Jag tar nya tag... Ja, luft/luft kanske skulle kunna funka men jag bor i östersund så det känns 'dyrt' att värma garaget på vintern när det är kallt (då man vill ha värmen)?
Hur ska man tänka med förluster när vi pratar kulvert och 'långa' sträckor? om vi säger att en kulvert har 10w/m i 'förlust', och jag har 45m kulvert så är det alltså 450w effekt som jag 'förlorar' under transporten?
Jag misstänker att det finns en rekommendation på hur stor effekt man bör tillföra per kvadratmeter för att värma en yta, sedan beror det så klart på vad man har för beläggning på golvet... Men om vi antar att man i ett garage klarar sig med 40-50w/kvadrat och garaget är 100kvm => 4-5000w? så borde jag i teorin få lägga till förlusten jag har i kulverten (450w) på den här siffran? så mellan 4,5 och 5,5kw?
Tänker jag galet, eller har jag använt för låg (eller hög) effekt/kvm för ett hyffsat isolerat garage (med bra isolerad platta) och säg 15 grader varmt inomhus?
Vilka mer saker är det som 'ställer till det' när man ska fundera över kulvert?
Det borde vara något sånt här resonemang som ligger till grund för valet av diameter på slangen i kulverten?