0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sitter inte taket väldigt nära?Allt som hindrar frisk luft in till maskinen sänker ju effektiviteten och det är inga små mängder luft som skall passera heller...
... från IVTs Optima-installationsmanual: "Undvik snöras och takdropp. I vissa fall kan det vara nödvändigt medett skyddstak. Taket ska i så fall monteras minst 1,5 m över värmepumpenför att undvika rundgång av kalluft."
Citat från: Danskeren skrivet 23 juni 2008, 23:50:28... från IVTs Optima-installationsmanual: "Undvik snöras och takdropp. I vissa fall kan det vara nödvändigt medett skyddstak. Taket ska i så fall monteras minst 1,5 m över värmepumpenför att undvika rundgång av kalluft." Hej Danskeren! Skulle taket sitta I,5 meter över pumpen?? Ja då kan man ju verkligen undra vad det är för klubbor som skriver ned IVT Optimas installationsmanualer egentligen?? För då kan man ju faktiskt lika gärna vara utan ett takskydd isf ju, och hur skulle man i mitt fall kunna få en rundgång på kalluften från framsidan av pumpen och tillbaka till baksidan av pumpen igen menar du?? Och vad skulle isf takets vara eller inte vara spela för roll i det sammanhanget isf?? Mvh Raffen.
Jag tycker det är tillräckligt mycket rundgång av luft på de värmepumpar jag bekantat mig med UTAN tak, med ett tak monterat så tätt ovanför som dina så får man garanterat en försämrad verkningsgrad - frågan är bara hur mycket, och huruvida man som ägare bryr sig om det.Jag tycker för övrigt att det på de flesta luft/luft-värmepumpar blir en ordentlig rundgång på luften i slutet av varje "värmefas" den tid på året när avfrostning krävs.När luftflödet börjar minska genom förångaren p.g.a. påfrostning så orkar fläkten inte längre blåsa luften rakt framåt, fläkten börjar då kast luften mer eller mindre rakt ut och sidorna - och sedan runt höljet och in igen på baksidan.Det värsta exemplet jag kan nämna när det gäller detta fenomen avser Chunlan-värmepumparna som bara har "rundjärn" som galler framför fläkten.De värmepumpar som har ett galler med centimeterlånga "luftriktare" har lite mindre problem med detta, men jag tycker ändå att det upplevs som ett bekymmer även på dessa.Egentligen borde man ha en "vägg" som gick runt hela maskinen som förhindrade den korta sträckan för luften att återcirkulera genom förångaren.
Hej RaffenNär IVT kräver 1,5 meter fritt över pumpen, så pratar man om pumparna som blåser rakt uppåt.//Ronnie
Tror nog att ditt tak tillsammans med konsoller faktiskt blocker frisk luft till viss del, dock kanske försämringen i verkningsgrad inte är allt för stor.