0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det är mycket med detta, ta som ett exempel att om man värmer upp vinden så kommer luften på vinden att ha möjlighet att innehålla mer fukt och om då temperaturen på vinden sjunker så finns det risk för att vatten kondenseras ut på vinden.
Citat från: Raffen skrivet 05 september 2008, 00:31:01Citat från: kilo skrivet 04 september 2008, 23:48:36Citat från: messer skrivet 04 september 2008, 23:32:57Jag vill lära mig så jag träder in istället för Raffen en stund. Jag svarar att ja luften utomhus kan ha högre temperatur än den på vinden, så ser vi vartåt det barkar. Shoot messer!Hej Kilo! Du har helt rätt i ditt svar Kilo, självklart kan utomhusluften ha en lägre temperatur än den luft som finns på vinden.Här finns det mer att läsa om detta: http://www.mdh.se/ist/kurser/miljo/WMO005/p2_2007-2008/Inne%20Grupp%203%20Fukt%2007-12-12.pdfMvh Raffen.Det där var ju ingen vidare rapport.Man har bara mätt vid ett tillfälle.Man har ju i alla fall lyckas få fram en slutsatsinget fukt- inget mögel! Läs den här istället .http://www.lfs-web.se/vind%20fukt.pdf Den verkar mäta under en längre tid och där är ventilationen på vinden med.
Citat från: kilo skrivet 04 september 2008, 23:48:36Citat från: messer skrivet 04 september 2008, 23:32:57Jag vill lära mig så jag träder in istället för Raffen en stund. Jag svarar att ja luften utomhus kan ha högre temperatur än den på vinden, så ser vi vartåt det barkar. Shoot messer!Hej Kilo! Du har helt rätt i ditt svar Kilo, självklart kan utomhusluften ha en lägre temperatur än den luft som finns på vinden.Här finns det mer att läsa om detta: http://www.mdh.se/ist/kurser/miljo/WMO005/p2_2007-2008/Inne%20Grupp%203%20Fukt%2007-12-12.pdfMvh Raffen.
Citat från: messer skrivet 04 september 2008, 23:32:57Jag vill lära mig så jag träder in istället för Raffen en stund. Jag svarar att ja luften utomhus kan ha högre temperatur än den på vinden, så ser vi vartåt det barkar. Shoot messer!
Hej Hansson! Nej det har du ju helt rätt i att de lyckades med slutsatsen "ingen fukt-inget mögel" vilket ju är detsamma som att ventilerar man ordentligt så att ev fukt kommer ut lika snabbt som den kommer in, så blir det ju heller ingen mögel eller fuktskador på kallvinden givetsvis, ganska enkelt egentligen. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 september 2008, 12:01:46Hej Hansson! Nej det har du ju helt rätt i att de lyckades med slutsatsen "ingen fukt-inget mögel" vilket ju är detsamma som att ventilerar man ordentligt så att ev fukt kommer ut lika snabbt som den kommer in, så blir det ju heller ingen mögel eller fuktskador på kallvinden givetsvis, ganska enkelt egentligen. Mvh Raffen.Och om utomhus luften är fuktig hur får du då ut den Läste du länken förresten?
HejÄr det någon som vet varför det blir mögel på vinden, är det för att luften är fuktig eller för att organiskt material blivit blött.MVHMesser
HejDå blir nästa lilla fråga, vilket går fortast för vatten, att kondensera kontra att förångas.Jag förstår att frågan blir lite svår att förstå så vi säger att om man har luft som har en temperatur 5 grader över dess daggpunkt ioch sänker luftens temperatur 5 grader under dess daggpunkt i tio minuter och sen höjer temperaturen tillbaka till temperaturen vi hade först.Kommer då förångningen av utfällt vatten ta lika lång tid eller kortare tid eller längre tid.MVHMesser
Om man sänker temperaturen på luften så att man understiger daggpunkten har man då inte skapat det vi kallar regn.
) Varför regnar det?Svar: Regnet bildas uppe i atmosfären när fuktig luft kyls av. När luften blir kallare ombildas den osynliga vattenångan som finns i luften till små vattendroppar. De små vattendropparna bildar moln och när många små vattendroppar klumpat ihop sig till större droppar så blir de så tunga att de faller ner till marken. Varför kyls luften då? Jo, det beror på att luften rör sig uppåt i atmosfären, till exempel när fuktig luft från havet kommer in över land och tvingas uppåt av en bergskedja. Luft kan också kylas av när varm och kall luft möts, den varma luften som är lättare stiger och då kyls den av.
Om vatten får stå i ett glas så försvinner det till slut. Har vattnet avdunstat då?Svar: Alldeles riktigt. Om inte luften är väldigt fuktig kommer en del av vattnet i glaset att bilda vattenånga och stiga upp i luften. Vattenångan är en osynlig gas som sprider sig i rummet. Man kan säga att luften är törstig och därför gör så att vattnet i glaset avdunstar