Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallvind - VENTILATION  (läst 123632 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #105 skrivet: 05 september 2008, 11:43:52 »
Ja det är mycket med detta, ta som ett exempel att om man värmer upp vinden så kommer luften på vinden att ha möjlighet att innehålla mer fukt och om då temperaturen på vinden sjunker så finns det risk för att vatten kondenseras ut på vinden.

Jo, men det kan bara inträffa om man tillför vatten, t ex läckage av fuktig luft från bostadsdelen. Vi människor andas ut luft med hög luftfuktighet och använder en massa vatten i dusch och köksutrymmen, vattnar krukväxter etc. Att luften kan innehålla mer fukt är inte samma sak som att den kommer att ta upp mer fukt. Har man tätt mellan bostadsdel och vind och värmer upp vinden så sjunker den relativa luftfuktigheten och man får en torr och frisk vind.

Men om man har väldigt effektiv ventilation i vindsutrymmet och välisolerat så får man något som liknar "utomhus" och då får man samma mönster med temperatursänkning under natten med "frost/dagg i gräset", och det vill man knappast ha. Därför kan man inte ensidigt rekommendera ventilation.

Det som kommit upp i denna tråd från byggkunniga på nybyggda hus är nog helt korrekta. När man isolerar mer så gäller det att ta tillvara på den lilla värme som stiger upp genom isoleringen i syfte att sänka den relativa luftfuktigheten.

Den absolut största faran vad gäller vindar är nog brister i spärrskiktet. I gamla hus så är det ofta innertak av spännpapp. Om man river ner detta och läktar upp en vanligt skivtak så har man öppnat en väg för fukten. Ännu värre blir det om man isolerar vinden och byter oljeeldningen till bergvärmepump. Välskötta äldre hus med välmålade intakta innertak av spännpapp, isolering med 15 cm kutterspån och oljeeldning har sällan problem med fukt på vinden.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #106 skrivet: 05 september 2008, 12:01:46 »
Jag vill lära mig så jag träder in istället för Raffen en stund. Jag svarar att ja luften utomhus kan ha högre temperatur än den på vinden, så ser vi vartåt det barkar.
Shoot messer!
Hej Kilo!  Du har helt rätt i ditt svar Kilo, självklart kan utomhusluften ha en lägre temperatur än den luft som finns på vinden.
Här finns det mer att läsa om detta: http://www.mdh.se/ist/kurser/miljo/WMO005/p2_2007-2008/Inne%20Grupp%203%20Fukt%2007-12-12.pdf
Mvh Raffen.
Det där var ju ingen vidare rapport.
Man har bara mätt vid ett tillfälle.
Man har ju i alla fall lyckas få fram en slutsats
inget fukt- inget mögel!  :o
Läs den här istället .
http://www.lfs-web.se/vind%20fukt.pdf Den verkar mäta under en längre tid och där är ventilationen på vinden med.

Hej Hansson!  Nej det har du ju helt rätt i att de lyckades med slutsatsen "ingen fukt-inget mögel" vilket ju är detsamma som att ventilerar man ordentligt så att ev fukt kommer ut lika snabbt som den kommer in, så blir det ju heller ingen mögel eller fuktskador på kallvinden givetsvis, ganska enkelt egentligen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Inloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #107 skrivet: 05 september 2008, 12:36:51 »


Hej Hansson!  Nej det har du ju helt rätt i att de lyckades med slutsatsen "ingen fukt-inget mögel" vilket ju är detsamma som att ventilerar man ordentligt så att ev fukt kommer ut lika snabbt som den kommer in, så blir det ju heller ingen mögel eller fuktskador på kallvinden givetsvis, ganska enkelt egentligen. :)

Mvh Raffen.

Och om utomhus luften är fuktig hur får du då ut den  ;D
Läste du länken förresten?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #108 skrivet: 05 september 2008, 12:47:42 »
Hej Hansson!  Nej det har du ju helt rätt i att de lyckades med slutsatsen "ingen fukt-inget mögel" vilket ju är detsamma som att ventilerar man ordentligt så att ev fukt kommer ut lika snabbt som den kommer in, så blir det ju heller ingen mögel eller fuktskador på kallvinden givetsvis, ganska enkelt egentligen. :)
Mvh Raffen.
Och om utomhus luften är fuktig hur får du då ut den  ;D
Läste du länken förresten?

Hej Hansson!  Samma väg ut som den kommer in ;D dvs via ventilationen av kallvinden. Det är inget problem om det är samma klimat och luftfuktighet på kallvinden som det är utomhus. Problemet uppstår endast om det läcker upp varm och fuktig luft nedifrån bostaden och som inte hinner ventileras ut tillräckligt snabbt via en ordentlig vindsventilation, eftersom då hinner den kanske att kondensera mot de kallare ytor som finns på kallvinden som t.ex yttertakets insida.
Jodå jag läste rapporten, och har sett den många ggr tidigare, vem har utfört den?? och vem har finansierat undersökningen??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #109 skrivet: 05 september 2008, 12:56:41 »
Hej

Är det någon som vet varför det blir mögel på vinden, är det för att luften är fuktig eller för att organiskt material blivit blött.

MVH
Messer

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #110 skrivet: 05 september 2008, 14:08:24 »
Hej

Är det någon som vet varför det blir mögel på vinden, är det för att luften är fuktig eller för att organiskt material blivit blött.

MVH
Messer

Det är för att organiskt material blivit blött. Sedan behövs ju mögelsporer, men det finns ju överallt. Mögel är ju en svamp som behöver rätt fuktighet och temperatur för att växa. Mögel bryter ner träets cellulosa liksom svampar bryter ner träpinnar som ligger ute i skogen. På vinden är det idealiskt, ganska jämn temperatur året runt. Tillför man vatten så blir det fart på tillväxten.

Det finns ett fuktighetsintervall i trä där mögel växer enormt snabbt. Kommer inte riktigt ihåg. Men det kan bli för blött också, då trivs inte möglet.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #111 skrivet: 05 september 2008, 15:35:26 »
Hej

Då blir nästa lilla fråga, vilket går fortast för vatten, att kondensera kontra att förångas.

Jag förstår att frågan blir lite svår att förstå så vi säger att om man har luft som har en temperatur 5 grader över dess daggpunkt ioch sänker luftens temperatur 5 grader under dess daggpunkt i tio minuter och sen höjer temperaturen tillbaka till temperaturen vi hade först.
Kommer då förångningen av utfällt vatten ta lika lång tid eller kortare tid eller längre tid.

MVH
Messer

Utloggad swepri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn på saken
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #112 skrivet: 05 september 2008, 17:32:25 »
Hej

Då blir nästa lilla fråga, vilket går fortast för vatten, att kondensera kontra att förångas.

Jag förstår att frågan blir lite svår att förstå så vi säger att om man har luft som har en temperatur 5 grader över dess daggpunkt ioch sänker luftens temperatur 5 grader under dess daggpunkt i tio minuter och sen höjer temperaturen tillbaka till temperaturen vi hade först.
Kommer då förångningen av utfällt vatten ta lika lång tid eller kortare tid eller längre tid.

MVH
Messer

Jag vill gissa  studs
Det tar längre tid att förånga vattnet. Ingen aning om varför dock.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #113 skrivet: 05 september 2008, 17:49:24 »
Det bör ta lika lång tid eftersom lika mycket energi åtgår vid både förångning och kondensering.
Vid kondenseringen frigörs ju lika mycket värme som togs upp vid förångningen.
« Senast ändrad: 05 september 2008, 17:51:11 av boek »
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #114 skrivet: 05 september 2008, 23:51:51 »
Hej

Om man sänker temperaturen på luften så att man understiger daggpunkten har man då inte skapat det vi kallar regn.

d.v.s. luften har inte kvar förmågan att hålla allt vatten som luften innehöll från början.

Om vi sen höjer temperaturen så kommer luften att kunna ta upp mera vatten men jag antar att den processen kommer att ta betydligt längre tid annars skulle väl luften alltid innehålla up emot 100% rf.

MVH
Messer

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #115 skrivet: 06 september 2008, 17:32:10 »

Om man sänker temperaturen på luften så att man understiger daggpunkten har man då inte skapat det vi kallar regn.

Dimma, inte regn. På sommarkvällar ser man ofta dimma hänga i luften. Det är mycket finfördelade vattendroppar som långsamt faller ner till marken. På morgonen har ofta det mesta av dimman hunnit falla ner till marken. Dagg.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #116 skrivet: 06 september 2008, 18:31:58 »
Hej

Bara för att spåra ur lite så hittade jag följande http://www.uvc.uu.se/professorvatten/fragelada/faq.asp

Citera
) Varför regnar det?

Svar: Regnet bildas uppe i atmosfären när fuktig luft kyls av. När luften blir kallare ombildas den osynliga vattenångan som finns i luften till små vattendroppar. De små vattendropparna bildar moln och när många små vattendroppar klumpat ihop sig till större droppar så blir de så tunga att de faller ner till marken.
Varför kyls luften då? Jo, det beror på att luften rör sig uppåt i atmosfären, till exempel när fuktig luft från havet kommer in över land och tvingas uppåt av en bergskedja. Luft kan också kylas av när varm och kall luft möts, den varma luften som är lättare stiger och då kyls den av.


På samma sida finns följande
Citera
8) Om vatten får stå i ett glas så försvinner det till slut. Har vattnet avdunstat då?

Svar: Alldeles riktigt. Om inte luften är väldigt fuktig kommer en del av vattnet i glaset att bilda vattenånga och stiga upp i luften. Vattenångan är en osynlig gas som sprider sig i rummet. Man kan säga att luften är törstig och därför gör så att vattnet i glaset avdunstar

Och det beskriver varför jag menar att det avdunstar saktare än det kondenseras.

Jag tror att förångningens hastighet dessutom bestämms av de mot luften exponerade ytan.
Om ni vill prova så ta en bestämd mängd vatten och häll ut på ett fat och ta samma mängd och häll i ett provrör, sen är det bara att vänta och se vilket som avdunstar snabbast.
Ett enklare sätt är om man släpper en droppe vatten på fet yta så bildas en droppe som tar lång tid på sig att avdunsta men om man istället smetar ut droppen på ett papper så går det fortare.

Nu hoppas jag att jag förklarat hur det hänger ihop om inte så får ni fråga.

MVH
Messer

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #117 skrivet: 06 september 2008, 20:39:08 »
Hej Messer

Vi kan spåra ur ännu mer. -Varför är det lättare att stå ut i en torr bastu ? Jo, för att svetten avdunstar och kyler kroppen. I en fuktig bastu kyler inte svetten kroppen, den avdunstar inte utan blir kvar på huden.

Jo, du har helt rätt om regnet förresten. Jag tänkte mer på fenomen på jordytan när jag nämnde dimma.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #118 skrivet: 06 september 2008, 20:51:42 »
Hakar på urspårningen om jag får, jag tror att det har större betydelse att torr luft leder värme sämre än fuktig luft, men som sagt, jag bara tror.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #119 skrivet: 07 september 2008, 16:47:59 »
Hej Leifa.k

Jag är rätt säker på att det är avdunstningen av vatten från huden som ger den kylande effekten. Så har jag alltid fått det förklarat för mej. Så när luftfuktigheten är hög så fungerar kroppens kylsystem sämre. När man tänker efter så liknar det nästan en AC.....förångning.

EDIT: bifogar länk, sökte på svett avdunstning kylning:

http://faktabanken.nu/uppurvattnet.htm

MVH/Gano
« Senast ändrad: 07 september 2008, 16:55:29 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!