0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Micra skrivet 18 april 2008, 18:01:27Hej supermeggah, -jag tror att du blir jättenöjd med en placering på alt.1. Låt den blåsa in på det våningsplan där ni mest vistas, och som Raffen säger, - ha inga hinder i vägen. Värmen letar sig uppåt av sig själv...HälsningarMicraDet där blir ju lite svårt med alt1. Trappen kommer ivägen efter ca 1½ meter, den är iofs utan sättsteg så luften ska ju kunna flöda mellan trappstegen, men ett hinder är det ändå. Alt 3 har jag nog blivit övertygad är bäst ur spridningssynpunkt, dock lite osäker om det får med övervåningen så vidare värst. När kamin och takfläkt körs så blir värmen skaplig på övervåningen, men pumpen kommer ju sitta 7meter längre bort från trappen på alt3. Kruxet är som sagt "bullret". Man får ju lov att bestämma sig eftersom det inte bara är att ta ner och flytta pumpen om man störs är. Om vi ponerar att trappen stoppar luftflödet rätt så mycket, vad är det som kommer hända då? Kommer värmen stiga upp på övervåningen, kommer hallen bli kokhet, går pumpen ner på sparlåga pga. dålig cirkulation. Mitt huvud snurrar... kanske skulle sätta en stege på väggen och ta bort trappen Man känner sig som kaminmannen i percy tårar...
Hej supermeggah, -jag tror att du blir jättenöjd med en placering på alt.1. Låt den blåsa in på det våningsplan där ni mest vistas, och som Raffen säger, - ha inga hinder i vägen. Värmen letar sig uppåt av sig själv...HälsningarMicra
Ok, så du menar att i läge 1(lägsta) så klarar ändå pumpen att värma upp även övervåningen till stor del?Den jag beställt ska vara på 5kw, så väldigt lika din.När ni är borta, ställer ni in pumpen på något annat läge då? Tex fjärrkontroll vid dörren som man ställer när man går ut?Det känns lite bortkastat om man inte använder pumpen ordentligt för att man störs av den kan jag tycka.Hur upplever du värmen just där pumpen sitter, känns det för varmt eller blåsigt?Har även en liten fråga om utedelen. Jag har både trä och tegelfasad, som jag fattat det är det bästa av de två att dra fast stativet i tegel. Stämmer det?
Citat från: supermeggah skrivet 18 april 2008, 19:37:30Ok, så du menar att i läge 1(lägsta) så klarar ändå pumpen att värma upp även övervåningen till stor del?Den jag beställt ska vara på 5kw, så väldigt lika din.När ni är borta, ställer ni in pumpen på något annat läge då? Tex fjärrkontroll vid dörren som man ställer när man går ut?Det känns lite bortkastat om man inte använder pumpen ordentligt för att man störs av den kan jag tycka.Hur upplever du värmen just där pumpen sitter, känns det för varmt eller blåsigt?Har även en liten fråga om utedelen. Jag har både trä och tegelfasad, som jag fattat det är det bästa av de två att dra fast stativet i tegel. Stämmer det?som sagt , använder fläktläge 1 ,och det räcker , har testat AUTO , men då ökar/sänker den varvtal ofta . Däremot vid kylläge funkar auto bättre .Troligen skulle vi få ut mera vid läge 2eller3 men jag blir störd då , men det är ju en smaksak....
Hej Supermeggah! Har sån lust att ge mig in i denna diskussionen trots att jag också är Rokkie i branschen! Om jag utan att konsultera proffsen här på forumet skulle placera en innerdel så skulle det bli i position 4. Dvs ungefär där 5,5 meters linjen avslutas till höger. Med detta skulle jag slippa att ha blåset direkt i flinten när jag sitter i soffan och gosar med frugan (förstod det som att du har soffan direkt under pos, 3) och samtidigt få en suverän cirkulation på värmen från kaminen och takfläkten när det blir riktigt kallt ute. Men det här är ju bara mina tankar baserade på i stort sett ingenting om värmepumpar men ändå! Med denna position så skulle kanske också värmen upp i övervåningen också kunna spridas lite enklare tänkte jag. Jag chansar bara och alltid så lär man sig väl nåt! J
Ok, så du menar att i läge 1(lägsta) så klarar ändå pumpen att värma upp även övervåningen till stor del?Den jag beställt ska vara på 5kw, så väldigt lika din.När ni är borta, ställer ni in pumpen på något annat läge då? Tex fjärrkontroll vid dörren som man ställer när man går ut?Det känns lite bortkastat om man inte använder pumpen ordentligt för att man störs av den kan jag tycka.Hur upplever du värmen just där pumpen sitter, känns det för varmt eller blåsigt?Har även en liten fråga om utedelen. Jag har både trä och tegelfasad, som jag fattat det är det bästa av de två att dra fast stativet i tegel. Stämmer det?Raffen, sorry om jag verkar negativ/pessimistisk, bara det att man är helt rookie på det här och vill ju inte göra bort mig. Nu verkar ju inget av de 3 alternativen jag markerat vara helt uppåt väggarna. Stort tack för era fina förklaringar, det hjälper grymt! Jag tror på din förklaring om spridningen på alt3, bara orolig för ljud/för hög värme i närheten av utblåset. För och nackdelar... vad fasen gjorde man innan man kunde diskutera med kunniga människor på nätet, gick till en försäljare i kundtjänst och blev blåst?
Citat från: supermeggah skrivet 18 april 2008, 19:37:30Ok, så du menar att i läge 1(lägsta) så klarar ändå pumpen att värma upp även övervåningen till stor del?Den jag beställt ska vara på 5kw, så väldigt lika din.När ni är borta, ställer ni in pumpen på något annat läge då? Tex fjärrkontroll vid dörren som man ställer när man går ut?Det känns lite bortkastat om man inte använder pumpen ordentligt för att man störs av den kan jag tycka.Hur upplever du värmen just där pumpen sitter, känns det för varmt eller blåsigt?Har även en liten fråga om utedelen. Jag har både trä och tegelfasad, som jag fattat det är det bästa av de två att dra fast stativet i tegel. Stämmer det?Raffen, sorry om jag verkar negativ/pessimistisk, bara det att man är helt rookie på det här och vill ju inte göra bort mig. Nu verkar ju inget av de 3 alternativen jag markerat vara helt uppåt väggarna. Stort tack för era fina förklaringar, det hjälper grymt! Jag tror på din förklaring om spridningen på alt3, bara orolig för ljud/för hög värme i närheten av utblåset. För och nackdelar... vad fasen gjorde man innan man kunde diskutera med kunniga människor på nätet, gick till en försäljare i kundtjänst och blev blåst?Hej Supermeggah! Nej 1:ans fläktläge rekommenderar jag dig inte att köra på eftersom det ger ingen bra värmeavgivning annat än i innerdelens närmaste omgivning, ju högre fläkthastighet ju bättre värmeavgivning i huset kan du utgå ifrån.Du har beställt en 5 kw-pump säger du, hur stor bostadsyta i m2 har du?? fördelat mellan nedre planet?? och övre planet?? hur stor total årsförbrukning har du vad det gäller elförbrukningen i ditt hus inkl hh-el och varmvatten?? och var ungefär i Sverige bor du??Jag återkommer med de andra frågorna!Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 20:38:53Citat från: supermeggah skrivet 18 april 2008, 19:37:30Ok, så du menar att i läge 1(lägsta) så klarar ändå pumpen att värma upp även övervåningen till stor del?Den jag beställt ska vara på 5kw, så väldigt lika din.När ni är borta, ställer ni in pumpen på något annat läge då? Tex fjärrkontroll vid dörren som man ställer när man går ut?Det känns lite bortkastat om man inte använder pumpen ordentligt för att man störs av den kan jag tycka.Hur upplever du värmen just där pumpen sitter, känns det för varmt eller blåsigt?Har även en liten fråga om utedelen. Jag har både trä och tegelfasad, som jag fattat det är det bästa av de två att dra fast stativet i tegel. Stämmer det?Raffen, sorry om jag verkar negativ/pessimistisk, bara det att man är helt rookie på det här och vill ju inte göra bort mig. Nu verkar ju inget av de 3 alternativen jag markerat vara helt uppåt väggarna. Stort tack för era fina förklaringar, det hjälper grymt! Jag tror på din förklaring om spridningen på alt3, bara orolig för ljud/för hög värme i närheten av utblåset. För och nackdelar... vad fasen gjorde man innan man kunde diskutera med kunniga människor på nätet, gick till en försäljare i kundtjänst och blev blåst?Hej Supermeggah! Nej 1:ans fläktläge rekommenderar jag dig inte att köra på eftersom det ger ingen bra värmeavgivning annat än i innerdelens närmaste omgivning, ju högre fläkthastighet ju bättre värmeavgivning i huset kan du utgå ifrån.Du har beställt en 5 kw-pump säger du, hur stor bostadsyta i m2 har du?? fördelat mellan nedre planet?? och övre planet?? hur stor total årsförbrukning har du vad det gäller elförbrukningen i ditt hus inkl hh-el och varmvatten?? och var ungefär i Sverige bor du??Jag återkommer med de andra frågorna!Mvh Raffen.Det där håller jag väl delvis med om Raffen , men i vårat hus funkkar det verkligen ner till -5- -10 grader med fläktLÄGE 1 alltså . Men då är vårat hus förhållandes nytt och välbyggt .Men alla hus är ju ej lika , så för att det funkkar här så behöver det ej funkka allstans !
Citat från: rollster skrivet 18 april 2008, 20:43:46Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 20:38:53Citat från: supermeggah skrivet 18 april 2008, 19:37:30Ok, så du menar att i läge 1(lägsta) så klarar ändå pumpen att värma upp även övervåningen till stor del?Den jag beställt ska vara på 5kw, så väldigt lika din.När ni är borta, ställer ni in pumpen på något annat läge då? Tex fjärrkontroll vid dörren som man ställer när man går ut?Det känns lite bortkastat om man inte använder pumpen ordentligt för att man störs av den kan jag tycka.Hur upplever du värmen just där pumpen sitter, känns det för varmt eller blåsigt?Har även en liten fråga om utedelen. Jag har både trä och tegelfasad, som jag fattat det är det bästa av de två att dra fast stativet i tegel. Stämmer det?Raffen, sorry om jag verkar negativ/pessimistisk, bara det att man är helt rookie på det här och vill ju inte göra bort mig. Nu verkar ju inget av de 3 alternativen jag markerat vara helt uppåt väggarna. Stort tack för era fina förklaringar, det hjälper grymt! Jag tror på din förklaring om spridningen på alt3, bara orolig för ljud/för hög värme i närheten av utblåset. För och nackdelar... vad fasen gjorde man innan man kunde diskutera med kunniga människor på nätet, gick till en försäljare i kundtjänst och blev blåst?Hej Supermeggah! Nej 1:ans fläktläge rekommenderar jag dig inte att köra på eftersom det ger ingen bra värmeavgivning annat än i innerdelens närmaste omgivning, ju högre fläkthastighet ju bättre värmeavgivning i huset kan du utgå ifrån.Du har beställt en 5 kw-pump säger du, hur stor bostadsyta i m2 har du?? fördelat mellan nedre planet?? och övre planet?? hur stor total årsförbrukning har du vad det gäller elförbrukningen i ditt hus inkl hh-el och varmvatten?? och var ungefär i Sverige bor du??Jag återkommer med de andra frågorna!Mvh Raffen.Det där håller jag väl delvis med om Raffen , men i vårat hus funkkar det verkligen ner till -5- -10 grader med fläktLÄGE 1 alltså . Men då är vårat hus förhållandes nytt och välbyggt .Men alla hus är ju ej lika , så för att det funkkar här så behöver det ej funkka allstans ! Tjenare Rollster! Ja du är nog ett särfall då kanske, eller rättare sagt ditt hus isf, men det är nog väldigt ovanligt skulle jag tro.Förresten har du bytt logga ser jag?? väldigt snyggt hus du. Thumbsup Mvh Raffen.