0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får ta den medskickade gröna o-ringstången för att ta bort o-ringen sen är det bara att ta ur filterkorgen.Tängen brukar sitta på de gjutna isolerpaket som är till brinkopplet
Hej Precis som Danskere säger så är det jobb men inte så mycket bara tråkig.1) Köp en http://shop.temperatur.nu/irtermometer-p-163.html Den hjälper2) ta bort alla termostater på golvvärmefördelarna3) Kontrollera vilken slinga som har längst rörlängd. Öppna den returen till max4) stryp in alla de andra så att du får så lika returtemperatur mellan returerna.Sen kan det finnas rum som blir för varma eller för kalla. Då får man hantera de separat.PS När jag granskade din bild på golvvärmecentralen så jag en liten ventil som mellan fram och retur. Den ska vara stängd. Mejselspåret tvärs röret DSMvhTony
Angående den lilla ventilen så sitter ovanför den en tryckstyrd by pass ventil, Så som jag har förståt det så öppnar den inte förns det blir ett övertryck. Typ: Alla andra ventiler är stängda.Ska jag stänga by pass kopplingen ändå?
Hej tack för alla tips1. Har beställt en ir-termometer.2. Beställt en separat el-mätare till pumpen.3. Försökte rengjöra filtret vid röda spaken, med fick inte lös själva filtret. Petade dock ut massa svarta plast bitar som låg där. Har ni något knep för att få ut själva filtrett?Mvh/A
Är det nån som har uppgifter på ljudnivån på en X15??
tack för svaret tony. jag funderade lite på vad jag mer ska göra med mitt stora pannrum nu när jag ska ha bergvärme, det är på c:a 25 kvm och det behövs ju inte längre.
HejMina frågor:Är tankarna med källarkrets rätt? Varför ska du ha en källarkrets som matas från varmvattenberedaren? Bättre att göra en ny krets från radiatorkedjan.Varför fungerar det inte med solslinga?Vattnet i botten är ju kallt för att solen ska kunna värma bra. Du kan inte få ut varmt vattnen där.Är det ok att köra på beredaren i stället? Läs ovanOm jag byter (gratis) till den större tanken, kommer det att lösa något förutom mer kapacitet?Utan att ha läs in mej på skillander mellan tankarna. Jag antar att 500 liters tanken har 2 st slingor för varmvatten samt en slinga för sol. Det är en mycket bättre tank för värmepumpen än den lilla som jag antar är en manteltank med solslinga. Om jag har fel så rätta mej. Denna stora tanken gör att VP jobbar längre tider eftersom den har större volymKan man även koppla in kalla rummet på källarkretsen?Koppla den på den nya radiatorslingan i ställetVidare, hur ska normalvärden se ut för X15?Det är bättre att du läser av dina siffror samt programversion så kommenterar vi dessadeltat för köldbärare, radiator etc?Har också fått en del stom/strömljud från systemet, kan inte härleda direkt till cirkpumpen för radiatorerna i X15. Kan man köra den separat för att lyssna in sig?Alla pumpar samt detaljer går att köra separat i servicelägeStort behov av hjälp, håller inne halva installationspengen...Hus från 1923 med plåtfasad, ca 230 Kvm i Bromma, 220m hål./D
Cirkpumpen ovan beredaren sitter på källarslingan. Bifogar bättre bild.Tony, vad menar du med VP nr 2 samt retur til nr 5? På den stora tanken så heter anslutningarna nr 2 samt 5Idag är alltså källarslinga kopplad på beredaren enl bild. detta ger ju ca 50 gradigt vatten i slingan.För att summera mina behov:Vill ha källarslinga, dvs driva konvektor i källare och golvvärme i badrum (funkar inte bra nu, kanske hänger ihop med nuvarande inkoppling?...) året runt.Ursprungstanken från installatören var att använda solslingan till detta, men det kan jag alltså glömma.Behöver "mer" värme i kalla rummet, helst utan att sätta dit konvektor (eller byta element?) direkt till vänster i rummet. Därav kanske koppla in på nuvarande källarslinga (högre temp i källarslingan) men då tror jag att jag behöver den större tanken?Hur ska detta lösas?Montera ventiler mot den gamla matningen till uterummet och koppla in källarslingan istället. Betänk att termostaterna ska ställas in för den temperaturen som du vill ha i uterummet. I resten av huset så ska alla termostater öppnas fullt. Blir det för värmt så sänk värmejurvanNämnas kan att pumpen under dec drog 1990Kwh, vilket jag tror är helt ok med tanke på husstorleken?!Det låter mycket för mina öron. Jag har ett så stort hus och använder under året cirka 7500Kwh samt en hel del sol. mer siffror under driftvarv 85t1 40,8 (42,7)t3 50,1 (49,0)t5 21,1t2 -0,3t6 94,5t8 41,7t9 34,7t10 -0,3 (har som mest varit -0,6)t11 -4,7