0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vill inte montera slangen längre ner, vill kunna utnyttja tunnan till max till torrare väder så det inte tar slut på engång.
Citat från: luckyman skrivet 14 juni 2008, 14:43:27Jo detär klart man måste ju då ha slanganslutningen en bit ner såatt nivån aldrig sjunker under dennaJa alternativt häng upp utsläppsändan på slangen i en nivå något högre än insläppsändan i tunnan, och i den höjd där man nu vill ha vattennivån i tunnan.Mvh Raffen.
Jo detär klart man måste ju då ha slanganslutningen en bit ner såatt nivån aldrig sjunker under denna
Hej Orcus! Efter att ha sett dina bilder så ser man ju att utsläppet från tunnan sitter väldigt högt vilket gör att skall du praktisera min idé så skulle du få sänka ned insläppsändan på slangen på tunnan och sedan hänga upp utsläppsändan på slangen i nivå med den övre delen av tunnan där utsläppet sitter idag. Då undviker du luftfickor mm i slangen och vattnet kommer alltid att rinna utan bekymmer vid behov med den kapacitet som slangstorleken medger.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 14 juni 2008, 23:23:07Hej Orcus! Efter att ha sett dina bilder så ser man ju att utsläppet från tunnan sitter väldigt högt vilket gör att skall du praktisera min idé så skulle du få sänka ned insläppsändan på slangen på tunnan och sedan hänga upp utsläppsändan på slangen i nivå med den övre delen av tunnan där utsläppet sitter idag. Då undviker du luftfickor mm i slangen och vattnet kommer alltid att rinna utan bekymmer vid behov med den kapacitet som slangstorleken medger.Mvh Raffen. funkar inte att ha utsläppsändan i nivå med övre delen av tunnan tyvärr, marken lutar för mycket så skulle jag ha så så skulle jag behöva ha utsläppsändan halvvägs upp i äppelträden
HejUtsläppet måste ligga lägre än anslutningen i tunnan. Vattnet kan aldrig rinna ut vid en nivå som ligger högre än vattennivån i tunnan.//Ronnie
Citat från: erp skrivet 15 juni 2008, 12:00:49HejUtsläppet måste ligga lägre än anslutningen i tunnan. Vattnet kan aldrig rinna ut vid en nivå som ligger högre än vattennivån i tunnan.//RonnieHej Ronnie! Visst går det alldeles utmärkt att styra nivån i tunnan genom höjden på vattenutsläppet oavsett om vatteninsläppet i tunnan ligger klart lägre än än vad utsläppshöjden är, detta är ju en metod som är lite mer sofistikerad iof, men som då också alltid fungerar till 100% till skillnad från de lite mer traditionella och osäkra metoderna som har föreslagits i tråden. Sen håller jag med dig om att eftersom hans mark lutar en hel del så behöver han ju inte dra iväg slangen ända till Totaheiti ju.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 15 juni 2008, 15:15:20Citat från: erp skrivet 15 juni 2008, 12:00:49HejUtsläppet måste ligga lägre än anslutningen i tunnan. Vattnet kan aldrig rinna ut vid en nivå som ligger högre än vattennivån i tunnan.//RonnieHej Ronnie! Visst går det alldeles utmärkt att styra nivån i tunnan genom höjden på vattenutsläppet oavsett om vatteninsläppet i tunnan ligger klart lägre än än vad utsläppshöjden är, detta är ju en metod som är lite mer sofistikerad iof, men som då också alltid fungerar till 100% till skillnad från de lite mer traditionella och osäkra metoderna som har föreslagits i tråden. Sen håller jag med dig om att eftersom hans mark lutar en hel del så behöver han ju inte dra iväg slangen ända till Totaheiti ju.Mvh Raffen. Vattennivån i tunnan måste ligga högre än utsläppet, om vattnet ska rinna mot utsläppet. Var anslutningen i tunnan sitter spelar ingen roll, tryckskillnaden avgörs av höjdskillnaden på vattennivåerna i tunnan resp utsläpp. Så länge vattennivån i tunnan ligger över vattennivån i utsläppet, kommer vattnet att rinna ut ur tunnan, när vattennivåerna är lika, upphör tömningen av tunnan.//Ronnie
Hej RaffenJo, visst är det så. Vi pratar tydligen om samma sak, fast vi uttrycker oss en aning olika. Det är i varje fall helt rätt, det du säger här.// Ronnie