Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken ska man välja? Panasonic NE9-spp vs. Toshiba RAS-10 SAVP-ND  (läst 19121 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Halloj!

Nybliven radhusägare i behov av att få ner elförbrukningen.
Har valt bort en del märken mest pga kortare garantier och ointresserade säljare och kommit fram till dessa två:
Panasonic NE9-spp
Toshiba RAS-10 SAVP-ND

Samma pris, får bägge för 19995:- inkl montage, exkl el. Detta har jag kontakter som kan fixa.

Är det ok pris eller bör jag välja någon annan? Vill helst inte hålla på själv och jag vill gärna ha 5 års garanti på rubbet.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Ska även tillägga att jag fått ett pris på en Fuijitsu ASY09LC, 16000:- inkl installation. Vet dock inte hur det är med garanti på dem.

Är dom andra värda 4 loppor extra?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Halloj!
Nybliven radhusägare i behov av att få ner elförbrukningen.
Har valt bort en del märken mest pga kortare garantier och ointresserade säljare och kommit fram till dessa två:
Panasonic NE9-spp
Toshiba RAS-10 SAVP-ND
Samma pris, får bägge för 19995:- inkl montage, exkl el. Detta har jag kontakter som kan fixa.
Är det ok pris eller bör jag välja någon annan? Vill helst inte hålla på själv och jag vill gärna ha 5 års garanti på rubbet.

Hej Tobyponken!  Utan att nu veta något alls om dina förutsättningar vad gäller placering av innerdel, din uppvärmningsyta för huset, isolering och byggår, typ av hus och ungefär var i landet du bor, så kan man väl kort sammanfatta dessa 3 st pumpar så här:
Fuijitsu ASY09LC och Panasonic NE9-SPP är ju ganska likvärdiga pumpar med sina 5,3 resp 5,4 kw med undantag för att Panasonicen har +8 alt +10 ºC-funktionen (som man normalt inte behöver i bostadshus) och scrollkompressor, men å andra sidan har den inte ion-funktion så man kan inte manuellt reglera enbart fläkthastigheten på innerdelen om man nu vill köra innerdelsfläkten helt separat. 
Vad gäller Toshibas RAS-10 SAVP-ND så är den ju på 6,1 kw och är ju en klart mkt kraftfullare pump som också iof har underhållsvärmefunktion på  +8°C, den har en innerdel som bara är 25 cm hög och därför även lämplig att sätta över t.ex dörrar och fönster bl.a, den har en unik avfrostningsfunktion som gör att den inte i likhet med många andra pumpar avfrostar i onödan enligt klockprincipen. Toshibans inverter går också ned till en väldgt låg energiförbrukning innan den går i offläge (ca 115-120 watt), och den pumpens innerdelsfläktmotor kan man också manuellt ställa in på den hastighet man så önskar oavsett om pumpen avger någon värme eller inte. Så personligen så hade jag ju tveklöst valt Toshiban i detta fallet i valet mellan dessa 3 pumpar, eftersom man får ju då absolut mest pump för pengarna i valet mellan dessa 3 enligt min uppfattning.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 03 augusti 2008, 00:04:50 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Halloj!

Nybliven radhusägare i behov av att få ner elförbrukningen.
Har valt bort en del märken mest pga kortare garantier och ointresserade säljare och kommit fram till dessa två:
Panasonic NE9-spp
Toshiba RAS-10 SAVP-ND

Samma pris, får bägge för 19995:- inkl montage, exkl el. Detta har jag kontakter som kan fixa.

Är det ok pris eller bör jag välja någon annan? Vill helst inte hålla på själv och jag vill gärna ha 5 års garanti på rubbet.

Ska även tillägga att jag fått ett pris på en Fuijitsu ASY09LC, 16000:- inkl installation. Vet dock inte hur det är med garanti på dem.

Är dom andra värda 4 loppor extra?

Angående lägsta avgiven värme effekt så vinner Fujitsu med sina 500W mot de andras 600W.

Vet inte om Toshiba fortfarande kör med panasonics värdelösa fläktmotorer, bör undersökas.

Garantier är det endast Fujitsu och Toshiba som ger 5år från generalagenten. Panasonic har 2år +5år på kompressorn.

Min åsikt om var du får mest för pengarna är Fujitsu.

Men det viktigaste är att du får en VP som ger den effekt som ditt hus behöver + bra garantier och en bra återförsäljare.

//Rickard

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Ska även tillägga att jag fått ett pris på en Fuijitsu ASY09LC, 16000:- inkl installation. Vet dock inte hur det är med garanti på dem.
Är dom andra värda 4 loppor extra?
Angående lägsta avgiven värme effekt så vinner Fujitsu med sina 500W mot de andras 600W.
Vet inte om Toshiba fortfarande kör med panasonics värdelösa fläktmotorer, bör undersökas.
Garantier är det endast Fujitsu och Toshiba som ger 5år från generalagenten. Panasonic har 2år +5år på kompressorn.
Min åsikt om var du får mest för pengarna är Fujitsu.
Men det viktigaste är att du får en VP som ger den effekt som ditt hus behöver + bra garantier och en bra återförsäljare.
//Rickard

Hej Rickard!  Nu vet jag inte riktigt hur du kan säga att vid lägsta avgiven värme effekt så vinner Fujitsu med sina 500W mot de andras 600W.
Vad det gäller Toshiban så ger den ju 600 watt värme till ungefär samma energiförbrukning som Fujitsuns 500 watt dvs 115-120 watt och detta då pga Toshibans bättre copvärde ju, så man får alltså ut mer värme för samma pengar med Toshiban alltså. :)
Sen vet jag ju inte nu om du nu kan garantera att Fujitsun verkligen går på ett riktigt och funktionellt sätt ned till denna minförbrukning utan att den går ned i offläge, för det fixar nämligen Toshiban helt galant.
Detta för att nämna t.ex min egen Panasonic som har en minvärme på 800 watt och lägsta minförbrukning på 165 watt enligt specen, och då kan jag säga att den går aldrig ned under ca 440-450 watt för då går den ned i offläge, så de här siffrorna är ju inte alltid att lita på ifh till verkligheten.
Sen det här med att man med Toshiban har nästan 1 extra kw att spela med om det behövs, en helt unik manuell styrning av innerdelsfläkten och tillika avfrostningsfunktion som höjer verkningsgraden betydligt gör ju att det kan vara värt några extra tusenlappar ifh till Fujitsun anser jag.
Vad det sen gäller ME FD:25-pumpen så ligger den ju också i en klart högre division än vad Fujitsun gör i det här fallet. ;)

Mvh Raffen.
     
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej.

Ytterdelen bör nog inte hängas på ytterväggen, vibrationerna kan lätt fortplanta sig till grannen och det kan sluta i dålig grannsämja och att du får stänga av maskinen. Jag rekommenderar dej placering på markstativ eller betongblock. Bättre att vara försiktig så att man får använda maskinen.....

Du skriver inte vilken yta du har i radhuset, ungefär var i landet det är beläget (klimat) och vilket år det är byggt (status på väggtjocklekar, fönster mm) och om det är fråga om gavel. Det kan inverka  på vilken typ av maskin som är lämplig.

Håller med Rickard VP, Fujitsu är prisvärda. Panasonic är inte värd 4000 extra, möjligen Toshiban i så fall.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man


Hej Rickard!  Nu vet jag inte riktigt hur du kan säga att vid lägsta avgiven värme effekt så vinner Fujitsu med sina 500W mot de andras 600W.
Vad det gäller Toshiban så ger den ju 600 watt värme till ungefär samma energiförbrukning som Fujitsuns 500 watt dvs 115-120 watt och detta då pga Toshibans bättre copvärde ju, så man får alltså ut mer värme för samma pengar med Toshiban alltså. :)
Sen vet jag ju inte nu om du nu kan garantera att Fujitsun verkligen går på ett riktigt och funktionellt sätt ned till denna minförbrukning utan att den går ned i offläge, för det fixar nämligen Toshiban helt galant.
Detta för att nämna t.ex min egen Panasonic som har en minvärme på 800 watt och lägsta minförbrukning på 165 watt enligt specen, och då kan jag säga att den går aldrig ned under ca 440-450 watt för då går den ned i offläge, så de här siffrorna är ju inte alltid att lita på ifh till verkligheten.
Sen det här med att man med Toshiban har nästan 1 extra kw att spela med om det behövs, en helt unik manuell styrning av innerdelsfläkten och tillika avfrostningsfunktion som höjer verkningsgraden betydligt gör ju att det kan vara värt några extra tusenlappar ifh till Fujitsun anser jag.
Vad det sen gäller ME FD:25-pumpen så ligger den ju också i en klart högre division än vad Fujitsun gör i det här fallet. ;)

Mvh Raffen.
     
[/quote]

När det gäller unika avfrostnings tekniker och fläktar så jaja. De flesta värmepumpar jag sätter kopplar jag inte in värmekablar på pga att detta sällan behövs.

FD25 må hända är stark men ingen favorit. Den har lägsta avgiven värmeeffekt på 1500W. Sen har den ett irriterande stort hopp i ljudnivå mellan 2 och 3:ans läge. Och inte minst är innerdelen som jag upplever det i butiken klumpigare än Nocrian.

Ska man ha det bästa finns bara en Nocria "Monstret"

//Rickard

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Okej ska ta det från början... :)

Jag bor i stockholmsförort i ett radhus ,byggår 1971, på 123 kvm fördelat på ca 70 kvm på bottenvåning (helt ovan mark) och ca 53 kvm på övervåningen. Ena sidan mot grannen och andra sidan har ca 50% av väggen mot grannen, Resten yttervägg. Tak och väggar är enligt besiktningsman tilläggsisolerat. 3-glasfönster överallt. Elradiatorer ca 10 år gamla. Mekanisk frånluft i två badrum, tvättstuga och kök. Övriga rum har ventilterade dörrkarmar och spjäll vid fönster.
Planlösning på bottenvåningen är öppen och öppen trapp till övervåning.

Har 33 cm ovanför ytterdörren till tak. Dock finns inget undertak utan ett lättbetong bjälklag som jag planerat att bygga in i framtiden. Antingen får jag gå på toshiba eller gipsa direkt mot lättbetongen utan reglar.

Tror inte att det blir något problem med grannarna då dessa har sina luftvärmepumpar placerade på fasaden.

Så vad tycker ni gott folk? Jag är inte låst vid dessa modeller utan kan tänka mig att köpa något annat också.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
En sak till... läste någonstans att fuijitsu awy9lc bara arbetar ner till -15 grader. Stämmer detta?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En sak till... läste någonstans att fuijitsu awy9lc bara arbetar ner till -15 grader. Stämmer detta?

Stämmer inte den går tills DU stänger av den
 grannen har en sådan
 kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
När det gäller unika avfrostnings tekniker och fläktar så jaja. De flesta värmepumpar jag sätter kopplar jag inte in värmekablar på pga att detta sällan behövs.

FD25 må hända är stark men ingen favorit. Den har lägsta avgiven värmeeffekt på 1500W. Sen har den ett irriterande stort hopp i ljudnivå mellan 2 och 3:ans läge. Och inte minst är innerdelen som jag upplever det i butiken klumpigare än Nocrian.

Ska man ha det bästa finns bara en Nocria "Monstret"

//Rickard
[/quote]

Hej Rickard!  När det gäller avfrostningstekniken  på Toshiban så menade jag inte värmekabeln, den är ju på 75 watt och går in redan vid +5 ºC vilket jag håller med dig om är fullständigt onödigt, så den har jag kopplat ur. Pumparna är ju gjorda för riktiga vargavintrar ju och de finns ju numera enbart i Norrland och knappt det. Jag tänker komplettera med en 2 meters 10 watt/meter i stället vilket räcker gott till om man nu skulle behöva värmekabeln, jag drog dessutom in en extra 2-ledad kabel som jag då kan bryta (styra) via vanlig väggströmbrytare inne i huset, och på den lägger jag då in värmekabeln både till pumpen och kabeln till min anläggning som tar hand om avfrostningsvattnet (båda 2 meters och 10 watt/meter). Jag räknar inte med att behöva sätta på kablarna förrän nedåt iaf ca -5 ºC.
När det gäller avfrostningstekniken på Toshibapumparna så menade jag just själva avfrostningen, och där denna då inte görs i onödan enligt klockpricipen (tidsstyrd avfrostning) som de flesta andra pumpar. Så när det är ca -15-17 ºC så går ju även t.om det här Nocriamonstret ned och avfrostar varje ca  30-40 minuters mellanrum antagligen beroende på smörjningen av kompressorn, detta medan Toshibapumparna då avfrostar med ca 1,5-2,0 timmars mellanrum, det kallar jag för en mera utvecklad avfrostningsteknik och som på ett påtagligt sätt höjer verkningsgraden på pumpen.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 03 augusti 2008, 00:09:23 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Okej, någon tycker toshiban är värd 4 kakor mer än fuijitsun men vad tror ni om avståndet ovan ytterdörren och vilken effekt jag kommer att behöva? Är det riktigt illa så finns det ju bara toshiban att väjla på?!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Okej, någon tycker toshiban är värd 4 kakor mer än fuijitsun men vad tror ni om avståndet ovan ytterdörren och vilken effekt jag kommer att behöva? Är det riktigt illa så finns det ju bara toshiban att väjla på?!

Hej Tobyponken!  Vad då riktigt illa om det bara finns Toshiban att välja på. Sc:,h Toshiba är väl en av de absolut bästa pumparna som finns på marknaden idag, och med full flexibilitet att använda precis som man nu önskar vad det gäller bl.a fläkthastighet på innerdelen mm, något som de f.ö är helt ensamma om såvitt jag känner till.
Du bor i stockholmsförort i ett radhus ,byggår 1971, på 123 kvm fördelat på ca 70 kvm på bottenvåning (helt ovan mark) och ca 53 kvm på övervåningen. Ena sidan mot grannen och andra sidan har ca 50% av väggen mot grannen, Resten yttervägg. Tak och väggar är enligt besiktningsman tilläggsisolerat. 3-glasfönster överallt. Elradiatorer ca 10 år gamla. Mekanisk frånluft i två badrum, tvättstuga och kök. Övriga rum har ventilerade dörrkarmar och spjäll vid fönster. Planlösning på bottenvåningen är öppen och öppen trapp till övervåning. Du har ca 33 cm ovanför ytterdörren till tak.
Om du nu avser att placera innerdelen ovanför t.ex entrédörren så har du ju bara Toshiba och Fujitsus Nocriamodeller att välja mellan utav märkespumparna eftersom deras innerdelar är bara 25 cm höga, och detta för att du också skall ha ett utrymme kvar upp till taket för att innerdelen skall kunna försörjas på ett bra sätt med inluften.
Sen är det ju så att med dina 123 m2 varav 70 m2 på bottenvåningen och dina förutsättningar med extraisolering och 3-glasfönster så skulle du ju klara dig alldeles utmärkt bra med en pump på 5-5,5 kw, och Toshibas RAS 10:a är på 6,1 kw och Fujitsus Nocriamodell av den lilla varianten AWYZ 14 Nocria är på 9,1 kw och knappast något alternativ för din del så som jag det.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Jag menar att det knappast gynnar konkurensen att jag bara har ett märke att välja på. Visst är det säkert en fin pump men också lite dyr tycker jag. Vad tycker ni? 19995 inkl installation och 5 års garanti?

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
Toshiban har Ventilationsutveckling  ju extrapris på till den 14 Augusti 18500:- normalpris 22000:- fem mils radie, Polar heter modellen 6,9 KW.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!