Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallvind - VENTILATION  (läst 123672 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #120 skrivet: 07 september 2008, 17:14:21 »
Dessutom är det ju så att vatten leder kyla betydligt snabbare än luft, faktum är att vatten leder kyla 25ggr snabbare än luft. Om det dessutom blåser så påskyndas avdunstningen/kylningen.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #121 skrivet: 07 september 2008, 20:45:43 »
Hej Messer

Vi kan spåra ur ännu mer. -Varför är det lättare att stå ut i en torr bastu ? Jo, för att svetten avdunstar och kyler kroppen. I en fuktig bastu kyler inte svetten kroppen, den avdunstar inte utan blir kvar på huden.

Jo, du har helt rätt om regnet förresten. Jag tänkte mer på fenomen på jordytan när jag nämnde dimma.

MVH/Gano


Som leifa.k är inne på så måste väl anledning till att man står ut kortare tid i en bastu med hög ånghalt i luften vara ångans högre värmeledningsförmåga eller värmeövergångstal (vet inte vad som är det rätta).
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #122 skrivet: 07 september 2008, 21:06:01 »
Hej Messer

Vi kan spåra ur ännu mer. -Varför är det lättare att stå ut i en torr bastu ? Jo, för att svetten avdunstar och kyler kroppen. I en fuktig bastu kyler inte svetten kroppen, den avdunstar inte utan blir kvar på huden.

Jo, du har helt rätt om regnet förresten. Jag tänkte mer på fenomen på jordytan när jag nämnde dimma.

MVH/Gano


Som leifa.k är inne på så måste väl anledning till att man står ut kortare tid i en bastu med hög ånghalt i luften vara ångans högre värmeledningsförmåga eller värmeövergångstal (vet inte vad som är det rätta).


Och jag tror fortfarande på det beror på att avdunstningseffekten bortfaller när fuktigheten är hög... ;)

Man kanske skulle fråga en fysiker ? Finns det någon här på forumet ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #123 skrivet: 08 september 2008, 13:33:32 »
Jag ska kolla med en som gått F-linjen på KTH, han borde ha koll på detta.
Om man först går in i en bastu med låg luftfuktighet och stannar i 10 sek och sedan en med hög luftfuktighet i 10 sek och upplever bastun med hög luftfuktighet som varmare så håller inte din teori?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #124 skrivet: 08 september 2008, 16:10:38 »
Jag ska kolla med en som gått F-linjen på KTH, han borde ha koll på detta.
Om man först går in i en bastu med låg luftfuktighet och stannar i 10 sek och sedan en med hög luftfuktighet i 10 sek och upplever bastun med hög luftfuktighet som varmare så håller inte din teori?

Nej inte direkt....upplevelsen av värme går mer på andra faktorer.

-Det jag menar är:

Om man sitter i en fuktig bastu så står man ut kortare tid eftersom kroppen blir överhettad. Svettningen (eller egentligen avdunstningen från huden) fungerar sämre då den relativa luftfuktigheten är högre.

Även om den torra bastun är lika varm så står man ut längre tid eftersom avdunstningen trots allt fungerar och kyler av kroppen.

Ångbildningsentalpin för vatten är 2260 kJ per kg, specifik värmekapacitet för vatten är 4,18 kJ per kg och grad Kelvin. Det går åt enorma mängder energi för att förånga vatten. Förångning på hud kyler effektivt, även om den omgivande temperaturen är mycket hög.

Du kan väl visa din kompis detta sista inlägg i sin helhet.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #125 skrivet: 08 september 2008, 20:11:09 »
Det jag tänkte på var att kastar man vatten så "biter" det mycket mera i en fuktig bastu, men det kanske är en annan sak. Jag är öppen för allt.  :)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #126 skrivet: 08 september 2008, 22:24:30 »
Jag ska kolla med en som gått F-linjen på KTH, han borde ha koll på detta.
Om man först går in i en bastu med låg luftfuktighet och stannar i 10 sek och sedan en med hög luftfuktighet i 10 sek och upplever bastun med hög luftfuktighet som varmare så håller inte din teori?

Nej inte direkt....upplevelsen av värme går mer på andra faktorer.

-Det jag menar är:

Om man sitter i en fuktig bastu så står man ut kortare tid eftersom kroppen blir överhettad. Svettningen (eller egentligen avdunstningen från huden) fungerar sämre då den relativa luftfuktigheten är högre.

Även om den torra bastun är lika varm så står man ut längre tid eftersom avdunstningen trots allt fungerar och kyler av kroppen.

Ångbildningsentalpin för vatten är 2260 kJ per kg, specifik värmekapacitet för vatten är 4,18 kJ per kg och grad Kelvin. Det går åt enorma mängder energi för att förånga vatten. Förångning på hud kyler effektivt, även om den omgivande temperaturen är mycket hög.

Du kan väl visa din kompis detta sista inlägg i sin helhet.

MVH/Gano

Jag frågade "fysikern" innan jag såg ditt meddelande.
Han lät säker på att det beror på att det större antalet vattenmolekyler i fuktig luft jämfört med torr luft ökar värmeövergångstalet i "gasen", dvs fler watt per ytenhet avges mot kroppen när luften är fuktig.
Det blir ju lite "hörsägen herr domare" över detta, hittar heller ingen bra beskrivning på nätet.
Med risk för att man haft lite dåligt omdöme pga det obligatoriska pilsnersmuttandet i samband med bastande: visst går temperaturen upp på termometern efter man slängt vatten på lavarna? Får nästan lust att hänga upp det nedplockade bastuaggregatet och testa.  :D
Det finns förresten VM i bastubadande: http://www.divapor.com/sauna-articles/sauna-world-championships.php
« Senast ändrad: 08 september 2008, 22:41:33 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #127 skrivet: 09 september 2008, 01:34:17 »
Hej

Om luften har samma temperatur så kommer energimängden att vara större i fuktig luft.
Men när man häller vatten på bastuaggregatet så beror det väl på hur varm vattenångan blir för vattenångan bör väl hamna strax över hundra grader och då undrar jag om luften som berör kaminen inte får en högre temperatur eftersom den kan komma till aggregatet med högre temperatur än vattnet man kastar på aggregatet.
Det som händer sen är ju att ju längre från aggregatet luften kommer så kommer den att kallna men eftersom den luft som innehåller vattenånga har mer energi per volym än den med mindre vattenånga, så kommer luft med vattenånga att kallna långsammare fast starta avkylningen vid en lägre temperatur, så avståndet blir av vikt.
När sen den varma luften med eller utan vattenånga träffar kroppen så kommer den med vattenånga att upplevas som varmare eftersom den har mer energi per volym när den träffar kroppen och då kallnar ytterligare.
Eftersom energi tas från vatten vid förångning så kommer vatten att få energi vid kondensering och eftersom den fuktiga luften kallnar vid kontakt med kroppen så kommer den att kondensera och därmed öka temperaturen på hudens yta.
 Så nu undrar jag om jag har rätt i detta ?

MVH
Messer

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #128 skrivet: 09 september 2008, 08:47:03 »
Hej

När sen den varma luften med eller utan vattenånga träffar kroppen så kommer den med vattenånga att upplevas som varmare eftersom den har mer energi per volym när den träffar kroppen och då kallnar ytterligare.
Eftersom energi tas från vatten vid förångning så kommer vatten att få energi vid kondensering och eftersom den fuktiga luften kallnar vid kontakt med kroppen så kommer den att kondensera och därmed öka temperaturen på hudens yta.
 Så nu undrar jag om jag har rätt i detta ?

MVH
Messer

Håller jag med om, messer. Det blir precis omvänt mot situationen i en varm och torr omgivning. istället för att kroppen kyls med hjälp av förångning (som i fallet torr bastu) så värms huden av det kondenserande vattnet. Alla vet hur det kan bränna när någon drar på en rejäl skopa vatten på aggregatet.

Jag tror fortfarande att jag att har rätt i detta med torr respektive fuktig bastu och att avdunstning/kylning fungerar sämre i fuktig miljö. Jag har rätt lång yrkeserfarenhet från industrin att stödja mej på, men i o f s betyder det ju inte att jag är ofelbar.

Detta skiljer sig inte från hur en värmepump fungerar förresten. Förångning resp kondensering.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #129 skrivet: 09 september 2008, 08:54:49 »
Eftersom energi tas från vatten vid förångning så kommer vatten att få energi vid kondensering och eftersom den fuktiga luften kallnar vid kontakt med kroppen så kommer den att kondensera och därmed öka temperaturen på hudens yta.
 Så nu undrar jag om jag har rätt i detta ?

MVH
Messer

Det är riktigt. Är bastun riktigt fuktig så kondenserar det vatten på den jämförelsevis kalla huden som då snabbt värms upp till daggpunktstemperaturen. Det är av den anledningen man bränner sig betydligt lättare av ånga än varm torr luft av motsvarande temperatur. Det är betydligt högre värmeövergångstal vid kondensation än vid konvektion.  

Det är lätt att bränna sig när man öppnar ungsluckan när det är mat eller bröd i ugnen och ungsluften som strömmar är nästan ren vattenånga. Daggpunkten alldeles ovanför ungsluckan kanske är 80 grader. Är ugnen tom och luften torr känns det varmt men man bränner sig inte även om ugnstemperaturen är över 200 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #130 skrivet: 15 september 2008, 07:44:09 »
angående fuktigheten på vinden och tillförd energi så har jag upptäckt en sak på våran vind.

är det molnigt så håller sig fukten på en hyfsat fast nivå men så när solen kommer och värmer upp vinden då ökar fuktigheten en stund(någon enstaka % bara) för att sen efter någon timme börja sjunka neråt under nivån den hade från början.

har för mig att jag läste något inlägg i denna tråd om just detta men det kanske hade att göra med när man tillförde ny luft som var varmare att fukten inte skulle/kunde öka vid det tillfället?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #131 skrivet: 15 september 2008, 08:10:14 »
Hej Orcus

Jag har ingen förklaring på varför luftfuktigheten går upp i början. Möjligen kan det ha att göra med ditt mätinstrument.

Men att den relativa luftfuktigheten sedan går ner är bara som det ska vara. Fukthalten (g vatten per kubikmeter luft) är oförändrat. När man höjer temperaturen så minskar den relativa luftfuktigheten. Man rör sig rakt upp i Mollierdiagrammet. Se strecket i diagrammet nedan. Från ca 80% luftfuktighet (den krökta 0,80 linjen) ner till ca 60% luftfuktighet (den krökta 0,60 linjen).

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #132 skrivet: 15 september 2008, 08:45:46 »
jo jag funderade ifall det är mätinstrumentet som får nå fnatt... får leta upp någon annan mätare för att se om det visar annorlunda.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #133 skrivet: 16 september 2008, 13:00:44 »
Hej

Om du har ett digitalt instrument så kan det vara så att instrumentet räknar ut den relativa fuktigheten genom att mäta fukthalt och temperatur. Om fuktgivaren reagerar snabbare än tempgivaren så får du ditt fenomen. Gamla mätare för relativ luftfuktighet hade människohår som påverkade visarnålen.

-Men det är bara en gissning såklart...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #134 skrivet: 17 september 2008, 01:44:12 »
För trött nu för att ge mina åsikter, men vill bara säga att jag tycker detta är en skön tråd ha,ha,ha, blev skitsent nu bara för jag satt och läste från sida 1  ;D.

MvH john
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!