0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 24 april 2008, 09:21:47Citat från: Hansson skrivet 24 april 2008, 07:53:04Citat från: Raffen skrivet 23 april 2008, 17:10:11Hej MRLINDELL! Ja det verkar ju som vi är ganska överens du och jag om att mulcher/bioklipp-maskiner funkar ganska hyfsat om man nu klipper väldigt ofta, men klipper man bara ca 1-2 ggr i veckan så får man ju en massa små tussar och högar i gräsmattan av denna klippartyp, och då är det klart mkt bättre med antingen uppsamlare eller sidoutkast till klipparen, för gräset måste ju någonstans ta vägen, eftersom det är ju en ren utopi att inbilla sig att en massa gräsklipp bara kan försvinna spårlöst och osynligt rätt ned i en gräsmatta. Svamel Hej Hansson! Absolut inget svamel i detta det kan jag lova dig, utan detta är ju rena fakta, om du nu inte råkar att ha uppfattat det som de flesta redan har fått klart för sig.Bioklipp här också, och det fungerar jättebra - 5 års erfarenhet. ca 1500kvm gräsmatta. mvhSebbe
Citat från: Hansson skrivet 24 april 2008, 07:53:04Citat från: Raffen skrivet 23 april 2008, 17:10:11Hej MRLINDELL! Ja det verkar ju som vi är ganska överens du och jag om att mulcher/bioklipp-maskiner funkar ganska hyfsat om man nu klipper väldigt ofta, men klipper man bara ca 1-2 ggr i veckan så får man ju en massa små tussar och högar i gräsmattan av denna klippartyp, och då är det klart mkt bättre med antingen uppsamlare eller sidoutkast till klipparen, för gräset måste ju någonstans ta vägen, eftersom det är ju en ren utopi att inbilla sig att en massa gräsklipp bara kan försvinna spårlöst och osynligt rätt ned i en gräsmatta. Svamel Hej Hansson! Absolut inget svamel i detta det kan jag lova dig, utan detta är ju rena fakta, om du nu inte råkar att ha uppfattat det som de flesta redan har fått klart för sig.
Citat från: Raffen skrivet 23 april 2008, 17:10:11Hej MRLINDELL! Ja det verkar ju som vi är ganska överens du och jag om att mulcher/bioklipp-maskiner funkar ganska hyfsat om man nu klipper väldigt ofta, men klipper man bara ca 1-2 ggr i veckan så får man ju en massa små tussar och högar i gräsmattan av denna klippartyp, och då är det klart mkt bättre med antingen uppsamlare eller sidoutkast till klipparen, för gräset måste ju någonstans ta vägen, eftersom det är ju en ren utopi att inbilla sig att en massa gräsklipp bara kan försvinna spårlöst och osynligt rätt ned i en gräsmatta. Svamel
Hej MRLINDELL! Ja det verkar ju som vi är ganska överens du och jag om att mulcher/bioklipp-maskiner funkar ganska hyfsat om man nu klipper väldigt ofta, men klipper man bara ca 1-2 ggr i veckan så får man ju en massa små tussar och högar i gräsmattan av denna klippartyp, och då är det klart mkt bättre med antingen uppsamlare eller sidoutkast till klipparen, för gräset måste ju någonstans ta vägen, eftersom det är ju en ren utopi att inbilla sig att en massa gräsklipp bara kan försvinna spårlöst och osynligt rätt ned i en gräsmatta.
Hejsan i solen!Wiper One som visas på bild ovan i tråden använder Lithium batterier och klipper automatisk stora ytor gräsmatta (låg ljudnivå).Har en själv som gått i ca 4 veckor.Slipper klippa under äppelträden och känna hur grenarna petar en i nacken Det finns bara en nackdel som jag kan komma på..Gräset är alltid nyklippt, känslan av att se hur gräset växer och blir till en mindre åker uteblir Mv AndreasPS fråga gärna om det är något ni undrar
Citat från: Andreas Lind skrivet 01 juni 2008, 12:23:06Hejsan i solen!Wiper One som visas på bild ovan i tråden använder Lithium batterier och klipper automatisk stora ytor gräsmatta (låg ljudnivå).Har en själv som gått i ca 4 veckor.Slipper klippa under äppelträden och känna hur grenarna petar en i nacken Det finns bara en nackdel som jag kan komma på..Gräset är alltid nyklippt, känslan av att se hur gräset växer och blir till en mindre åker uteblir Mv AndreasPS fråga gärna om det är något ni undrarHur lång tid tar det att klippa 1000m2? Vad blir det för klipphöjd?Har flera gräsmattor, så jag måste flytta den emellan..
Citat från: sebbe skrivet 01 juni 2008, 13:11:41Citat från: Raffen skrivet 24 april 2008, 09:21:47Citat från: Hansson skrivet 24 april 2008, 07:53:04Citat från: Raffen skrivet 23 april 2008, 17:10:11Hej MRLINDELL! Ja det verkar ju som vi är ganska överens du och jag om att mulcher/bioklipp-maskiner funkar ganska hyfsat om man nu klipper väldigt ofta, men klipper man bara ca 1-2 ggr i veckan så får man ju en massa små tussar och högar i gräsmattan av denna klippartyp, och då är det klart mkt bättre med antingen uppsamlare eller sidoutkast till klipparen, för gräset måste ju någonstans ta vägen, eftersom det är ju en ren utopi att inbilla sig att en massa gräsklipp bara kan försvinna spårlöst och osynligt rätt ned i en gräsmatta. Svamel Hej Hansson! Absolut inget svamel i detta det kan jag lova dig, utan detta är ju rena fakta, om du nu inte råkar att ha uppfattat det som de flesta redan har fått klart för sig.Bioklipp här också, och det fungerar jättebra - 5 års erfarenhet. ca 1500kvm gräsmatta. mvhSebbeKonstigt då måste ju Raffen ha fel fakta.Kan detta vara möjligt ?
Nuuu som först vågar jag ge ett omdöme om bioklippmaskiner, iallafall min. Efter flera dagars regnande (40mm) så klipptes det. Har väl inte så förtvivlat många hundra m2. att klippa, men gräset klipptes ca. 30-35mm. långt och lite fuktigt (klipp fm. efter sista regnet) Funkar kanonbra, inga tussar kvar i gräsmattan.Kniven får smaka turbinslipen efter varannan klippning.
Vill man ha mossa i gräsmattan så är mossrivning på våren en utmärkt metod för detta eftersom det sprider mossan och man får mossa där man inte hade det förut. Skippa mossrivningen och gödsla i stället.http://www.olleberg.nu/06/index.htm
Hej leifa.k! Var det första gången du klippte i år eller?? eller bland de första gångerna i år kanske?? För är gräsmattan hyfsat ren efter t.ex en mossrivning och urkrattning på våren så får det ju plats en del gammalt gräsklipp igen ju. Men efter ett antal klippningar är ju gräsmattan uppfylld igen med gammalt gräsklipp och då kommer du säkert att få tussar i gräsmattan kan jag säga dig. Det går nämligen inte att i längden få flera plastsäckar med ihoppressat gräsklipp att bara försvinna i gräsmattan som genom ett rent trolleri, och detta oavsett om man nu kallar det för bioklipp eller inte, och oavsett hur ofta du än slipar kniven. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 09 juli 2008, 23:20:19Jag krattade inget i våras utan körde bara över gamla löv och kvistar och blev väldigt nöjd med resultatet i förhållande till arbetsinsats, jag gör hellre annat än att leka med gräsmattan mer än nödvändigt. Tycker inte alls att gräsmattan blir full av baggel, snarast bättre för varje klippning.Gräsmattan ser i alla fall bättre ut än närmsta grannarnas där båda kör åkgräsklippare, ena med uppsamlare och den andra med utkastare.Den med utkastare ser ju bedrövlig ut i flera dar efter klippning innan de stora ränderna av klipp börjar försvinna.