0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det kan vara till ngn hjälp kan jag väl komplettera med lite siffror....Innan utbyggnaden gjorde vi av med ca 17000 kwh/år (inkl. hushållsel) i vår 1,5 planare på 140 kvm.Nu verkar det som att vi kommer komma under den siffran trots utbyggnad på 50 kvm (dock en väldigt öppen planlösning) samt att en högre innetemp, ca 22 grader mot 20 innan.Nu när det gått ner mot -15 i Sthlmstrakten så har fortfarande inte elpatronen slagit till på IVT:n mot tidigare när den gick som ett troll så fort vi kom ner mot -5. En viss eldning i kamin har också skett, men det gjorde vi å andra sidan innan också....Eftersom vi installerade L-L i oktober så är väl siffrorna lite preliminära och först nästa oktober vet vi exakt...men sedan vi installerade så har vi gjort av med drygt 4000 kwh på 3 månader så det borde som sagt bli en lägre årsförbrukning
Jag har IVT:n på lägsta kurvan 1 och önskad värme inställd på 14 grader, rumsgivarna fullt öppna.
Jag har IVT:n på lägsta kurvan 1 och önskad värme inställd på 14 grader, rumsgivarna fullt öppna. Vilket ger värme i golven (golvvärme på bottenvåningen) sedan står L-L inställd på 22 grader i autoläget med klaffarna rakt ut vilket verkar ge den bästa värmespridningen. Elementen på övervåningen (endast i barnens rum) står på ca 17 grader och puffar till då o då....Men håller som sagt fortfarande på för att hitta de optimala inställningarna, om det är möjligt.....
Hur funkar det med ventilationen ?Det borde ju bli ett övertryck i huset istället för ett undertryck om man har en Luft/Luft ?Får man något inflöde från tilluftsventilerna som man har ute i rummen ovanför fönstren ?
Citat från: zoom skrivet 05 januari 2009, 12:14:25Hur funkar det med ventilationen ?Det borde ju bli ett övertryck i huset istället för ett undertryck om man har en Luft/Luft ?Får man något inflöde från tilluftsventilerna som man har ute i rummen ovanför fönstren ?Varför ska det bli övertryck? Med en luft/luftvärmepump cirkulerar man ju bara inomhusluften genom innerdelen. Man tillför ju ingen ny luft utifrån med luft/luftvärmepumpen.
Den enda gången vi har haft eltillskott är när vi har haft legionella skydd på (vatten då värms upp mot 65grader istället av vanligt 50 grader, och den sker var tredje vecka).
Bra med alla kommentarer, synpunkter och ideer. Går i dessa tankar själv. Har ett 1,5 plans hus med NIBE 310P FLVP som framför allt vintertid får jobba bra med el-patronen. Just nu (JAN-FEB 2009) går det åt 60-70 KWH/dygn för uppvärming + varmvatten. Jag tycker detta är för mycket. Vilken LLVP skulle ni rekommendera att komplettera med? Hur skall placeringen vara?