0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har ett hus som höst och vinter står i 15 grader och på sommaren är det 20 grader. Då går det åt 1,5 kubik olja. Nu tycker min leverantör att jag skall dimensionera bergvärme pumpen efter 21 grader året om för en hel familj. Då vet jag att det går åt 2,5-3 kubikmeter olja. Skall jag köpa en Thermia pump på 6 Kw och stötta med el eller en 8 Kw pump som sliter ut sig med för många starter. Har läst en del om att för kraftiga pumpar kan föra med sig det.Har ett sektions radiatorsystem i huset som är byggt 1960. Vill inte köpa extra tank för då drar kostnaderna iväg för mycket.
Det blir fler start/stopp med den större pumpen om du bara har 15 ºC inne.Ett tips är att dimensionera borran efter den högre förbrukningen och VP:n efter den lägre om du har svårt att bestämma dig.
kan man inte ändra lite i styren typ gradminuter som är på niben bor man inte där så behöver det inte vara exact 15 gör väl inget om det pendlar lite i temp
Citat från: FRJO skrivet 22 april 2008, 18:14:17kan man inte ändra lite i styren typ gradminuter som är på niben bor man inte där så behöver det inte vara exact 15 gör väl inget om det pendlar lite i tempHelt riktigt, man kan ställa ner VP-°min på minimum (största minustalet) men jag har för mig om att det är bara på nibe som det går att ställa in riktigt stora tal, begränsningen är -250 jämfört mot -99 på integral A1 på Thermia.
Citat från: Carl N skrivet 21 april 2008, 20:37:25Det blir fler start/stopp med den större pumpen om du bara har 15 ºC inne.Ett tips är att dimensionera borran efter den högre förbrukningen och VP:n efter den lägre om du har svårt att bestämma dig.Eller att anpassa volymen i systemet till den större pumpen. Ger ett litet trögare system, men reducerar antalet start stopp.Tillskottet du beskriver är förmodligen räknat på effekten som sådan, men har ni haft 21 grader så Ni vet att det går att nå med rimlig framledningstemperatur?--- Mats ---
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 22 april 2008, 17:03:58Citat från: Carl N skrivet 21 april 2008, 20:37:25Det blir fler start/stopp med den större pumpen om du bara har 15 ºC inne.Ett tips är att dimensionera borran efter den högre förbrukningen och VP:n efter den lägre om du har svårt att bestämma dig.Eller att anpassa volymen i systemet till den större pumpen. Ger ett litet trögare system, men reducerar antalet start stopp.Tillskottet du beskriver är förmodligen räknat på effekten som sådan, men har ni haft 21 grader så Ni vet att det går att nå med rimlig framledningstemperatur?--- Mats ---Energikalkylen bygger på att det skall vara 21 grader inne. Om en thermia diplomat klarar det får jag väll inte reda på förrän den i så fall står på plats. Får lita på firman antar jag. I dag kör jag med olja och 60 grader framledning. Hur ökar jag systemets volym i en Thermia Diplomat, tanken är på 180 liter.
Tänk på att om du skall ha kallt inne kräver det mera av borrhålet dvs det skall vara längre.
Citat från: Pär Mollstedt skrivet 23 april 2008, 17:16:39Tänk på att om du skall ha kallt inne kräver det mera av borrhålet dvs det skall vara längre.Om det är kallt inne så går det åt mindre el, borde då inte hålet kunna vara kortare.
Ett tips är att dimensionera borran efter den högre förbrukningen och VP:n efter den lägre om du har svårt att bestämma dig.