0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en idé på hur man kanske kan reda ut det hela.Någon som orkar sätta en givare på freonröret ut från kondensorn.Det optimala är nog att få så kallt ut från kondensorn som möjligt.Min logger ger bara halvgrader så det blir nog svårt för mig att se något.
Suggastemperaturen som du är ute efter är förångningstemperaturen plus överhettningen, dvs 7-8 grader men kan variera.
Ökad fart på värmebärarpumpen medför alltså att kompressorn måste komprimera köldmediet till ett högre tryck för att det skall kunna kondensera vilket medför högre elförbrukning och lägre värmeeffekt (= varmare köldbärare). Lägg därtill att högre fart på cirkulationspumparna drar mer el och jag tycker att min rekommendation från tidigare att köra pumparna på låg fart står sig.
Ojojoj, vilken kul diskussion!
Sen tillkommer ju oxå att med ett högt delta t då avger radiatorn mindre värmeenergi till rummet vid en fix framledning.Det medför att man måste höja framledningstemperaturen liiite om man ökat delta t med oförändrad framledning. Höjd framledning vet vi ger sämre COP...
Du verkar ung!! när jag gick i skolan då var det mest ångmaskin och räknesticka som gällde
Hur förklarar man att jag får ökad KB-temp vid lägre CP-hastiget på VB? jag fick så stor skillnad som 0.3 grader! (inget mätfel) när jag ändrade från läge 3 till läge 1.Kan det ha att göra med att min VP använder R134a som är en rent gas i motsatts till R407 t.ex? och då kanske inte har eller bara ett litet "glide"?
CiteraOjojoj, vilken kul diskussion! Du verkar ung!! när jag gick i skolan då var det mest ångmaskin och räknesticka som gällde . Inte glide och dylikt Så vad vet jag :-[ Jag kör på trean ett tag till ovetande om problemet iofs har jag ca 6 grader delta trots läge tre...