0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla!Eftersom detta forum på ett så eminent sätt värnar om miljön - med att få ner energikostnader osv - så undrarjag vilka det finns här som har erfarenheter av batteridrivna gräsklippare./NickeNyfiken
Jo, visst. Men då måste man ju klippa så förbannat ofta, minst två ggr i veckan, annars blir ju gräset för högt och oklippbart.Dessutom, om man har en maskin med mulcherfunktion så får du ju automatiskt gödning till gräsmattan också. Hellre än att mankör med handjagaren och sen måste kratta.Jag ser det såhär - finns det inga bra elektriska batteridrivna gräsklippare så blir det nog en handjagare, men till dess vill jag vetavad det finns för bra maskiner och var de finns./NickeNyfiken
Nu svamlar du Raffen, mulcher är helt överlägsen, inget gräs att ta reda på och nästan inga spår av det klippta gräset heller.Fast för att nyansera mig en smula så beror det ju på mål och tomt, har man en slät plätt på 500m2 som man önskar ska se ut som en golfgreen är den kanske inget vidare men för mig med 2000m2 med mycket träd, buskar och lutningar är inget annat än mulcher ett alternativ.För övrigt tror jag att du måste klippa i princip dagligen om en batteridriven ska orka.
Citat från: Ville Vessla skrivet 22 april 2008, 10:20:43Nu svamlar du Raffen, mulcher är helt överlägsen, inget gräs att ta reda på och nästan inga spår av det klippta gräset heller.Fast för att nyansera mig en smula så beror det ju på mål och tomt, har man en slät plätt på 500m2 som man önskar ska se ut som en golfgreen är den kanske inget vidare men för mig med 2000m2 med mycket träd, buskar och lutningar är inget annat än mulcher ett alternativ.För övrigt tror jag att du måste klippa i princip dagligen om en batteridriven ska orka.Hej Ville Vessla! Nä du det gör jag nog inte Ville, utan det är väl du som svamlar om du nu kör med en mulcherklippare och har 2000 m2, det måste du väl nog vara rätt ensam om isf, för det finns det inget vanligt folk som gör, det kan jag försäkra dig. En mulcherklippare bildar ofelbart en massa små torvor och tussar efter sig i gräsmattan om man nu inte klipper ca varannan dag alltså, för gräset måste ju någonstans ta vägen, och skall det finfördelas ned i gräsmattan på ett riktigt sätt som reklamen säger, då får det allt vara frågan om väldigt små mängder gräs och klippning mkt ofta isf, annars fungerar ju detta inte alls under förutsättning att man nu vill ha en snygg gräsmatta givetsvis.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 22 april 2008, 10:35:48Citat från: Ville Vessla skrivet 22 april 2008, 10:20:43Nu svamlar du Raffen, mulcher är helt överlägsen, inget gräs att ta reda på och nästan inga spår av det klippta gräset heller.Fast för att nyansera mig en smula så beror det ju på mål och tomt, har man en slät plätt på 500m2 som man önskar ska se ut som en golfgreen är den kanske inget vidare men för mig med 2000m2 med mycket träd, buskar och lutningar är inget annat än mulcher ett alternativ.För övrigt tror jag att du måste klippa i princip dagligen om en batteridriven ska orka.Hej Ville Vessla! Nä du det gör jag nog inte Ville, utan det är väl du som svamlar om du nu kör med en mulcherklippare och har 2000 m2, det måste du väl nog vara rätt ensam om isf, för det finns det inget vanligt folk som gör, det kan jag försäkra dig. En mulcherklippare bildar ofelbart en massa små torvor och tussar efter sig i gräsmattan om man nu inte klipper ca varannan dag alltså, för gräset måste ju någonstans ta vägen, och skall det finfördelas ned i gräsmattan på ett riktigt sätt som reklamen säger, då får det allt vara frågan om väldigt små mängder gräs och klippning mkt ofta isf, annars fungerar ju detta inte alls under förutsättning att man nu vill ha en snygg gräsmatta givetsvis.Mvh Raffen.Jag har nog oxå 2000m2 gräsmatta och kör med mulcherklippare.Så du är inte ensam Ville Vessla
Citat från: Hansson skrivet 22 april 2008, 12:17:45Citat från: Raffen skrivet 22 april 2008, 10:35:48Citat från: Ville Vessla skrivet 22 april 2008, 10:20:43Nu svamlar du Raffen, mulcher är helt överlägsen, inget gräs att ta reda på och nästan inga spår av det klippta gräset heller.Fast för att nyansera mig en smula så beror det ju på mål och tomt, har man en slät plätt på 500m2 som man önskar ska se ut som en golfgreen är den kanske inget vidare men för mig med 2000m2 med mycket träd, buskar och lutningar är inget annat än mulcher ett alternativ.För övrigt tror jag att du måste klippa i princip dagligen om en batteridriven ska orka.Hej Ville Vessla! Nä du det gör jag nog inte Ville, utan det är väl du som svamlar om du nu kör med en mulcherklippare och har 2000 m2, det måste du väl nog vara rätt ensam om isf, för det finns det inget vanligt folk som gör, det kan jag försäkra dig. En mulcherklippare bildar ofelbart en massa små torvor och tussar efter sig i gräsmattan om man nu inte klipper ca varannan dag alltså, för gräset måste ju någonstans ta vägen, och skall det finfördelas ned i gräsmattan på ett riktigt sätt som reklamen säger, då får det allt vara frågan om väldigt små mängder gräs och klippning mkt ofta isf, annars fungerar ju detta inte alls under förutsättning att man nu vill ha en snygg gräsmatta givetsvis.Mvh Raffen.Jag har nog oxå 2000m2 gräsmatta och kör med mulcherklippare.Så du är inte ensam Ville VesslaTjenare Hansson! Nä men vad trevligt vet ja, då är ni ju hela 2 st fn då. Mvh Raffen.