0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen. Nu ska jag röra till det lite till. Det var ju som sagt lite problem med höjden ovanför dörren. Inte omöjligt att få dit men inte heller optimalt. Fick då erbjudande om att köpa Fuijitsu Nocria 14 för 6k mer än asya09lc. Kommer jag att skjuta över målet totalt eller hur funkar det egentligen om man har en överdimensionerad värmepump för sitt hus? Kan det uppstå problem eller är det bara bra då den förmodligen inte behöver arbeta lika hårt?
Hej Raffen!Jag har redan varit i kontakt med ventilationsutveckling och något extrapris visste inte den säljaren om. Jag bjöd hit honom för att kika på huset och bilda sig en uppfattning om vilken maskin jag behövde och fick till svar att han inte hade tid för han hade fullt upp med att kränga ac på sommaren. Är han inte intresserad av att sälja så är inte jag intresserad av att köpa heller.Finns det någon nackdel att välja en för stor pump förrutom att jag kanske betalar ett högre inköpspris? Vet någon hur man ska räkna ut vilken värmeeffekt som behövs? Har hört att det krävs ca 50w/kvm mellan tummen och pekfingret för att värma ett normalt hus. Förstår att det är svårt att spekulera i detta men de som säljer pumparna måste ju räkna på något sätt? Vid -15 ska tydligen ASYS09LC kunna ge max 2,2kw medans nocria 14 ca 5,5kw. 2,2kw räcker ju inte långt i mitt hus men å andra sidan så är det ju inte så många dagar om året det är så kallt, å tredje sidan så finns det ju faktisk vintrar där det varit så kallt ett bra tag......edit: Jag kanske ska tillägga att jag hade tänkt att maskinen ska klara av att värma övervåningen också. Jag har ett stort och öppet trapphus så jag tror inte att det är något problem för värmen att ta sig upp.