissar jag att värme och vv-energibehovet blir (18)-20 MWh (men jag vet inte ännu - min nuvarande kåk fr 76 på 230 uppvärmda kvm, gamla fönster och originalisolering drar 23-25 MWh fjärrvärme + 6 MWH hh-ström). Solfångare (80 rör) räknar jag med ska klara 5 MWh och resten borde klaras med flvp+elpatron och braskamin. Då räknar jag med att flvp+elpatron producerar 10-13 MWh till priset av 5 MWh el och kaminen och hushållsströmmens slutvärme resten (1-2 kubik ved+ 6 MWh hushållsström). Om jag byter flvp mot bergvärme kostar detta 60 tkr. BV klarar nog producera 10-13 MWh för 3-4 MWh. Alltså sparar jag 1-2 Mwh/år motsv 1600-3200 kr. Enl bästa kalkylen utan räntekostnad är BV payoff 18 år. Bra el dåligt? Beroende av elprisutveckling förstås.Det handlar alltså om att BV inte verkar vara lönsamt i nya välisolerade hus. Inte om man vill ha kort payoff iaf.
Varför nämns inte FTX vid nybyggen. Med 80% temperaturverkningsgrad så borde den vara ett alternativ istället för en frånluftvärmepump. Kan hända att årsmedel 7° inte räknar hem FTX, men den ger betydligt bättre komfort.En frånluftare är som bäst då frånluften inte behöver värmas d.v.s. på sommaren för att bereda varmvatten. Har man solpaneler som värmer varmvattnet, så har man plockat bort en stor del av besparingen med frånluftsvärmepump.
ftx kostar en del och servicen är inte heller gratis med fläktbyten flera ggr/år och behov av förvärmning vif sträng kyla. Pratat m ventilationsexpert som erkänner att ftx i villor fått vanrykte pga de vansköts. Man glömmer servicen och så beckar de igen å stannar.
Filterbyten kostar dock pengar - handlar om tusenlappar per år - rätta mig om jag har fel!
har du själv ett villavent i din villavarm?
Så då har jag bestämt mej det blev en fvp från CZ 6.5kw med en tank på 500L förbered med solslinger