0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en likadan trapp som du med planlösningen/rumsplacering på bottenvånen hyggligt lika, min nuvarande pump är dessutom placerad i trapphuset..Jag kan väl iallafall dela med mig av erfarenheten att jag har svårt att få ut värmen på nedervåningen, åtminstonde hyggligt jämt! jag ägnade en hel månad åt att justera och dona för att försöka få ut värmen lite jämnare. Eftersom vi håller på att göra om trappen så har jag passat på att testa att ta bort sparklisterna och ta ner spaljén med utan att bli nöjd med resultatet...Jag hade konstant ett par grader lägre på övervåningen trots att man kan tro att all värme ska gå upp den vägen!Största åroblemet är väl att vardagsrummet inte täcks in bra och att den i princip missar sovrummet helt.. Men men, nu har jag beställt en ny pump och denna ska placeras ovanför dörren, då har den fri sikt in till båda sovrummen(motsvarande groventré och bad på din planritning) och fri sikt in till vardagsrum och kök, en ytterligare skillnad är att mitt vardagsrum och kök är öppet imellan. Förutsättningarna är väl inte de samma eftersom vi inte har några sovrum på övervåningen utan ett allrum och kontor så prioriterar jag inte uppvärmningen av dessa utrymmen utan det får bli som det blir! lite undertryck bör jag ha på övervåningen iom att mekaniska ventliationen som ska in kommer skapa undertrycka via badrummet där uppe..
Om Du vill ha varmt på öb, så kan du väl sätta pumpen där.Man kan gissa och experimentera mycket och man tror innan att allt kommer att funka, men värmespridningen är inte bra ifr l/l pumpar.Jag har tre sep pumpar på nb, men det blir i alla fall kallt i tvättsutgan och gäst WC:n.Kommer jag till skott monteras en liten l/v pump.
Hej.Jag har monterat mina tre pumpar själv. Två (onoff)av maskinerna hade quick connect, den tredje(inverter) fick vaccumsugas och läcktestas.Eftersom jag har monterat en pump vartannat år, så har inte kostnaden känts betungande( 1:a pumpen 7000:-, 2:a pumpen 10000:-, 3:e pumpen 6000:-).Jag har dock ambitionen att komplettera med en liten l/v pump för 22.000:-. Den bör ge en bra grundvärme och se´n kan jag spetsa medl/l pumparna eller ev. kyla nå´t rum ifall klimatförändringen fortsätter.Du har ju vattenburen värme, men vill ej använda pannan längre. Stämmer det?Det går ju även att docka en liten l/v Nibe (2025-6)direkt på den gamla pannan och låta den styras med rumstermostat. Det bör kostar max 50.000:- inst o klart.
Hej MGKea,Hur fungera värmen på bottenvåningen?
MGkea, då har vi samma pump och placering, men vårt hus är på 141kvm../A.
Jo, vi delar på den, lite långt och lite bökigt.. ..Ok, likadan..