0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I mätaren sitter förmodligen ingen optokopplare. Den sitter på datapulsmodulen (som kan köpas). Det kan vara vettigt att ibland ha optokopplare. Detta är lite beroende på hur man lastar utgången, störningar och om man tex vill separera jorden. Vill man göre en egen så finns det massor av application notes på detta från tex Avago mfl se bla bifogad bild..Viktigt är att man anpassar utgången till den ev krets man tänkt använda som räknare så spänningsnivåer, laster mm är rätt (man vill ju inte "sabba" signalen). Vidare får man se till att det finns kondensatorer på rätt ställen för att ta ev störningar på spänningar mm.Detta gäller ju även RS232 in/utgången som jag tyvärr inte hunnit testa om den fungerar än.
I Manualen står bara:Parallellt med lysdioden finns en galvaniskt skild pulsutgångför S0-pulser.Mätaren sänder 1000 pulser per kWh med en nominellpulstid på 30 ms.Galvansikt skild, är det inte lika med optisk, eller går det göra via spolar?
Galvansikt skild, är det inte lika med optisk, eller går det göra via spolar?
Vi kanske pratar förbi varandra här. Jag menade "pulse out" utgången. S0-utgången har kanske inbyggd optokopplare.Ser att S0-utgånger klarar max 27 mA så ett pull-up motstånd till tex 5 V måste vara större än 185 ohm. Annars eldar man upp optokopplaren. Se till att ha lite marginal här...
Citat från: muy skrivet 21 november 2008, 17:16:27Vi kanske pratar förbi varandra här. Jag menade "pulse out" utgången. S0-utgången har kanske inbyggd optokopplare.Ser att S0-utgånger klarar max 27 mA så ett pull-up motstånd till tex 5 V måste vara större än 185 ohm. Annars eldar man upp optokopplaren. Se till att ha lite marginal här...Jo, jag tror jag har 10k, eller möjligen 1k. man vill ju inte dra ur batteriet på kortet alltför snabbt heller.
Citat från: tipo874 skrivet 21 november 2008, 22:22:07Citat från: muy skrivet 21 november 2008, 17:16:27Vi kanske pratar förbi varandra här. Jag menade "pulse out" utgången. S0-utgången har kanske inbyggd optokopplare.Ser att S0-utgånger klarar max 27 mA så ett pull-up motstånd till tex 5 V måste vara större än 185 ohm. Annars eldar man upp optokopplaren. Se till att ha lite marginal här...Jo, jag tror jag har 10k, eller möjligen 1k. man vill ju inte dra ur batteriet på kortet alltför snabbt heller.Kort? Batteri?