0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fattar inte varför man inte koplar S0 till com-portens DTR & RxD. Mycket enkelt och exakt specillt jämfört med en räknare till 1-wire. Att läsa av data via RS232 är lite knöligare.
Citat från: MGKea skrivet 15 november 2008, 09:51:00Jag fattar inte varför man inte koplar S0 till com-portens DTR & RxD. Mycket enkelt och exakt specillt jämfört med en räknare till 1-wire. Att läsa av data via RS232 är lite knöligare. Min server som loggar står i källaren två våningar ner.1-wirenätet finns på alla våningar och går precis vid elmätaren så för mig var det smidigast. Om datorn dör så forsätter ju även räknaren att logga pulser.Satte ett motstånd mellan S0+ och 5+ Den räknar fortfarande förmånga. 3 - 5 st per "blink"..
HejS0 är en utgång som är till för att ge pulser.Det kan göras på olika sätt och ett av dessa är genom att använda en optokopplare.En optokoppplare fungerar ungefär som en transistor men istället för att styra transistorn med spänning på basen så belyser man transistorn med en inbyggd lysdiod, fördelen med det är att mätarens inbyggda elektronik kan då hållas galvaniskt åtskilld från pulsutgången.Det betyder att för att få en puls måste man förse den med spänning i detta fall på 3,6V.Man vill alltså inte koppla ihop nätspänningen med S0 utgången.En schmitt-trigger är en krets tar bort viss störning på ingången och ger en ostörd utgång men jag tror att det finns en sådan på ingången till räknaren men kan inte säga säkert utan att se schemat.MVHMesser