0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Efter att ha nyligen installerat en krypgrundsavfuktare, inser jag att golv är mkt varmare än tidigare och hela huset är varm utan att behöva ngn värme alls nu. Om jag visste att stängning av luckor i krygrunden skulle leda till sådant förbättring, jag skulle ha knappast installerat en LL värme pump som komplement till FLVP.Raj.
Citat från: Raj skrivet 04 oktober 2008, 17:45:09Efter att ha nyligen installerat en krypgrundsavfuktare, inser jag att golv är mkt varmare än tidigare och hela huset är varm utan att behöva ngn värme alls nu. Om jag visste att stängning av luckor i krygrunden skulle leda till sådant förbättring, jag skulle ha knappast installerat en LL värme pump som komplement till FLVP.Raj. Tack. Intressant med krypgrundsavfuktaren, golven är ju väldigt kalla. Vilken avfuktare har du och vad kostade den att installera? Driftskostnad?
Spinner vidare lite på denna tråd då rubriken är passande, även om det inte riktigt är svar på frågan. Har precis installerat en Sanyo 123 LL som komplement till min FLVP. Mest för att få lite snabb komfortvärme när tanten fryser och vi inte orkar elda, samt lite (dyr) sommarsvalka. Gjorde installationen helt själv till en totalkostnad under 10', så den kanske går att räkna hem.Min fråga är egentligen hur man bäst samkör dessa system. Ska jag välja en låg kurva på FL och låta den köra lite basvärme och varmvatten (borde ju bli snabbare på varmvatten då) samt dra ner termostaterna på elementen. Jag har ingen inomhustermostat på FL. Eller ska man köra LL bara när man vill ha lite snabb värme och låta FL jobba? Kanske olika för olika årstider?Nån som har funderat nåt på detta?