Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Tak över luftvärmepump  (läst 59600 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
Tak över luftvärmepump
« skrivet: 23 juni 2008, 21:09:46 »
Jag måste ju berätta för er att jag har modifierat mitt tak över min Panasonicpump, för ett tak över en luftvärmepump är ju ett måste enligt min uppfattning för att alltid kunna hålla pumpen torr och ren och fin, och dessutom slippa en massa extra påfrysningar och avfrostningar under hösten, vintern och våren. 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2008, 21:15:31 »
Jag har naturligtvis byggt ihop ett tak till min senaste pump också (Toshiban). Nu återstår det bara att meka ihop min anläggning för att ta hand om avfrostningsvattnet också i sommar, så att man även på den pumpen helt slipper ifrån det bekymmret när man kör igång den till hösten.
Jag skall ju i sommar även ta upp ett hål i källarväggen precis bakom denna pump för att testa ett annat litet projekt som går ut på att släppa ut frånluften från min mekaniska frånluftsventilation i huset och ut till denna pumpens baksida, och just för att testa om jag kan höja effektiviteten en del med den uppvärmda luften, det är väl frågan om ca 150-175 m3/timma ungefär. Det skall bli riktigt spännande att få pröva på detta, och spec spännande skall det bli att se om det blir några extra påfrysningar eller isbildningar på pumpen p.g.a ev förhöjd fukthalt i utblåsluften.


Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 23 juni 2008, 22:40:42 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2008, 21:17:49 »
Snyggt!  Thumbsup
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad XRV Freddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 151
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2008, 21:34:53 »
Snyggt skydd och Snygga rabatter ! Välkrattade.  ;)
(själv skulle man inte våga ta en bild på hur det ser ut kring pumpen.....)

Tack för påminnelsen måste ordna liknande själv.
Dock hade jag vind/vatten/snöslask från sidan som träffade den lilla värmeväxlardelen som finns längs kortsidorna på de flesta pumpar. Där blev ett gediget lager av is första vintern.
Så tjockt att det inte hjälpte med avisning. All avisning skedde bara bakom pansarisen.
Visst var värmeväxlaren fri från is.... men ingen luft kom igenom islagret framför.

Fortsätt med dessa små men väldigt nyttiga tips.  Thumbsup
/Fredrik



Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2102
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2008, 21:46:30 »
Sitter inte taket väldigt nära?

Allt som hindrar frisk luft in till maskinen sänker ju effektiviteten och det är inga små mängder luft som skall passera heller...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2008, 22:06:56 »
Sitter inte taket väldigt nära?
Allt som hindrar frisk luft in till maskinen sänker ju effektiviteten och det är inga små mängder luft som skall passera heller...

Tjenare Mike!  Jag kan mkt väl förstå din fråga Mike, men anser inte att det är någon som helst risk i detta fallet för att effektiviteten skulle försämras. Jag har medvetet sänkt ned taket i framkanten av pumpen för att få ett ytterligare förbättrat skydd för pumpen, men det är ju helt öppet under och vid sidorna av pumpen samt även på översidan bakom taket som inte ligger helt an mot väggen, utan ca 5-6 cm ifrån väggen, så det skall inte vara några som helst problem med tilluften till pumpen.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2008, 23:50:28 »
... från IVTs Optima-installationsmanual: "Undvik snöras och takdropp. I vissa fall kan det vara nödvändigt med
ett skyddstak. Taket ska i så fall monteras minst 1,5 m över värmepumpen
för att undvika rundgång av kalluft."  ::)
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 24 juni 2008, 00:37:31 »
... från IVTs Optima-installationsmanual: "Undvik snöras och takdropp. I vissa fall kan det vara nödvändigt med
ett skyddstak. Taket ska i så fall monteras minst 1,5 m över värmepumpen
för att undvika rundgång av kalluft."  ::)

Hej Danskeren! Skulle taket sitta I,5 meter över pumpen?? Ja då kan man ju verkligen undra vad det är för klubbor som skriver ned IVT Optimas installationsmanualer egentligen?? För då kan man ju faktiskt lika gärna vara utan ett takskydd isf ju, och hur skulle man i mitt fall kunna få en rundgång på kalluften från framsidan av pumpen och tillbaka till baksidan av pumpen igen menar du?? Och vad skulle isf takets vara eller inte vara spela för roll i det sammanhanget isf?? Sc:,h

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3681
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 24 juni 2008, 01:22:18 »
... från IVTs Optima-installationsmanual: "Undvik snöras och takdropp. I vissa fall kan det vara nödvändigt med
ett skyddstak. Taket ska i så fall monteras minst 1,5 m över värmepumpen
för att undvika rundgång av kalluft."  ::)

Hej Danskeren! Skulle taket sitta I,5 meter över pumpen?? Ja då kan man ju verkligen undra vad det är för klubbor som skriver ned IVT Optimas installationsmanualer egentligen?? För då kan man ju faktiskt lika gärna vara utan ett takskydd isf ju, och hur skulle man i mitt fall kunna få en rundgång på kalluften från framsidan av pumpen och tillbaka till baksidan av pumpen igen menar du?? Och vad skulle isf takets vara eller inte vara spela för roll i det sammanhanget isf?? Sc:,h

Mvh Raffen.

På IVT sitter propellern i topp.

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Broschyr_Optima.pdf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29069
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 24 juni 2008, 06:54:15 »
Jag tycker det är tillräckligt mycket rundgång av luft på de värmepumpar jag bekantat mig med UTAN tak, med ett tak monterat så tätt ovanför som dina så får man garanterat en försämrad verkningsgrad - frågan är bara hur mycket, och huruvida man som ägare bryr sig om det.

Jag tycker för övrigt att det på de flesta luft/luft-värmepumpar blir en ordentlig rundgång på luften i slutet av varje "värmefas" den tid på året när avfrostning krävs.
När luftflödet börjar minska genom förångaren p.g.a. påfrostning så orkar fläkten inte längre blåsa luften rakt framåt, fläkten börjar då kast luften mer eller mindre rakt ut och sidorna - och sedan runt höljet och in igen på baksidan.


Det värsta exemplet jag kan nämna när det gäller detta fenomen avser Chunlan-värmepumparna som bara har "rundjärn" som galler framför fläkten.
De värmepumpar som har ett galler med centimeterlånga "luftriktare" har lite mindre problem med detta, men jag tycker ändå att det upplevs som ett bekymmer även på dessa.

Egentligen borde man ha en "vägg" som gick runt hela maskinen som förhindrade den korta sträckan för luften att återcirkulera genom förångaren. ???
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 24 juni 2008, 11:53:13 »
Hej Raffen

När IVT kräver 1,5 meter fritt över pumpen, så pratar man om pumparna som blåser rakt uppåt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 24 juni 2008, 11:55:21 »
Jag tycker det är tillräckligt mycket rundgång av luft på de värmepumpar jag bekantat mig med UTAN tak, med ett tak monterat så tätt ovanför som dina så får man garanterat en försämrad verkningsgrad - frågan är bara hur mycket, och huruvida man som ägare bryr sig om det.

Jag tycker för övrigt att det på de flesta luft/luft-värmepumpar blir en ordentlig rundgång på luften i slutet av varje "värmefas" den tid på året när avfrostning krävs.
När luftflödet börjar minska genom förångaren p.g.a. påfrostning så orkar fläkten inte längre blåsa luften rakt framåt, fläkten börjar då kast luften mer eller mindre rakt ut och sidorna - och sedan runt höljet och in igen på baksidan.

Det värsta exemplet jag kan nämna när det gäller detta fenomen avser Chunlan-värmepumparna som bara har "rundjärn" som galler framför fläkten.
De värmepumpar som har ett galler med centimeterlånga "luftriktare" har lite mindre problem med detta, men jag tycker ändå att det upplevs som ett bekymmer även på dessa.

Egentligen borde man ha en "vägg" som gick runt hela maskinen som förhindrade den korta sträckan för luften att återcirkulera genom förångaren. ???

Hej Rickard!  Jag håller inte alls med dig om att mitt tak skulle öka risken för en rundgång av luften, utan anser faktiskt snarare att det isf ev minskar risken för en rundgång eftersom taket sitter lite lägre i framkant. Risken måste isf vara ännu större för rundgång om taket sitter högre upp ovanför pumpen eftersom luften då lättare kan vända tillbaka in mellan pumpen och taket. Mitt tak går heller inte helt tätt mot väggen utan jag har lämnat en luftspalt på ca 5-6 cm från väggen, och detta sett till att pumpen sitter ca 9-10 cm från väggen.
Om det hade varit en omvänd funktion på pumpen, dvs att den hade sugit luften från framsidan och blåst ut luften på baksidan då hade isf denna takkonstruktion kunnat vara till nackdel och med en förhöjd risk för en rundgång av luften, men inte i detta fallet.
Däremot så borde väl nedanstående taklösning kunna bidra med en rätt förhöjd risk för rundgång av luften tycker jag. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 24 juni 2008, 11:58:42 »
Hej Raffen

När IVT kräver 1,5 meter fritt över pumpen, så pratar man om pumparna som blåser rakt uppåt.

//Ronnie

Tjenare Ronnie!  Ok, ja då kan jag ju faktiskt mkt väl förstå den föreslagna takhöjden du. ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2102
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 24 juni 2008, 21:11:54 »
Tror nog att ditt tak tillsammans med konsoller faktiskt blocker frisk luft till viss del, dock kanske försämringen i verkningsgrad inte är allt för stor.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Tak över luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 24 juni 2008, 22:09:24 »
Tror nog att ditt tak tillsammans med konsoller faktiskt blocker frisk luft till viss del, dock kanske försämringen i verkningsgrad inte är allt för stor.

Hej Mike!  Den ev blockeringen skall isf var näst intill försumbar enligt min uppfattning, och vad det gäller verkningsgraden på pumpen så lär den snarare bli bättre tack vare taket som skyddar mot regn och snöglopp mm som orsakar extra påfrysningar och avfrostningar på pumpen. Den öppning som jag ändå har på sidorna av taket samt de 5-6 cm som finns mellan takplastskivan och väggen kompenserar väl för den del av luft som isf skulle kommit in rakt ovanifrån på pumpen om det nu inte hade funnits något tak överhuvudtaget. Jag hade lite extra huvudbry med det högra takstödet pga anslutningsrören och plastkanalen, som ju går vid sidan av pumpen, men löste detta med ett extra kort stöd som bara går ned till överdelen på pumpen och inte når ned till utebatteriet.
Här en bild på takstativet innan montering av takplasten.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme