0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
låg temp på kollektorn = stort effekt/energiuttaghög temp på kollektorn = lågt effekt/energiuttag
Ähh så lätt ska man väl inte ge sig kul med spett!!! det är mycket mer på dom än man kan tro....Citera
Köldmedier med "glide" Att ett köldmedium har glide innebär att dess kondenserings- och förångningstemperatur är "glidande" genom värmeväxlaren. Detta gör tubpannekondensorer utan motströmsflöde mindre lämpliga. På- och avfrostning kan bli ojämn och vid stor glide kan ett läckage leda till förändrad sammansättning, vilket påverkar effekt, COP, tryck och expansionsventilens funktion. “Glide“ i köldmediet innebär att fyllning måste ske i vätskefas. Men framför allt ställs större krav på konstruktören för att få optimal drift. Större krav ställs även på servicepersonalen som handhar mediet. Några viktiga punkter att beakta vid glide är att:motströmsvärmeväxlare krävs för att undvika negativa effekter på värmeövergång tubpannekondensorer utan motståndsflöde är olämpliga då kondenseringen höjs luftkylda kondensorer med olämplig kretsdelning kan vara olämpliga vid "väldimensionerade" förångare kan gliden ge sänkt förångning, teoretiskt är minsta DT=0,5* “gliden“+överhettningen flödande förångare ger förändring av cirkulerad blandning kunskaperna om glidens inverkan är begränsad hos konstruktörer, entreprenörer och serviceföretag
Hmmm... jag får nog revidera min teori, ny teori Med högsta nivå på cirkpump är diff VB (om jag kisar lite) ca 4 grader i ditt diagram. R407C har en "glide" på ca 5 grader. Kanske är det så att det krävs en diff VB på minst 5 grader för att den ska kondensera fullständigt, oavsett temp på VB-r?
Jag fick så klart lov att sänka pumpen också, och ser ett lite märkligt, men inte oangenämt beteende.Innetempen är på väg upp, energiförbrukningen på väg ned, brinetempen både in och ut stiger. Jag vet inte riktigt vad orsaken är till alla dessa samverkande positiva egenskaper, men jag tänkte låta den gå så här ett tag. Möjligen beror det på att radiatorerna är varma en längre stund, även fast de inte har samma topptemp som tidigare. Den lägre energiförbrukningen kan kanske härledas till lägre förbrukning hos pumpen. Jag ser att förbrukningen mellan körningarna sjunkit från ca 90W till 65W. Inkluderat i detta är effekten att driva två cirkpumpar på lägsta hastighet (extern cirk och golvvärmen i garaget) och styret.
En nackdel är att antalet starter går upp.