Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)  (läst 20378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Esset är inte Airwell fransk?....köpte man inte dom som franska kylmaskiner förr? eller är jag ute & cyklar?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #31 skrivet: 19 april 2008, 09:34:14 »
Esset är inte Airwell fransk?....köpte man inte dom som franska kylmaskiner förr? eller är jag ute & cyklar?
Jag vet inte helt säkert Nisse-Gurra !
jag har bara fått intrycket när man pratar med grabbarna på Essen Company ,att de är väldigt stolta över sin svenskutvecklade produkt.
och läser man produktbladet står det "utvecklad i sverige för Nordiskt klimat !

http://www.essencompany.com/pdf/broschyr/LVP_20070209.pdf

så jag bara förutsatte att det var så
men visst fanns det ett märke i kylbranshen förr som hette Airwell !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Airwell är en fransk kylmaskin ombyggd av essen till värmepump.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #33 skrivet: 20 april 2008, 00:40:10 »
Idealet för södra Sverige kanske är en L/V med dubbla kretsar. 1:a kretsen med inverter R410A mot radiatorerna. Steg 2 varmvatten seriellt med steg 1, högtempsmedia.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #34 skrivet: 24 april 2008, 16:04:58 »
Varför ger en L/V pump med 407 högre sekundärtemp än med 410 när en L/L med 410 ger varmare luft än en 407-dito?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #35 skrivet: 24 april 2008, 18:01:33 »
Varför ger en L/V pump med 407 högre sekundärtemp än med 410 när en L/L med 410 ger varmare luft än en 407-dito?
det gör den inte (L/L), om du jämför två likvärdiga maskiner !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #36 skrivet: 24 april 2008, 18:20:57 »
Jaså varför inte? Vad är det som gör 407 effektivare än 410?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #37 skrivet: 24 april 2008, 21:09:01 »
Jaså varför inte? Vad är det som gör 407 effektivare än 410?
effektivare  Sc:,h  ..beror pÃ¥ utetemperaturen !

men ditt första påstående gällde vilken som ger varmast luft , och jag antog att det gällde vid en utetemperatur lämplig för bägge köldmedierna, och då ger R407C högre temp beroende på att den har en högre temperaturhöjning vid samma tryckhöjning !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #38 skrivet: 24 april 2008, 21:29:03 »
Men om kokpunkten för 410 ligger lägre så är ju trycket högre vid samma temp, då borde 410 kompensera eftersom tryckskillnaden blir större? Vad gör att gasen värms mer i en 407 pump?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #39 skrivet: 25 april 2008, 07:01:15 »
om vi ska jämföra två köldmedier så måste vi ju ha samma övriga förutsättningar ....dvs samma tillförda kompressoreffekt/tryckhöjning mm mm
dÃ¥ kan vi ju inte kompensera genom en större tryckhöjning av R410A-gasen = större kompressor  Sc:,h  Sc:,h
då haltar ju jämförelsen !
eller ? ?   missförstÃ¥r jag din frÃ¥ga  Sc:,h

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #40 skrivet: 26 april 2008, 19:56:43 »
Om 407c har bättre cop än 410 i spannet +7 till -7 så borde väl en 407pump vara idealisk i södra Sverige? Dagar kallare än -7 kan man för det mesta räkna på ena handens fingrar.
Och om inverter drift är effektivare än on off.. varför görs inga 407 pumpar med inverter??? Borde ju vara det optimala åtminstone här nere i södern??
Eller är resonemangen ovan helt teoretiska och ger helt andra effekter i skarpt läge sas?

En annan grej som jag funderat på är att KW smart pumpen (410 inverter) ger 80 gradigt tappvatten enligt reklamen hur är det möjligt?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #41 skrivet: 26 april 2008, 23:05:53 »
helt rätt,på vissa ställen i framför allt södra sverige är en L/V med R410A helt meningslös !
även i skarpt läge !
och ja, invertern är att föredra när inte max värmebehov krävs oavsett köldmedie !

kw smart gör inget 80 ºC vatten med värmepumpen, detta produceras med elpatron.
max med kompressorn är 65 ºC under förutsättning att husets krets värms med elpatron !
så har åtminstonde jag tolkat specen.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #42 skrivet: 27 april 2008, 09:02:22 »
Jaha, va bra att man gick och köpte en inverter pump dÃ¥... fiR:   Men det verkar som om jag fÃ¥r en rätt bra besparing med min aqua inverter ändÃ¥... (Just nu ser det ut som nÃ¥nting i stil med 60 till 70 %) 
Bara den håller lite längre än payoff tiden. Men hade jag kännt till detta när jag var på gång att köpa pump hade det nog blivit en 407 pump istället.



Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #43 skrivet: 27 april 2008, 09:49:45 »
tror du missförstog mig ang invertern, inverter är att föredra så fort inte max värmebehov föreligger.
alltså....det är mycket mer ekonomiskt med en inverter som varvar ner på höst och vår än en on/off som slår på/av .. Thumbsup
det jag menade var :vid max värmebehov så är det skit samma om en inverter går på fullskaft eller en on/off går konstant.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #44 skrivet: 27 april 2008, 11:14:48 »
Ace,
Okej  jag missförstod lite.
En fördel med inverter, om jag har förstÃ¥tt saken rätt, är att man i princip inte kan överdimensionera en inverterpump.. DÃ¥ det inte föreligger nÃ¥gon risk med för mÃ¥nga start/stopp som vid on/off drift.. invertern har ju bäst cop när den kör pÃ¥ dellast sÃ¥ ju fetare pump desto bättre.  Rätt eller fel?

 
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!