0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej MesserVi kan spåra ur ännu mer. -Varför är det lättare att stå ut i en torr bastu ? Jo, för att svetten avdunstar och kyler kroppen. I en fuktig bastu kyler inte svetten kroppen, den avdunstar inte utan blir kvar på huden.Jo, du har helt rätt om regnet förresten. Jag tänkte mer på fenomen på jordytan när jag nämnde dimma.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 06 september 2008, 20:39:08Hej MesserVi kan spåra ur ännu mer. -Varför är det lättare att stå ut i en torr bastu ? Jo, för att svetten avdunstar och kyler kroppen. I en fuktig bastu kyler inte svetten kroppen, den avdunstar inte utan blir kvar på huden.Jo, du har helt rätt om regnet förresten. Jag tänkte mer på fenomen på jordytan när jag nämnde dimma.MVH/GanoSom leifa.k är inne på så måste väl anledning till att man står ut kortare tid i en bastu med hög ånghalt i luften vara ångans högre värmeledningsförmåga eller värmeövergångstal (vet inte vad som är det rätta).
Jag ska kolla med en som gått F-linjen på KTH, han borde ha koll på detta.Om man först går in i en bastu med låg luftfuktighet och stannar i 10 sek och sedan en med hög luftfuktighet i 10 sek och upplever bastun med hög luftfuktighet som varmare så håller inte din teori?
Citat från: digitalrobert skrivet 08 september 2008, 13:33:32Jag ska kolla med en som gått F-linjen på KTH, han borde ha koll på detta.Om man först går in i en bastu med låg luftfuktighet och stannar i 10 sek och sedan en med hög luftfuktighet i 10 sek och upplever bastun med hög luftfuktighet som varmare så håller inte din teori? Nej inte direkt....upplevelsen av värme går mer på andra faktorer. -Det jag menar är:Om man sitter i en fuktig bastu så står man ut kortare tid eftersom kroppen blir överhettad. Svettningen (eller egentligen avdunstningen från huden) fungerar sämre då den relativa luftfuktigheten är högre. Även om den torra bastun är lika varm så står man ut längre tid eftersom avdunstningen trots allt fungerar och kyler av kroppen.Ångbildningsentalpin för vatten är 2260 kJ per kg, specifik värmekapacitet för vatten är 4,18 kJ per kg och grad Kelvin. Det går åt enorma mängder energi för att förånga vatten. Förångning på hud kyler effektivt, även om den omgivande temperaturen är mycket hög.Du kan väl visa din kompis detta sista inlägg i sin helhet.MVH/Gano
HejNär sen den varma luften med eller utan vattenånga träffar kroppen så kommer den med vattenånga att upplevas som varmare eftersom den har mer energi per volym när den träffar kroppen och då kallnar ytterligare.Eftersom energi tas från vatten vid förångning så kommer vatten att få energi vid kondensering och eftersom den fuktiga luften kallnar vid kontakt med kroppen så kommer den att kondensera och därmed öka temperaturen på hudens yta. Så nu undrar jag om jag har rätt i detta ?MVHMesser
Eftersom energi tas från vatten vid förångning så kommer vatten att få energi vid kondensering och eftersom den fuktiga luften kallnar vid kontakt med kroppen så kommer den att kondensera och därmed öka temperaturen på hudens yta. Så nu undrar jag om jag har rätt i detta ?MVHMesser