Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?  (läst 19460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #15 skrivet: 14 juni 2008, 21:55:03 »
vart kan man få tag i grövre slang/rör någonstans? kollade på Jula och det grövsta jag hittade där var slang i 3/4" storlek :(
Bästa vore att få tag i slang isåfall med diam 40mm så slipper man skarva samt att det är enklare att dra slang än lägga rör på/i marken.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #16 skrivet: 14 juni 2008, 22:56:36 »
Hur långt behöver du?

10M 32 PEM kostar 199:- på jula......
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3670
  • Karma +5/-12
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #17 skrivet: 14 juni 2008, 23:14:47 »
vill inte montera slangen längre ner, vill kunna utnyttja tunnan till max till torrare väder så det inte tar slut på engång.
Men även om du skulle lyckas få vattnet att börja rinna av automatiskt när den når nivån, så sker ju avrinningen tämlligen långsamt på grund av den lilla dimensionen, låga trycket och långa sträckan på slangen.

Avrinningen sitter ju väldigt nära högsta nivån också, så det borde väl räcka med ett tämligen normalt regn så kommer tillrinningen från stupröret att bli bra mycket kraftigare än avrinningen, vilket gör att du i vilket fall som helst tämligen snart får översvämning och vatten vid stugknuten.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #18 skrivet: 14 juni 2008, 23:23:07 »
Jo detär klart man måste ju då ha slanganslutningen en bit ner såatt nivån aldrig sjunker under denna

Ja alternativt häng upp utsläppsändan på slangen i en nivå något högre än insläppsändan i tunnan, och i den höjd där man nu vill ha vattennivån i tunnan.

Mvh Raffen.

Hej Orcus!  Efter att ha sett dina bilder så ser man ju att utsläppet från tunnan sitter väldigt högt vilket gör att skall du praktisera min idé så skulle du få sänka ned insläppsändan på slangen på tunnan och sedan hänga upp utsläppsändan på slangen i nivå med den övre delen av tunnan där utsläppet sitter idag. Då undviker du luftfickor mm i slangen och vattnet kommer alltid att rinna utan bekymmer vid behov med den kapacitet som slangstorleken medger.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #19 skrivet: 15 juni 2008, 11:18:41 »
Hej Orcus!  Efter att ha sett dina bilder så ser man ju att utsläppet från tunnan sitter väldigt högt vilket gör att skall du praktisera min idé så skulle du få sänka ned insläppsändan på slangen på tunnan och sedan hänga upp utsläppsändan på slangen i nivå med den övre delen av tunnan där utsläppet sitter idag. Då undviker du luftfickor mm i slangen och vattnet kommer alltid att rinna utan bekymmer vid behov med den kapacitet som slangstorleken medger.

Mvh Raffen.

funkar inte att ha utsläppsändan i nivå med övre delen av tunnan tyvärr, marken lutar för mycket så skulle jag ha så så skulle jag behöva ha utsläppsändan halvvägs upp i äppelträden :)

jag har varit ut vid de 2 senaste skyfallen nu och vattnet har runnit ut som jag vill de gångerna, ingen aning vilken skillnad jag har på slangen nu mot för tidigare, hade löst slangen för att använda den till en annan sak och sen satte jag bara tillbaka den och slängde ut slangen på nytt.. får se om det håller i sig, för rinner det som nu så ska det inte vara nån risk för att det inte hinner rinna ut  Thumbsup
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #20 skrivet: 15 juni 2008, 11:34:34 »
Hej Orcus!  Efter att ha sett dina bilder så ser man ju att utsläppet från tunnan sitter väldigt högt vilket gör att skall du praktisera min idé så skulle du få sänka ned insläppsändan på slangen på tunnan och sedan hänga upp utsläppsändan på slangen i nivå med den övre delen av tunnan där utsläppet sitter idag. Då undviker du luftfickor mm i slangen och vattnet kommer alltid att rinna utan bekymmer vid behov med den kapacitet som slangstorleken medger.
Mvh Raffen.
funkar inte att ha utsläppsändan i nivå med övre delen av tunnan tyvärr, marken lutar för mycket så skulle jag ha så så skulle jag behöva ha utsläppsändan halvvägs upp i äppelträden :)

Hej Orcus!  Ok synd du, för den lösningen är klockren annars, och skulle ju alltid ha funkat 100%igt för dig.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #21 skrivet: 15 juni 2008, 12:00:49 »
Hej

Utsläppet måste ligga lägre än anslutningen i tunnan. Vattnet kan aldrig rinna ut vid en nivå som ligger högre än vattennivån i tunnan.

Om du har slangen kopplad och vattnet rinner genom slangen, kommer det att upphöra att rinna ut, om du lyfter slangänden över vattennivån i tunnan. Vattnet slutar att rinna när utsläppet och inloppet ligger på samma nivå. Höjer du tunnan rinner vattnet ut, höjer du utsläppet, så rinner vattnet tillbaka till tunnan.

Slangen måste ligga med jämt fall från tunnan hela tiden, annars funkar det inte. Om slangen inte har jämt fall hela tiden, kommer det att bildas luftfickor där slangen höjer sig.

Varför så lång slang? Det räcker väl att släppa ut vattnet 6-7 meter från huset.

//Ronnie
« Senast ändrad: 15 juni 2008, 12:26:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #22 skrivet: 15 juni 2008, 15:15:20 »
Hej
Utsläppet måste ligga lägre än anslutningen i tunnan. Vattnet kan aldrig rinna ut vid en nivå som ligger högre än vattennivån i tunnan.
//Ronnie

Hej Ronnie!  Visst går det alldeles utmärkt att styra nivån i tunnan genom höjden på vattenutsläppet oavsett om vatteninsläppet i tunnan ligger klart lägre än än vad utsläppshöjden är, detta är ju en metod som är lite mer sofistikerad iof, men som då också alltid fungerar till 100% till skillnad från de lite mer traditionella och osäkra metoderna som har föreslagits i tråden. Sen håller jag med dig om att eftersom hans mark lutar en hel del så behöver han ju inte dra iväg slangen ända till Totaheiti ju.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 15 juni 2008, 15:40:23 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #23 skrivet: 15 juni 2008, 15:51:05 »
Hej
Utsläppet måste ligga lägre än anslutningen i tunnan. Vattnet kan aldrig rinna ut vid en nivå som ligger högre än vattennivån i tunnan.
//Ronnie

Hej Ronnie!  Visst går det alldeles utmärkt att styra nivån i tunnan genom höjden på vattenutsläppet oavsett om vatteninsläppet i tunnan ligger klart lägre än än vad utsläppshöjden är, detta är ju en metod som är lite mer sofistikerad iof, men som då också alltid fungerar till 100% till skillnad från de lite mer traditionella och osäkra metoderna som har föreslagits i tråden. Sen håller jag med dig om att eftersom hans mark lutar en hel del så behöver han ju inte dra iväg slangen ända till Totaheiti ju.

Mvh Raffen.

Vattennivån i tunnan måste ligga högre än utsläppet, om vattnet ska rinna mot utsläppet. Var anslutningen i tunnan sitter spelar ingen roll, tryckskillnaden avgörs av höjdskillnaden på vattennivåerna i tunnan resp utsläpp. Så länge vattennivån i tunnan ligger över vattennivån i utsläppet, kommer vattnet att rinna ut ur tunnan, när vattennivåerna är lika, upphör tömningen av tunnan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #24 skrivet: 15 juni 2008, 16:05:47 »
Hej
Utsläppet måste ligga lägre än anslutningen i tunnan. Vattnet kan aldrig rinna ut vid en nivå som ligger högre än vattennivån i tunnan.
//Ronnie
Hej Ronnie!  Visst går det alldeles utmärkt att styra nivån i tunnan genom höjden på vattenutsläppet oavsett om vatteninsläppet i tunnan ligger klart lägre än än vad utsläppshöjden är, detta är ju en metod som är lite mer sofistikerad iof, men som då också alltid fungerar till 100% till skillnad från de lite mer traditionella och osäkra metoderna som har föreslagits i tråden. Sen håller jag med dig om att eftersom hans mark lutar en hel del så behöver han ju inte dra iväg slangen ända till Totaheiti ju.
Mvh Raffen.
Vattennivån i tunnan måste ligga högre än utsläppet, om vattnet ska rinna mot utsläppet. Var anslutningen i tunnan sitter spelar ingen roll, tryckskillnaden avgörs av höjdskillnaden på vattennivåerna i tunnan resp utsläpp. Så länge vattennivån i tunnan ligger över vattennivån i utsläppet, kommer vattnet att rinna ut ur tunnan, när vattennivåerna är lika, upphör tömningen av tunnan.
//Ronnie

Hej Ronnie!  Ja du kompis, är det inte så att vi egentligen pratar om samma sak Ronnie. När jag säger att även om man sätter ned utsläppet i tunnan på en ganska låg nivå så kan man ju reglera vattenhöjden i tunnan genom att hänga upp utsläppsändan på slangen på en höjdnivå där man vill ha vattennivån på max i tunnan. Sen rinner ju vattnet ut ur tunnan vid behov och stannar på den nivå som man har bestämt sig för i tunnan och på den höjd som utsläppsändan på slangen sitter, eller hur, vattenpassmetoden alltså.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #25 skrivet: 15 juni 2008, 16:24:31 »
Hej Raffen

Jo, visst är det så. Vi pratar tydligen om samma sak, fast vi uttrycker oss en aning olika. Det är i varje fall helt rätt, det du säger här.

// Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #26 skrivet: 15 juni 2008, 16:47:10 »
Hej Raffen
Jo, visst är det så. Vi pratar tydligen om samma sak, fast vi uttrycker oss en aning olika. Det är i varje fall helt rätt, det du säger här.
// Ronnie

Tjenare Ronnie!  Ja jag upptäckte det mellan raderna förstår du, nästan ryka ihop när man säger samma saker fast på olika sätt, så det kan bli du. ;D Ha en fortsatt bra helg du. Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #27 skrivet: 15 juni 2008, 19:59:02 »
Hej

Bara för att göra det enkelt så ta en grov slang och sätt i tunnan och låt den gå från utloppshålet ner till i höjd med botten på tunnan ungefär sen går du över till din tunna slang då borde det fungera.

MVH
Messer

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #28 skrivet: 21 juni 2008, 20:10:06 »
Hej Orcus!  Hur gick det för dig sen med din vattenslang?? och vilken av metoderna prövade du?? och vilken av dem fungerar på ett tillförlitligt sätt??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Orcus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: hur få vattnet att rinna själv genom vattenslangen?
« Svar #29 skrivet: 22 juni 2008, 21:02:33 »
hallåj.
Jag har inte hunnit göra något mer åt vattnet, har jobbat hela midsommarhelgen och så.

men tror det funkar hyffsat för tillfället med den vanliga vattenslangen, fast idag behövde jag flytta slangen så nu har jag väl förstört det fungerande läget på slangen igen  >:(

kommer nog göra ett större hål senare i tunnan och sätta ett grövre rör där istället och leda iväg det i dräneringsslang som jag ska dra runt huset, måste bygga en snyggare ställning åt tunnan också först och kanske klä in tunnan så den smälter in i huset bättre :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!