Att koppla förbi tredje fasen förbi styrkortet låter inte som ett genidrag, jag är ingen expert, men det skulle i alla fall jag aldrig göra på en inverterstyrd kompressor.
Inte konstigt att kompressorn skakade.
När jag läser hela tråden skulle det inte förvåna mig om följande har hänt:
Cikpumpen har spruckit? Kanske p.g.a. felaktig eller dåligt utförd installation. (Som gjort att inget flöde alls har funnits i systemet sommartid då termostatventilerna stängt)
Som en följd av detta har kompressor och styrkort gått varma, och kanske kan det vara så att styrkortet har gått sönder (eller en säkring på detsamma).
Reparatören antar därför att kompressorn behöver bytas och beställer en ny utbytesenhet (när det gjorts är oklart)
Kopplar in utbytesenheten mot det trasiga styrkortet vilket innebär att utbytesmodulen inte fungerar.
Kopplar förbi styrkortet....
Huruvida utbytesenheten nu tagit skada återstår att se.
Kanske kanske var enda felet att styrkortet behövde felsökas och bytas, och kankse berodde det på en felaktigt utförd installation och/eller idrifttagning, men det lär vi aldrig få veta.
När det gäller allt övrigt som sagts i denna tråd så bryter det mesta mot regelverket, och jag är mycket tveksam till om det skall få ligga kvar, jag har hela tiden haft som röd tråd i detta forum att det INTE skall få användas för utpressning mot tillverkare och leverantörer.
Det är inte så att jag misstror Rolle63, men vad säger att han ens finns?
Det kan vara en arg konkurrent som försöker sätta käppar i hjulet.
Just detta med beskyllningar ochg ankaganden mot enskilda tillverkare och leverantörer blir allt som oftast fel, om man skulle kontakta alla parter i denna konflikt skulle det inte förvåna mig om man fått tre olika historier.
Installatören: Kunden sa att det inte var bråttom, "bara den är i gång före vintern"
Tillverkaren: "Vi fick inte någon reklamation före semestern, och så snart vi fick in reklamationen beställde vi nya delar och levererade så snart reservmodulen var klar".
Vid kunden säger kan vi läsa här, men jag har en känsla av att denna tråd inte alls visar vad som sagts och gjorts på rätt sätt, antagligen ljuger alla på varann, vilket är både vanligt och begripligt, dock är det inte desto mindre tråkigt, och det kan drabba enskilda tillverkare och leverantörer mycket mer än vad de förtjänat.
För att jag skall kunna låta denna tråd ligga kvar skulle jag vilja tala med både värmekällan och ComfortZone personligen, om de godkänner det så kan den få ligga kvar, men hävdar de att "rolle" inte säger som det är skulle jag vilja ta bort hela tråden.
Fast som ni alla säkert förstår kan jag inte agera medlare i alla eventuella konflikter som uppstår i liknande fall.
För övrigt är den förlust som kan ha gjort p.g.a. den trasiga kompressorn under sommarmånaderna högst marginell och inget man behöver bråka så mycket om, även om även jag tycker att det är rimligt att få en reparation utförd snabbare än vad som påstås i denna tråd.
Offentlig utpressning, där inga som helst bevis finns, är bland det värsta jag vet.

Ni får gärna kommentera mina synpunkter.