0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Roland: Vaddå Håller inte med Carl N. Utgångspunkterna riktiga men tolkningen fel. Vad i tolkningen är fel?? Motbevis ??
Minskar VB-flödet kommer värmeövergångstalet på vattensidan att minska något. Värmeövergångstalet på köldmediesidan är i stort sett oförändrat med trycket. För vattenånga är t.ex värmeövergångstalet vid kondensation nästan konstant vid tryck över 3 bar.
Det är logiskt omöjligt att 5-10 grader VB-differens skulle ge optimalt kondensortryck oavsett på vilken nivå VB-temperaturerna ligger. Fanns det ett optimalt kondensortryck skulle det vara ett fixt tryck oberoende av VB-differensen.
Vad man får för relation mellan hetgastemperatur och VB-flöde beror på VB-temperaturdifferensen i förhållande till glidens storlek. Är VB-differensen större än gliden bör man få lägre hetgastemperatur när VB-flödet minskas. Är VB-differensen mindre än gliden bör man få man högre temperatur. Att jag skriver bör beror på att värmeväxlarens utformning också spelar roll. Det går alltså att få vilket resultat som helst beronde på köldmedium och VB-differens.
Relationen mellan tryck och temperatur för köldmedieångan bestäms inte av allmänna gaslagen utan av ångtryckskurvan som fås från Clausius-Clapeyrons relation.
Sen stämmer det nog att utformningen på värmeväxlaren spelar stor roll, så jag antar att tillverkarens rekommendation på diff VB är ganska så optimal.
Efter att ha kört VB-pumpen på läge 2 istället för läge 3 i drygt ett dygn kan jag konstatera:Utetemp under testperiod: dag, +2 natt 0grDelta t på varma sidan har ökat till ca: 7-8 grader från ca: 5-6 grader, framledn.temp oförändrad (ser endast hela grader)Delta t på kalla sidan är oförändrat liksom temp in från berget.Temp i huset ca: 0,5 gr kallare, men i kök (längst bort från VP) ca: 2 gr kallare.Elförbrukning på VP kan jag tyvärr inte se så jag VET inte om det är mer ekonomiskt eller inte.Får väl göra om testet när jag monterat en elmätare på VP.Som det känns nu så funkar min anläggning bättre med VB-pump på läge 3.För att få upp värmen i huset efter att ha ändrat till läge 3 igen så gjorde jag ett "test" till, jag ökade rumbör till 23. Efter att VP gått konstant i drygt 1 timme låg VB-fram på 41 gr och VB-retur på 36 gr. Ger detta någon indikation på vilken temp jag kan få i systemet vid konstant drift (vid svinkyla)?
det hela har väll inget att göra med om du kör i läge2 eller 3. du har som jag delta 6 i läge 3. dom andra har delta 3 i läge 3 & får delta 6 i läge 1 eller 2 (hängde du med)vi som får kalt i nått rum när vi sänker hastigheten måste köra på högsta.
Jag då?Om du klicka på globen till vänster ser du mätnigar på de fyra rören ut från min 1110-4(KB-givarna visar för låga värden)Jag kör på läge 1 och har en delta på 3,5 grader... Ska jag strypa flödet