0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Keld skrivet 24 juli 2008, 22:12:32Följer denna tråden lite i bakgrunden. Bara en sak jag undrar : Vad är priset/kWh vid era beräkningar?? En faktor, som i nuläget, har en tendens att variera (mest uppåt)Det var en bra fråga. Just nu använder jag helt fräckt 1 kr per kWh. Roland, gör du samma?--- Mats ---
Följer denna tråden lite i bakgrunden. Bara en sak jag undrar : Vad är priset/kWh vid era beräkningar?? En faktor, som i nuläget, har en tendens att variera (mest uppåt)
1. Måste ge upp sökandet på SMHIs hemsida. Var lyckas du hitta dessa siffror? Har letat både på sidan och med google. Graddagar hittar jag mycket om, men inte med siffror för Stockholm för ett antal år och baserat på uppvärmning (start från 17 grader). Det närmaste jag kom var östra svealand, där de 1961 till 1990 hade varierat mellan 3361 till 5027. Var hittar du dina uppgifter? Tror graddagarna är den viktigaste uppgiften att börja från, det finns en skillnad där, och den rör sig om 49 procent mellan åren enligt uppgiften från SMHI ovan. Skulle egentligen bheöva veta graddagarna för Stockholm år för år under åtminstone ett helt decennium, men helst för alla de år som ingår i NIBEs kalkylprogram.
Om en 2020-10 installeras så är det väl inget snack om att volymförstorare behövs och då går väl priset på L/V-installationen upp runt/minst 10 000:-.
Citat från: digitalrobert skrivet 27 juli 2008, 13:49:33Om en 2020-10 installeras så är det väl inget snack om att volymförstorare behövs och då går väl priset på L/V-installationen upp runt/minst 10 000:-.Kan du ha läst/tänkt fel på vad Robert skrev? Han räknar på 2020-8, men hade först räknat på 2010-8. Skillnaden är att 2010 inte klara rmer än minus 10 och därmed behöver eltillskott vid dagar som 2020-8 klarar utan eltillskott, inte att det är en starkare pump.I annat fall, hur tänker du när du vet att volymen räcker utan volymförstorare för en 2020-8 men inte en 2020-10? Kanske framgår av förutsättningarna i Roberts Excelfil, inte hunnit öppna den ännu?--- Mats ---
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 27 juli 2008, 22:20:18Citat från: digitalrobert skrivet 27 juli 2008, 13:49:33Om en 2020-10 installeras så är det väl inget snack om att volymförstorare behövs och då går väl priset på L/V-installationen upp runt/minst 10 000:-.Kan du ha läst/tänkt fel på vad Robert skrev? Han räknar på 2020-8, men hade först räknat på 2010-8. Skillnaden är att 2010 inte klara rmer än minus 10 och därmed behöver eltillskott vid dagar som 2020-8 klarar utan eltillskott, inte att det är en starkare pump.I annat fall, hur tänker du när du vet att volymen räcker utan volymförstorare för en 2020-8 men inte en 2020-10? Kanske framgår av förutsättningarna i Roberts Excelfil, inte hunnit öppna den ännu?--- Mats ---Är det jag eller Roland som är Robert?Gissar på att det är Roland.Jag har väl inte sagt att jag säkert vet att 2020-8 inte behöver volymtank? 1225/1235-6 kanske också behöver en volymtank men det är mindre troligt.Säg att huset behöver 35 grader fl-temp när det är 2 grader ute, då ger 2020-10 9,4 kw och 1225-6 runt 6 kw.Ska inte hacka sönder tråden med fler inlägg eftersom det lätt blir rörigt då.
Citat från: digitalrobert skrivet 27 juli 2008, 23:40:09Citat från: Mats Bengtsson skrivet 27 juli 2008, 22:20:18Citat från: digitalrobert skrivet 27 juli 2008, 13:49:33Om en 2020-10 installeras så är det väl inget snack om att volymförstorare behövs och då går väl priset på L/V-installationen upp runt/minst 10 000:-.Kan du ha läst/tänkt fel på vad Robert skrev? Han räknar på 2020-8, men hade först räknat på 2010-8. Skillnaden är att 2010 inte klara rmer än minus 10 och därmed behöver eltillskott vid dagar som 2020-8 klarar utan eltillskott, inte att det är en starkare pump.I annat fall, hur tänker du när du vet att volymen räcker utan volymförstorare för en 2020-8 men inte en 2020-10? Kanske framgår av förutsättningarna i Roberts Excelfil, inte hunnit öppna den ännu?--- Mats ---Är det jag eller Roland som är Robert?Gissar på att det är Roland.Jag har väl inte sagt att jag säkert vet att 2020-8 inte behöver volymtank? 1225/1235-6 kanske också behöver en volymtank men det är mindre troligt.Säg att huset behöver 35 grader fl-temp när det är 2 grader ute, då ger 2020-10 9,4 kw och 1225-6 runt 6 kw.Ska inte hacka sönder tråden med fler inlägg eftersom det lätt blir rörigt då....Min reaktion var dels att Roland inte pratade om en 2020-10...
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 28 juli 2008, 09:14:06Citat från: digitalrobert skrivet 27 juli 2008, 23:40:09Citat från: Mats Bengtsson skrivet 27 juli 2008, 22:20:18Citat från: digitalrobert skrivet 27 juli 2008, 13:49:33Om en 2020-10 installeras så är det väl inget snack om att volymförstorare behövs och då går väl priset på L/V-installationen upp runt/minst 10 000:-.Kan du ha läst/tänkt fel på vad Robert skrev? Han räknar på 2020-8, men hade först räknat på 2010-8. Skillnaden är att 2010 inte klara rmer än minus 10 och därmed behöver eltillskott vid dagar som 2020-8 klarar utan eltillskott, inte att det är en starkare pump.I annat fall, hur tänker du när du vet att volymen räcker utan volymförstorare för en 2020-8 men inte en 2020-10? Kanske framgår av förutsättningarna i Roberts Excelfil, inte hunnit öppna den ännu?--- Mats ---Är det jag eller Roland som är Robert?Gissar på att det är Roland.Jag har väl inte sagt att jag säkert vet att 2020-8 inte behöver volymtank? 1225/1235-6 kanske också behöver en volymtank men det är mindre troligt.Säg att huset behöver 35 grader fl-temp när det är 2 grader ute, då ger 2020-10 9,4 kw och 1225-6 runt 6 kw.Ska inte hacka sönder tråden med fler inlägg eftersom det lätt blir rörigt då....Min reaktion var dels att Roland inte pratade om en 2020-10...När jag tittar i excel-filen med Rolands beräkningar så är 2020-10 med och den har bäst total cop av LV/pumparna så jag förstår inte ditt resonemang, du har sett den bifogade excel-filen i detta inlägg?: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20481.msg201306#msg201306Eftersom det har länkats till ditt program i en hel del trådar så kanske du borde "stänga programmet" tills det har retts ut om det räknar rätt?
Som jag förstått texten från Roland (ännu ej hunnit öppna Excelfilen) Ser han nu en skillnad mellan NIBEs kalkylprogram och webbsidan som är på 1000 kWh per år. 700 av dessa är från ett defaultvärde som kanske är olämpligt. Kvar finns 300 kWh Roland inte har förklaring till. Samtidigt kvarstår det fortfarade några frågor om NIBEs beräkningsprograms kurva för huset (kW/K), möjligen relaterat till den usprungliga frågan hur och för vilken period de använder graddagar/gradtimmar.
Om kalkylprogramen före fortsatt utredning har en (ännu) oförklarlig skillnad på 300 kWh per år från en startförutsättning på någonstas mellan 20000 till 27000 kWh beroende på hur man definierar husbehovet, ser jag det som en ytterst liten skillnad.
...Det finns också ett defaultvärde för cirkulationspumpen till L/V-pumpen på 200 kWh/år. Antar att det handlar om en cirkulationspump mellan värmepumpen och elpannan/vv-beredaren utöver cirkulationspumpen för radiatorvattnet (som bör vara lika för bergvärme och L/V). Är inte 200 väl högt? Har svårt att se att det kan bli så mycket mer än 100 kWh/år. ...
...Vad jag upplever som lite oseriöst är att det finns en mängd antaganden som utan undantag gynnar L/V-pumparna i kalkylen....
Båda avser den totala elen för cirkulationspumpar i din anläggning som inte redan ingår i COP-siffrorna från leverantören. Det vill säga för bergvärme är det (om det inte ingår i leverantörens siffror) köldbärarpump plus pump för radiatorvattnet plus ciruklationspump mellan värmepump och elpanna vv/beredare. För luft/vatten är det (om det inte ingår i leverantörens siffror) cirkulationspump för radiatorvattnet plus ciruklationspump mellan värmepump och elpanna vv/beredare.
Vad jag förstår visar excelfilen två uppsättningar med värden, som visar hur mycket el som förbrukas. De vänstra, kolumn A till F antar jag kommer från NIBE. Jag ser att du inte fyllt i kolumnen för diffen för 2010-8, men vill du räkna ut den är det troligen så enkelt som att hämta 2020-8 värdena på webbsidan, och sedan ändra lägsta gränsen för värmeproduktion till minus 10 grader (bara gissar att pumparna i övrigt har en ganska lik COP-kurva).
Förstår jag det rätt om värdena i kolumn A till F kommit till med NIBEs program, och att de bygger på att årsförbrukningen du matat in i NIBEs program är de 20700 kWh du angett, justerade med de årliga siffrorna för SCBs normalår du visade ett par inlägg tidigare? Det vill säga i princip har du tagit förbrukningen du hade 2003, dividerat med procenttalet för 2003, sedan gjort likadant för alla åren, summerat produkterna och dividerat med antalet år, därmed ha fått ett "normalår" sett ur NIBE programmets perspektiv, och det är denna uträknade normliserad förbrukning du angett? Är den fortfarande Du utgår från 18.5 grader som gräns för uppvärmning i dina kalkyler?
Är du säker på att SCB-siffrorna är rätt procenttal med det måttet? De enda siffror jag hittat hittills i offentliga sammanhang utgår från antingen 17 grader eller 20 grader, procentsiffrorna från SCB måste också ha en definierad utgångspunkt? De är väl inte ens för Stockholm, de är för en eller annan zon om jag förstod det rätt (det finns bara 4 zoner skrev du). Frågan handlar egentligen om hur säkert det är att de siffror du matar in bör ge de resultat du försöker få fram.
Förstår jag det sedan rätt att du även efter en sådan justering ser att NIBE hamnar på ett värmebehov för huset som du bedömmer är för lågt? 0.19 kW per Kelvin istället för 0.23 kW per Kelvin? Skillnaden mellan de två uppgifterna, den du säger de kommer fram till, och den du hade trott på, är över 20%. Kan detta tyda på att siffrorna för normalår du har från SCB inte går jämnt upp med siffrorna NIBE använder för gradtimmar? Om du inte upplever du får rätt huskurva från NIBE med de siffror du matar in är det inte rimligt att tro att du har rätt förbrukning heller.
Hamnar du fortfarande på 6600 vid 10 grader och 18.5 grad, eller har du definierat om den punkten?
Kan du ge länken till de 90000 gradtimmarna för Stockholm som du refererade till, jag la mycket tid på att leta på SMHI, och tänkte att det går snabbare att titta på en färdig länk än att plöja SCB efter siffran?
Jämförelsen mot webbsidan, vilket värde är det som är inmatat på den? Är det 0.19 kW per Kelvin (det skulle ju innebära att du jämför med samma huskurva), eller har du använt en annan siffra, och i så fall vilken och hur är den framtagen? Vilket decennium läser du av resultatet för den här gången?
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 28 juli 2008, 21:19:19Anledningen till att jag räknade om till normalår var att jag ville se vilken utetemperatur programmet skulle ange att pumpen klarar. Vill man ha ett korrekt värde där måste man stoppa in förbrukningssiffror som stämmer med tidsperioden som gradtimmarna avser. Nu angav jag inte de siffrorna i Excelarket så omräkningen framstår nu som rätt onödig. Blev kanske så av gammal vana, har hållt på att normalårskorrigera sedan 1980-talet. Jag har använt samma förbrukningssiffror i bägge programmen och samma gräns på 18,5 grader så resultaten skall vara jämförbara.
CiteraHamnar du fortfarande på 6600 vid 10 grader och 18.5 grad, eller har du definierat om den punkten? Förstår inte frågan, hittar inte 6600.
CiteraKan du ge länken till de 90000 gradtimmarna för Stockholm som du refererade till, jag la mycket tid på att leta på SMHI, och tänkte att det går snabbare att titta på en färdig länk än att plöja SCB efter siffran?Har ingen länk, det var en lathund för beräkning av bergvärmepumpar på SVEP:s hemsida som inte längre finns. Där fanns en tabell som angav 3768 graddagar för Stockholm-Bromma. Det måste vara "gamla" normalårsdefinitionen.
CiteraJämförelsen mot webbsidan, vilket värde är det som är inmatat på den? Är det 0.19 kW per Kelvin (det skulle ju innebära att du jämför med samma huskurva), eller har du använt en annan siffra, och i så fall vilken och hur är den framtagen? Vilket decennium läser du av resultatet för den här gången? Jag matade in värmeförbrukningen och det gav 0,187 eller så, kommer inte ihåg. Vilket leder till en fråga: Vilken tidsperiod gäller resultatet för? Det borde rimligen variera med tidsperioden. HAr jag möjligen missat något där? Går den att välja? Vad gäller antalet kWh använder jag alltid 2000-talet när jag läser av. Förbrukningsvärdena kommer ju från den perioden även om jag bara har data för en del av perioden.