0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Då jag har en dator med Office 2003 har jag inte lyckats öppna den bifogade Excelfilen som kräver Office 2007. Mina kommentarer baseras därför på Mats text. Mats har räknat på ett år för Köpenhamn....
Av erfarenhet av klimat i västergötland & ctc värmepumpar så är i nio fall av tio besparingskillnaden 10% till bergpumpens fördel för dom annläggningar vi instalerat ca 60% för l/v & ca 70 för berg........... det stämmer också mycket väl med dom kalkyler man lämnar ut....
Instruktionerna längst ner på denna sida bör lösa kompatibilitetsproblemet:http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&familyid=941B3470-3AE9-4AEE-8F43-C6BB74CD1466
Problemet kan bero på att filen inte var riktigt Excel 2003-kompatibel.Bifogad fil ska gå att öppna i Excel 2003, Mats kanske ska kontrollera innehållet i filen så det är korrekt.
I NIBE:s program väljer man en ort som ger DUT och antal gradtimmar. Det finns dessutom möjlighet att välja antal meter över havet som korrigerar medeltemperaturen och DUT. En sak som jag inte har klart för mig än är i vilken utsträckning NIBE:s program tar hänsyn till olika typ av klimat. Olika orter kan ha samma antal gradtimmar och DUT men ändå olika temperaturvaraktighetsdiagram. Har man olje- eller elpanna spelar det ingen roll men värmer man huset med värmepump betyder det en hel del, i synnerhet om det är en L/V-pump. NIBE:s och SMHI:s gradtimmar för Stockholm är lika ca 90 000. Skillnaden i gradtimmar för de olika normalårsdefinitionerna, 1961-1979 jämfört med 1970-2000, visade sig skilja bara lite mer än 2 % så det skall inte spela nämnvärd någon roll. Jag håller med om att temperaturvariationerna under dygnet inte kan förklara någon större del av skillnaderna mellan programmens resultat. När jag började studera Mats program var det två saker som slog mig: köldbärarpumpens elförbrukning och det faktum att dygnsmedeltemperaturer användes i beräkningarna. Solinstrålningen kom jag att tänka på senare vilket är förklaringen till att jag först trodde att dygnsvariationerna spelar större roll än de gör. Jag har inte tittat på Exelkalkylerna i detalj än, har bara insett att det kommer att kräva en del tid. Jag gjorde om kalkylen för en 10 kW pump (2020-10). Enligt NIBE:s program sjönk skillnaden i elförbrukning jämfört med 6 kW bergvärme till 1900 kr/år jämfört med 3400 kr/år för fallet med 2010-8. Enligt Mats program minskar skillnaden till 900 kr/år jämfört med 1200 kr/år för 2010-8.Enligt NIBE:s program klarar pumpen -9 grader utan tillsats, enligt Mats program -13 grader (i NIBE-fallet räknade jag utan varmvatten då jag tror Mats program gör det). Samma hus har alltså olika uppvärmningsbehov i de båda programmen.
Följer denna tråden lite i bakgrunden. Bara en sak jag undrar : Vad är priset/kWh vid era beräkningar?? En faktor, som i nuläget, har en tendens att variera (mest uppåt)
1. Det är olika långa intervall. Uppgifterna är hämtade från SCB:s hemsida. SCB följer utvecklingen av energiåtgången för uppvärmning och graddagsjusterar årsvärdena. SCB förenklar lite genom att dela in landet i 4 zoner. Normalåret är medelvärdet för perioden. 2. 20700 kWh/år vilket jag anser är medelvärdet för mitt hus utan varmvatten för perioden 2003-2007. I NIBE:s program har jag räknat med ett normalårskorrigerat (1970-2000) medelvärde på 22400 kWh också utan varmvatten då jag antar att NIBE:s program förutsätter normalårskorrigerade värden för att ge rätt resultat. I praktiken skulle jag tro att man stoppar in verklig, okorrigerad förbrukning. Det händer ju ibland att det dyker upp frågor om varför pumpen inte klarar utlovad utetemperatur utan tillsats och då kan användningen av okorrigerad förbrukning göra upp till två grader. När jag nu gör om kalkylen i Mats program för 10 kW L/V får jag en skillnad på ca 1200 kr/år i stället för 900. Begriper just nu inte varför. 3. -10 grader skall det vara, hade inte anpassat rätt för hushållselens bidrag till uppvärmningen. 6,6 kW skall huset behöva vid minus -10 och det är också vad pumpen ger (varmvatten = noll). Skall kolla att inte felet med hushållelen finns på andra ställen också. 4. 2000 då mina värmedata är från den perioden.