0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Huvudfelet ligger i övergången från andra till tredje tabellraden när du bryter ut Ux. Effekten P är ingen konstant, det är en variabel som beror på Ux. I och med P = f(Ux) går det inte att flytta ut P ur summeringen. Det är det S t2dt = S tdt x S tdt fel som jag tidigare har skrivit om. Uttrycket Summa Uy = N x medelvärdet av U – Ux som finns i tredje tabellraden, uttrycker för mig ingenting vettigt. Ta t.ex. N= 1000, medelvärdet av U = 7, rumstemperaturen = 20 och utetemperaturen 5 grader dvs Ux = 15. Resultatet blir 6985. Vad uttrycker det? Det måste ju bli blandade enheter dessutom eftersom N står för timmar eller dagar.
Är vi överens om att användningen av integralen är till för att matematiskt uttrycka arean under ytan som beskrivs av formeln för effektbehovsskillnaden i en given punkt gånger det infinitesimalt lilla deltat i tid, inte i temperatur , som uppstår varje gång vi flyttar oss tidsmässigt framåt? Totalarean vi vill få fram är effekten under hela tidsperioden, det vill säga summan av alla dessa punkter på kurvan gånger alla dessa infinitesimalt små steg framåt, från första tidpunkten till sista tidpunkten.Om vi är det är vi ju överens om att vi skall integrera en funktion där "t" i dt står för tid, inte temperatur, varför vi pratar om formeln för funktion f(t) där t står för tiden, och inte för temperaturen. Då är vi också överens om att formeln för kurvan som vi integrerar arean under är en funktion av tiden och inte beskrivs med bland annat ett linjärt samband som beror på delta temperatur.
Det är att dne inre summan snurrar oberoende av den yttre summan som leder till N x medeltemperaturen - utetemperaturen (den totala summan eftersom den blir linjär är samma som N*medeltemperaturen),....
Dina kommentarer fick mig att inse att jag uttryckte mig felaktigt i mitt förra inlägg. N är antalet intervall i den tidsperiod utvärderas. Tidsperioden representeras av 1 till n. Varje delintervall i N har därför enheten tid. N i sig har ingen enhet, det är helt rätt. Jag skulle ha skrivit att summeringen görs över en tidsperiod som delas i N tidsintervall. Intervallen kan ha enheten timmar, dygn eller vad man nu vill. Matematiskt är det ingen avgörande skillnad mellan integration och summering. Integrering är summering över ett oändligt antal intervall. Om y(x) och dx är enhetslösa blir naturligtvis integralen S y(x)dx enhetslös. Har y(x) enheten kW och x är tid uttryckt i timmar blir integralen antalet kWh. Om vi går tillbaka några inlägg så kan vi konstaterar att vi var överens om att för att kunna beräkna skillnaden i energiförbrukning i kWh så startar vi med ett uttryck som anger skillnaden i effektbehov i kW och integrerar det över tiden som kan anges i dygn eller timmar. Resultatet av integrationen blir kWh eller kWdygn. Det senare kan enkelt göras om till kWh genom att multiplicera med 24.Citera Är vi överens om att användningen av integralen är till för att matematiskt uttrycka arean under ytan som beskrivs av formeln för effektbehovsskillnaden i en given punkt gånger det infinitesimalt lilla deltat i tid, inte i temperatur , som uppstår varje gång vi flyttar oss tidsmässigt framåt? Totalarean vi vill få fram är effekten under hela tidsperioden, det vill säga summan av alla dessa punkter på kurvan gånger alla dessa infinitesimalt små steg framåt, från första tidpunkten till sista tidpunkten.Om vi är det är vi ju överens om att vi skall integrera en funktion där "t" i dt står för tid, inte temperatur, varför vi pratar om formeln för funktion f(t) där t står för tiden, och inte för temperaturen. Då är vi också överens om att formeln för kurvan som vi integrerar arean under är en funktion av tiden och inte beskrivs med bland annat ett linjärt samband som beror på delta temperatur.Om vi bortser från att en effekt som integreras över tiden blir energi, var vi överens. Du väljer att summera i stället. Det är ok för min del men det gör det lättare att hamna fel i och med att man lätt glömmer att intervallen representerar tid. Integrerar man har man dt som påminner om att det är ett tidsintervall som utvärderas. Så till kärnpunkten: summa(Uy) får du till N x medelvärdet av U – Ux. Uy är samma temperaturdifferens som Ux fast med ett annat index och Ux är som tidigare en temperaturdifferens som representerar en effekt (låt oss för enkelhetens skull säga att det är en effekt). Jag anser att Summa(Uy) blir N x medelvärdet av U. Någon variabel Ux finns inte längre med då man ju har summerat alla Ux (fast de kallades Uy). Ett praktiskt exempel: Skulle jag läsa av min elmätare varje sekund och summera värdena under ett år blir summan enligt ditt sätt att se saken (om jag har fattat det rätt) en effekt i storleksordningen 38 miljoner kW. Enligt mitt sätt att se representerar summan en energimängd på 38 miljoner kWs = 10550 kWh. Det kan också tolkas som en medeleffekt av 1,2 kW under de 365x24x3600 tidsintervall summeringen omfattar, en summering över N = 31 536 000 intervall. Så även om N saknar enhet så har representerar produkten N x medelvärdet av U en energimängd med enheten kWs i och med att summeringen sker över ett tidsintervall. Något Ux finns inte med i summan, alla Ux ingår ju i summan. Ett resultat som 31 536 000 x 1,2 – Ux blir en energimängd minus en effekt och betyder för mig inget vettigt. I och med att variabeln Ux inte finns med i summan går det inte att förkorta bort den. Kvar i täljaren blir Ux i kvadrat. Det gör också att utbrytningen av P blir meningslös, den bara krånglar till det och gör det möjligt att hamna fel.
Därmed är vi väldigt nära målet efter en lång och spännande resa ....
Men vi har en punkt kvar där vi inte är överens, kärnpunkten, ditt önskemål att se ett kvadratiskt samband.
På något sätt som jag inte kan uttrycka i matematiska termer står det i sista formeln Ux x Ux/"en summa som bland annat innehåller Ux". Bara för att jag inte hittare något sätt att notera detta Ux i nämnaren, så innebär det inte att nämnaren är obereonde av Ux, ...........
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 24 juni 2008, 01:04:29Därmed är vi väldigt nära målet efter en lång och spännande resa .... Och jag som trodde det här var uppvärmningsrundan innan vi börjar diskutera din modell för att beräkna luftvärmepumpar utifrån dygnsmedeltemperaturer.
CiteraMen vi har en punkt kvar där vi inte är överens, kärnpunkten, ditt önskemål att se ett kvadratiskt samband. Nja, det är inte mitt önskemål. Det är snarare ett icke förhandlingsbart krav ställt av matematikens grundläggande regler.
CiteraPå något sätt som jag inte kan uttrycka i matematiska termer står det i sista formeln Ux x Ux/"en summa som bland annat innehåller Ux". Bara för att jag inte hittare något sätt att notera detta Ux i nämnaren, så innebär det inte att nämnaren är obereonde av Ux, ...........Det finns inget Ux i nämnaren efter summeringen. Ux är skillnaden i rumstemperatur (som är konstant) och utetemperatur vid tidpunkten x. Summa Ux är alltså den summa som erhålls när vi adderar N stycken U-termer från tidpunkterna 1, 2, 3 osv. upp till N som är sista mätpunkten i serien.
Summa Ux från 1 till N blir då Summa (Rumstemperatur från 1 till N) minus Summa (utetemperatur från 1 till N) = N x Rumstemperaturen - N x Summa (Utetemperatur1, Utetemperatur2,.... UtetemperaturN) = N x Rumstemperaturen - N x Medeltemperaturen ute = N x (Rumstemperaturen - medeltemperaturen ute). Variabeln Ux är nu borta. Den har ersatts av de specifika värdena som har adderats. Kvar finns Ux i kvadrat i täljaren. Det är samma sak när man integrerar. Integralen av f(t)dt från a till b blir F(b) - F(a) om F står för den integrerede funktionen. Den blir inte F(b) - F(a) - f(t) som är motsvarigheten till ditt resultat med Ux kvar i nämnaren.
Det egentliga misstaget görs mellan tabellrad 2 och 3 i pdf-filens tabell. Utbrytningen av summan är meningslös. Det är som att göra operationen a = b x a/b. Den tillför inget av värde till uttrycket a utan lurar bara in dig på villospår.
Det du summerar är en enda sak, Ux, och den summeras inte med något annat. Sätt N=2 och gör formeln, bryt ut termerna. Det som kommer att stå i de två termerna är Ux plus den andra termen. Summan kommer alltid att bestå av Ux plus en eller flera andra termer. Det är enkelt att se, du kan inte ändra värdet på Ux utan att summan ändrar värde, så Ux ingår i summan och påverkar summan,
Summa Ux från x=1 till N blir i fallet N =1 kort och gott U1. Är N =2 blir summan U1 + U2. Något Ux finns inte längre. Funktionen Ux är så att säga bruksanvisningen som talar om hur U(x) genererar värdena U1, U2, .... UN. Funktionen U(x) finns därför inte med i den summerade serien. Se det här exemplet från Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Sum
En bit ner under rubriken Capital-sigma notation finns exemplet där serien k2 summeras. Det kan i vårt fall jämföras med fallet att Ux = x2 som alltså är funktionen som definierar Ux för ett godtyckligt värde x. Summerar vi från N=1 till N=1 innehåller summan enbart termen 12 = 1 (Om man nu kan tala om ett enstaka tal som en summa).Den genererande funktionen k2 ingår inte i summan. Enligt ditt sätt att resonera skulle summan i Wikipediaexemplet bli 90 - U(k) vilket eftersom U(k) = k2 skulle bli 90 - k2 men den korrekta summan är 90. Det som är lite märkligt är att du skriver att Ux är en del av summan, se citatet nedan men i formeln i tredje tabellraden är det ett minustecken framför. Det går inte ihop.
Jag tror att det är bäst vi blir överens om det här innan diskussionen fortsätter. Vill du fortfarande ha funktionen U(x) med i summan får du förklara, gärna med exemplet U(x) = x2 var skillnaden mot Wikipedias formel finns.
CiteraDet du summerar är en enda sak, Ux, och den summeras inte med något annat. Sätt N=2 och gör formeln, bryt ut termerna. Det som kommer att stå i de två termerna är Ux plus den andra termen. Summan kommer alltid att bestå av Ux plus en eller flera andra termer. Det är enkelt att se, du kan inte ändra värdet på Ux utan att summan ändrar värde, så Ux ingår i summan och påverkar summan,Min kommentar här är att Ux är funktionen som beskriver hur alla U-värdena genereras. Definierar man Ux på ett annat sätt så ändras naturligtvis värdena U1, U2 osv. Man måste skilja på funktionen och de diskreta värden funktionen genererar. Pga en resa blir det en paus några dagar från min sida.
Bra sida, och nästan direkt i inledningen står förklaringen du måste läsa och tänka över "Summation is the addition of a set of numbers; the result is their sum or total." Under rubriken Capital-sigma står vidare "Mathematical notation has a special representation for compactly representing summation of many similar terms". (Ux/(N×Umedel)×C×F×Ux) är beteckningen på en sådan term, som ingår i en summa av termer. Ux är den symboliska representationen av temperaturen vid (i vårt fall) tidpunkten x. Du får inte tänka på detta som en integral, Ux i vårt fall är inte en funktion, det är en symbolisk representation av en term, ett värde, inte en funktion. (Ux/(N×Umedel)×C×F×Ux) är en symbolisk representation av en term, uttryckt på ett sådant sätt att man kan se hur den skulle kunna uttryckas som en funktion, men däremot finns det inget uttryck som kan komplett uttrycka Ux som en funktion med i våra diskussioner.
Den enda skillnaden mellan att skriva Ux och att skriva till exempel 7.6 är att när man skriver 7.6 har man bestämt vad värdet är på Ux. När man har bestämt detta kan man i vilket ögonblick som helst ersäta alla Ux, till exempel U1 med värdet för U vid tidpunkten 1.
Om du stannar kvar vid Wikipedian och enbart Ux och tänker dig att Ux representerar det du sagt och vi enats om innan (Urum – Uute ) Och tänker dig att det ute är 7,6,5,6,7 grader dag 1,2,3,4,5, så skall du summera 14+15+16+15+14 om summan är Ux för dessa dagar.
Skulle du av någon anledning välja att summera U2x för dessa dagar blir summan 142+152+162+152+142. Du måste alltså skilja mellan att summera termer, att summera en funktion verkande på dessa termer (det sista) och tron att själva termen kan ersättas med en funktion och att dess värde samtidigt kan bortses ifrån, det tankefel du gjorde när du tänkte att U21, då U1=14 blir samma sak som k2 då k=1.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 26 juni 2008, 21:59:15Bra sida, och nästan direkt i inledningen står förklaringen du måste läsa och tänka över "Summation is the addition of a set of numbers; the result is their sum or total." Under rubriken Capital-sigma står vidare "Mathematical notation has a special representation for compactly representing summation of many similar terms". (Ux/(N×Umedel)×C×F×Ux) är beteckningen på en sådan term, som ingår i en summa av termer. Ux är den symboliska representationen av temperaturen vid (i vårt fall) tidpunkten x. Du får inte tänka på detta som en integral, Ux i vårt fall är inte en funktion, det är en symbolisk representation av en term, ett värde, inte en funktion. (Ux/(N×Umedel)×C×F×Ux) är en symbolisk representation av en term, uttryckt på ett sådant sätt att man kan se hur den skulle kunna uttryckas som en funktion, men däremot finns det inget uttryck som kan komplett uttrycka Ux som en funktion med i våra diskussioner. Det verkar som om din definition av funktion skiljer sig från de gängse som man kan hitta i Wikipedia, Nationalencyklopedin eller läroböcker. Som exempel lyder definitionen i Malmströms Matematisk analys del I: Antag att x är en variabel och att mot varje tal som x kan få antaga tänkes svara ett bestämt tal y. Då säges y vara en funktion av x.
Det är därför inget problem att se din sifferserie som en funktion. Funktionen kan vara definierad att ha värdet 14 i intervallet 1 upp till 2, 15 i intervallet 2 upp till 3 osv. Funktionen är inte kontinuerlig men ändå integrerbar. Det går också att definiera den punktvis som så att den är 14 när x är heltalsvärdet 1, odefinierad i intervallet 1 till 2. 15 för heltalsvärdet 2 osv., men då har man svårare att se sambandet mellan temperatur och tid och den går inte heller att integrera. Jag tror att du tror att en funktion måste uttryckas med ett algebraiskt uttryck.
CiteraDen enda skillnaden mellan att skriva Ux och att skriva till exempel 7.6 är att när man skriver 7.6 har man bestämt vad värdet är på Ux. När man har bestämt detta kan man i vilket ögonblick som helst ersäta alla Ux, till exempel U1 med värdet för U vid tidpunkten 1.Problemet är att när du har gjort de ersättningarna envisas du med att behålla Ux som i uttrycket Summa Uy = N x Medelvärdet av U – Ux. Mer därom nedan.
CiteraOm du stannar kvar vid Wikipedian och enbart Ux och tänker dig att Ux representerar det du sagt och vi enats om innan (Urum – Uute ) Och tänker dig att det ute är 7,6,5,6,7 grader dag 1,2,3,4,5, så skall du summera 14+15+16+15+14 om summan är Ux för dessa dagar. Ux beskriver du själv som ”Ux är den symboliska representationen av temperaturen vid (i vårt fall) tidpunkten x”. Hur är det då möjligt att skriva ”om summan är Ux för dessa dagar”.En av anledningarna att jag har svårt att följa dina resonemeng är att terminologin svajar så jag inte riktigt vet vad som menas med ett uttryck. Ux är antingen en symbolisk representation eller en summa. Här får jag intrycket att Summa Ux för x=1 till x=5 är lika med Ux.Men om rumstemperaturen är 21 grader håller jag med om att Summa Ux för x=1 till x=5 är 14+15+16+15+14 = 74. Däremot är inte summan Ux. Hoppas att det är klart vad jag menar utan korrekta symboler.
Med risk att vara tjatig, men utan att den här punkten klaras upp verkar vidare diskussion meningslös, hur i all världen får du Summa Uy = N x medeltemperaturen – Ux när du skriver om formeln med hjälp av medeltemperatur i fjärde formeln i pdf-filen? I det här fallet skulle det resultatet motsvaras av resultatet 5 x 14,8 – Ux. Det är en viktig punkt för det är därifrån det Ux kommer som gör att det inte blir ett kvadratiskt samband. Använd gärna serien 14, 15, 16, 15, 14 som exempel. Det faktum att det är ett minustecken framför Ux gör för övrigt att sambandet inte blir mer linjärt utan tvärtom. Det varierar snabbare än kvadraten i och med att nämnaren minskar när Ux ökar.
CiteraSkulle du av någon anledning välja att summera U2x för dessa dagar blir summan 142+152+162+152+142. Du måste alltså skilja mellan att summera termer, att summera en funktion verkande på dessa termer (det sista) och tron att själva termen kan ersättas med en funktion och att dess värde samtidigt kan bortses ifrån, det tankefel du gjorde när du tänkte att U21, då U1=14 blir samma sak som k2 då k=1.Tar vi Wikpediaserien Summa k2 så är summan av de första termerna i serien = 12 + 22 + 32. Tar vi Summa (k2)2 blir motsvarande serie 14 + 24 + 34. Bägge dessa summor är något helt annat än (Summa k2)2. Det står helt klart för mig men jag förstår inte var det finns något tankefel i detta då mina läroböcker tycks vara av samma uppfattningJag har aldrig summerat Ux2, däremot har jag presenterat en formel som visar att skillnaden i energiförbrukning är en funktion av kvadraten på temperaturdifferensen, en temperaturdifferens som i sin tur är en funktion av utomhustemperaturen.
Pdf-filen jag syftar på är den som bifogades ditt inlägg 20/6. Excelfilen har jag av någon anledning inte lyckats öppna så den har jag inga synpunkter på. Men vad jag förstår av texten handlar den tydligen om något annat än liars golvvärmesystem så jag ställer mig frågande till relevansen för det fall vi diskuterar. Jag är av åsikten att kan vi inte klara ut en så enkel sak som hur en serie summeras är vidare diskussion rätt meningslös. I min analys av liars problem som gällde kom jag fram till följande formel ElH - ElL = k x C x (DT)2/ COPL där k och C är konstanter som omvandlar temperaturdifferenser till en effektdifferens.Den säger att skillnaden i elförbrukning mellan två golvvärmesystem som kräver olika framledningstemperatur är proportionell mot skillnaden i framledningstemperatur mellan systemen i kvadrat. Vad jag har förstått av tidigare inlägg är formeln inte ifrågasatt. Du genomför ett variabelbyte från DT till U där U står för temperaturskillnaden inne - ute (vilket är ok) gör sedan misstaget bryta ut Summa Ux ur summationsformeln. Det är ett villospår då det leder till att det blir en serie i nämnaren som summeras fel. För att slippa mer diskussion frågar jag därför: Anser du att summan i nämnaren som i fjärde formeln i pdf-filen anges till N x medelvärdet av U – Ux är där Ux är en funktion är korrekt eller inte? Det räcker med ja eller nej som svar.
Min dator har Office 2003 men jag har laddat ner ett tillägg, Excel Viewer, som skulle göra det möjligt att öppna filen. Det ville sig ändå inte. Att "är där Ux är en funktion" blev obegripligt beror på att det blev ett är för mycket, det första skall bort. Men jag förslår att vi lägger liars golvvärmeproblem till handlingarna, det börjar kännas uttjatat. Jag återkommer till Excelfilen när jag har fått stil på datorn.