0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ställ den på en pall eller stege, de flesta ändrar ju strålen när man öppnar luckan för påsen.Ev kan det finnas en snabbkoppling även på utblåset, kolla bakom filtret på utblåset (om sådant finns).
L/L är ställbara från nästan rakt ned till nästan rätt ut/rakt fram (tror det är runt 80*), vilket man gör med fjärrkontrollen.Varm luft skjuts ut snett nedåt typ klockan 7 om du förstår min vinkel här, det är kall luft som ska "skjutas" längs med innertaket för att få bästa kylning (klockan 9 alltså). Sen kan man även trimma lite i sidled beroende på modell.
Utnyttja termikens lagar, ändrade din ritning lite.Förslag 1 ovanför "hathyllan" i hallen, då går värmen utefter vägg och innertak upp samt åker runt i hallen och matas in i rummen runt om.Förslag 2: Vägg mot panncentral riktad utåt, fortfarande får du värme som sprids uppåt men inte lika mycket som hallmonteringen, däremot slipper du då också att ha utedelen direkt framför entredörren.Prova dammsugaren på dessa 2 ställen och mät lite.
Förslag 3 nedan på väggen mot badrummet.Annars:Om dörren till panncentralen har samma mått som dörren till korridoren är det ju bara att låta karmarna byta plats, dågår pann-dörren inåt istället medans dörren till groventrén går nedåt mot väggen och blockerar då inte skåpen.Annars kan du ju bara vända karmen 180* så går dörren för groventren åt andra hållet (men blockerar då skåpen i öppet läge)
Det finns inte utrymme för någon pump över dörren. Då vi har uppvärmd torpargrund är det inte hela världen om värmen inte sprids fullstänigt på nedervåningen. Vill att i allafall 50% av värmen hamnar direkt på övervåningen och resten på undervåningen. Det är svårt att få upp värmen genom trapphuset som det är idag. När det är ordentligt kalt ute och man står i böjen av trappen så känner man kallraset från övervåningen.
Hva med å bruke en veggmodell med utblås både oppe og nede på innedelen da ? Mitsubishi , Daikin og Panasonic har da slike modeller . Ikke bygger de så mye ut fra vegg heller. Tror det kan være løsningen for deg dersom trappeløpet er der du vil ha den .Raptus
Citat från: MGKea skrivet 19 augusti 2008, 08:40:59Det finns inte utrymme för någon pump över dörren. Då vi har uppvärmd torpargrund är det inte hela världen om värmen inte sprids fullstänigt på nedervåningen. Vill att i allafall 50% av värmen hamnar direkt på övervåningen och resten på undervåningen. Det är svårt att få upp värmen genom trapphuset som det är idag. När det är ordentligt kalt ute och man står i böjen av trappen så känner man kallraset från övervåningen.Vet inte vad du har för mått ovanför dörren men min innedel sitter med nederkanten 31cm från taket och innerdelen är 28,5cm hög. Det på bekostnad av fodret som kapades bort för att få plats. Så innerdelen tangerar dörrkarmen. Förvisso inte snyggast men den gick dit i alla fall... Beträffande montering i vardagsrummet tycker jag att du ska betänka att där du har innedelen blir också husets varmaste rum.För vår egen del har vi ca. 25-26 grader i hallen och ungefär 20 grader ut i hörnrummen. Det blir så eftersom vi inte har aktiv cirkulation i huset. Om du i princip bestämt dig för trappen tycker jag att du ska prova. Det går ju faktiskt att flytta innedelen/pumpen om det inte blir bra...Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 20 augusti 2008, 00:29:28Citat från: MGKea skrivet 19 augusti 2008, 08:40:59Det finns inte utrymme för någon pump över dörren. Då vi har uppvärmd torpargrund är det inte hela världen om värmen inte sprids fullstänigt på nedervåningen. Vill att i allafall 50% av värmen hamnar direkt på övervåningen och resten på undervåningen. Det är svårt att få upp värmen genom trapphuset som det är idag. När det är ordentligt kalt ute och man står i böjen av trappen så känner man kallraset från övervåningen.Vet inte vad du har för mått ovanför dörren men min innedel sitter med nederkanten 31cm från taket och innerdelen är 28,5cm hög. Det på bekostnad av fodret som kapades bort för att få plats. Så innerdelen tangerar dörrkarmen. Förvisso inte snyggast men den gick dit i alla fall... Beträffande montering i vardagsrummet tycker jag att du ska betänka att där du har innedelen blir också husets varmaste rum.För vår egen del har vi ca. 25-26 grader i hallen och ungefär 20 grader ut i hörnrummen. Det blir så eftersom vi inte har aktiv cirkulation i huset. Om du i princip bestämt dig för trappen tycker jag att du ska prova. Det går ju faktiskt att flytta innedelen/pumpen om det inte blir bra...Mvh ThomasHar jag fattat rätt att du bara har 2,5cm mellan tak och pumpen övre del?
Citat från: MGKea skrivet 20 augusti 2008, 09:39:03Citat från: zx12r skrivet 20 augusti 2008, 00:29:28Citat från: MGKea skrivet 19 augusti 2008, 08:40:59Det finns inte utrymme för någon pump över dörren. Då vi har uppvärmd torpargrund är det inte hela världen om värmen inte sprids fullstänigt på nedervåningen. Vill att i allafall 50% av värmen hamnar direkt på övervåningen och resten på undervåningen. Det är svårt att få upp värmen genom trapphuset som det är idag. När det är ordentligt kalt ute och man står i böjen av trappen så känner man kallraset från övervåningen.Vet inte vad du har för mått ovanför dörren men min innedel sitter med nederkanten 31cm från taket och innerdelen är 28,5cm hög. Det på bekostnad av fodret som kapades bort för att få plats. Så innerdelen tangerar dörrkarmen. Förvisso inte snyggast men den gick dit i alla fall... Beträffande montering i vardagsrummet tycker jag att du ska betänka att där du har innedelen blir också husets varmaste rum.För vår egen del har vi ca. 25-26 grader i hallen och ungefär 20 grader ut i hörnrummen. Det blir så eftersom vi inte har aktiv cirkulation i huset. Om du i princip bestämt dig för trappen tycker jag att du ska prova. Det går ju faktiskt att flytta innedelen/pumpen om det inte blir bra...Mvh ThomasHar jag fattat rätt att du bara har 2,5cm mellan tak och pumpen övre del?Helt rätt! 2,5cm mellan innerdelens bakkant och taket.Luftintaget sitter på innerdelens framkant/överkant och lutar så att den är 7cm från taket i framkant och sluttar uppåt till 3cm i insugets bakkant och hämtar luften från taket. Fungerar hur bra som helst.Mvh Thomas