0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Er redd innedelen din blir sittende litt "trangt" med tanke på at den kan få liten lufttilgang og tumler rundt samme lufta uten å få særlig spredning . Men sikkert noen på forumet som har prøvd i praksis med samme plassering og at det kan fungere. *vinkar*Raptus
1: Det blir för trångt i trappen. Du slår nästan huvudet i innedelen. 2: Utdedelen hamnar utanför entrédörren. Vill du titta på den tjugo ggr om da´n under resten av ditt liv och varje gång påminnas att du gör det för pengarna?3: Montera en innedel i vardagsrummet på nb och utedelen så osynlig som möjligt. Maskinen skall verka utan att synas......4: Nästa år en ny maskin på öb om du blev nöjd i vinter
MGKea , unødvendig for deg å spørre om råd , tydelig at du har bestemt deg for at det "skal" virke . Lykke til , håper du blir fornøyd .Raptus
Jag har i princip lika modell på huset som ditt MGKea.Vår innedel sitter ovanför entredörren och jag upplever att tillräcklig värme ändå stiger via trappen till övervåningen. Jag inbillar mig att du kommer att få sämre värmespridning från luftpumpen på nedervåningen om du har innedelen i trappen.Hela denna vintern värmde vi vårt 150m2 1,5 plans älsbyhus med endast värmepumpen (Sanyo123) eftersom pannan lagt av!Mvh Thomas
(Har testat med att stänga av värmen på övervåningen med resultatet att värmen inte kommer upp på övervåningen. Troligen då det är välisolerat mellan våningsplanen. Fö. har huset mekanisk ventilation. Kök och toa suger ut luft. I sovrummen trycks frisk luft in. Från vinden trycks värmen genom rör ner i torpargrunden som till största delen består av gasbetongplattor lagda på en gjuten grund.)
Citat från: MGKea skrivet 18 augusti 2008, 12:18:52(Har testat med att stänga av värmen på övervåningen med resultatet att värmen inte kommer upp på övervåningen. Troligen då det är välisolerat mellan våningsplanen. Fö. har huset mekanisk ventilation. Kök och toa suger ut luft. I sovrummen trycks frisk luft in. Från vinden trycks värmen genom rör ner i torpargrunden som till största delen består av gasbetongplattor lagda på en gjuten grund.)1: Läs följande länk från Anticimex om krypgrunder angående din ventilationslösning från vinden, jag anser att du bör ta dig en närmare titt i krypgrunden.Länk: http://www.anticimex.se/fileobjects/3862_Rapport_krypgrund_september_2004.pdf2: Ställ ett stearinljus i trappan och kolla hur mycket den fladdrar, finns risk att det faller ned så mycket kall luft att varmluften upp bromsas helt, och din vindslösning med mekanisk vent kan röra till det än mer. Det var någon på detta forum som satte igen spjälorna på sidan och fick mycket bättre termik uppåt, sen kan ev trappstegen funka så att dom blir som ventilationslameller och värmen åker rätt fram. Svårt att labba fram sommartid men om du har en kraftig dammsugare på runt 1500W som brukar spruta värme efter ett par min kan du ju låta den stå o brumma på olika ställen i hallen och sen mäta var du får bäst resultat på ovanvåningen. Du bör ha ventilationen ordnad helt inan du labbar med L/L:s placering, annars kan du få fel värden.