0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag menar att det knappast gynnar konkurensen att jag bara har ett märke att välja på. Visst är det säkert en fin pump men också lite dyr tycker jag. Vad tycker ni? 19995 inkl installation och 5 års garanti?
Toshiban har Ventilationsutveckling ju extrapris på till den 14 Augusti 18500:- normalpris 22000:- fem mils radie, Polar heter modellen 6,9 KW.
Jag tror det var den äldre modellen det var extrapris på. Minns ej namnet men det var något snarlikt den vi diskuterar nu. Något lägre effekt och COP var det som skiljde enligt säljaren. Det inte mer som skiljer så kanske det är bättre att satsa på den?
Raffen, har du lust att förklara för varför du tycker toshibapumparna är unika, förutom måtten då? Jag förstod inte det där med manuell styrnig av innerdelsfläkten. Trodde att alla kunde ställa hastigheten manuellt. Finns det andra märken och modeller som har någon unik och nyttig funktion, eller kanske ännu viktigare, finns det någon som saknar någon självklar funktion?
Idag har jag besökt en av stockholms värmepumpsbutiker och fick ett riktigt bra pris på lc9:an alt lg9 som tydligen ska ersätta lc9 men med 0.8kw lägre effekt och en mer slimmad innerdel. Så vilken av dom ska man ha nu då? Blir inte klok på detta...
Det visade sig efter lite omplanering av blivande undertak att jag kunde få ca 320 mm ovanför ytterdörren och då räcker det ju till. Sedan så blev prisskillnaden för stor för att motivera en toshiba, dessutom tyckte jag att deras säljare verkade ointresserad. Det tredje företagets säljare dök inte upp på bokad tid och ringde inte heller, utan jag fick höra av mig till honom och undra var han höll hus. Detta räcker för mig för att inte anlita det företaget.Vet inte om man ska snacka priser här men jag tycker inte det var mycket diskutera då jag fick offerten.Så det blir denna: http://www.fgnordic.se/?lang=se&p=3&s=5&t=1&id=78&FGNordic_partners=c6dce04f6b601a093d77efcb5773e497eller denna: http://www.fgnordic.se/?lang=se&p=3&s=5&t=1&id=93&FGNordic_partners=c6dce04f6b601a093d77efcb5773e497Får dem till samma pris...Troligtvis väljer jag den första pga den högre effekten.
Hej Raffen!Innerdelen är 275 mm och jag får då 45 mm kvar till taket. Som jag förstod säljaren så skulle det fungera alldeles utmärkt men jag ska dubbelkolla med honom så jag inte har fått något om bakfoten.Utseendet spelar mindre roll då den andra placeringen är mitt i blickfånget från både kök och vardagsrum, visserligen högre till tak där (ca 3 meter) men väldigt synligt.