Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)  (läst 20325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #15 skrivet: 15 april 2008, 12:33:27 »
Jadå...
jag förstod din utmärkta sammanfattning. Men jag tror att du har ett betydelsefullt skrivfel på andra raden. Tror inte du menar L/L?
självklart.   det är ändrat.  :D
tack för hjälpen. Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #16 skrivet: 15 april 2008, 19:23:41 »
Kollade lite med våra värmepumpsleverantörer och enligt Nibe har en luft
/vatten lite sämre livslängd (några år) Ctc bedömmer hållbarheten lika bra som berg vp. Ivt bedömmer hållbarheten lika men medger att en luft/vatten jobbar i ett tuffare klimat. Själv så har jag ingen aning. Men jag tror inte att det bör vara något problem att den står utomhus bara det är grejer gjorda för utomhusbruk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #17 skrivet: 17 april 2008, 10:47:10 »
Luft/vatten ger alltså alltid mindre energibesparing än markvärme pga att luft/vattenpumpen alltid har sämre årsCOP än motsvarande markvärmepump. Detta trots noll eltillskott för båda alternativen och oavsett årsmedeltemperatur, är detta en korrekt sammanfattning?

En luft/vatten förväntas också ha generellt sett kortare livslängd än markvärmepumpen, oklart hur mycket kortare dock? Detta oavsett placering av utedel (skyddad/utsatt läge) och vi bortser från måndagsexemplar (som går sönder i förtid) och lyckoexemplar (som vägrar gå sönder).

1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #18 skrivet: 17 april 2008, 11:52:41 »
Generellt sett....
så tror jag att du har rätt.

Men de inverterstyrda, R410 L/V som börjar komma nu, har sannolikt lika bra eller bättre COP än V/V på sommaren (för varmvattnet) och varma vår/ höstar. Speciellt i gynnsamma lägen i södra Sverige.

Det känns ju lite "overkill" att hämta upp flera hundra liter 2-4 ºC vatten från 150m djup nere i berget, för att värma varmvattnet, när det är +10-20 ºC ute. Cirkulationspumparna för Brine drar ju energi dom oxå.

Kanske har L/V sämre livslängd än V/V. Men man måste räkna in felriskerna på hela systemet, dvs inklusive brineslingor, ventiler, cirkulationspumpar etc.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Generellt sett....
så tror jag att du har rätt.

Men de inverterstyrda, R410 L/V som börjar komma nu, har sannolikt lika bra eller bättre COP än V/V på sommaren (för varmvattnet) och varma vår/ höstar. Speciellt i gynnsamma lägen i södra Sverige.
Får man inte tillföra mer energi till 410a för att få upp högre tep på varmvattnet än 407c??alltså sämre cop under gynsamma för¨ållanden?
Det känns ju lite "overkill" att hämta upp flera hundra liter 2-4 ºC vatten från 150m djup nere i berget, för att värma varmvattnet, när det är +10-20 ºC ute. Cirkulationspumparna för Brine drar ju energi dom oxå.

Kanske har L/V sämre livslängd än V/V. Men man måste räkna in felriskerna på hela systemet, dvs inklusive brineslingor, ventiler, cirkulationspumpar etc.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #20 skrivet: 17 april 2008, 13:13:49 »
Hej

Apropå R410A. Jag har inbillat mej att R410A blir vanligare och vanligare i AC-maskiner trots att R410A inte borde vara optimalt för AC-drift. Beror det på att det går att använda mindre och billigare värmeväxlare ?

Ursäkta, något off topic.... :-[

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Generellt sett....
så tror jag att du har rätt.

Men de inverterstyrda, R410 L/V som börjar komma nu, har sannolikt lika bra eller bättre COP än V/V på sommaren (för varmvattnet) och varma vår/ höstar. Speciellt i gynnsamma lägen i södra Sverige.

Det känns ju lite "overkill" att hämta upp flera hundra liter 2-4 ºC vatten från 150m djup nere i berget, för att värma varmvattnet, när det är +10-20 ºC ute. Cirkulationspumparna för Brine drar ju energi dom oxå.

Kanske har L/V sämre livslängd än V/V. Men man måste räkna in felriskerna på hela systemet, dvs inklusive brineslingor, ventiler, cirkulationspumpar etc.

Jo sammanfattningen är bra, men undantagen är värda att uttrycka igen, och resultatet av det.

Vid en viss kombination av varmvattenbehov och värmebehov, som är fullt möjlig att uppnå i ett välisolerat hus i skåne, blir resultatet att luft/vatten pumpen kan få ett bättre årscop än bergvärmen. Ju bättre isolerat hus, dess större chans att hitta den kombinationen. Ju mer badande, samma sak. Ju högre minimumtemperatur på vintern, samma sak.

--- Mats ---

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #22 skrivet: 17 april 2008, 17:53:01 »
Hej

Apropå R410A. Jag har inbillat mej att R410A blir vanligare och vanligare i AC-maskiner trots att R410A inte borde vara optimalt för AC-drift. Beror det på att det går att använda mindre och billigare värmeväxlare ?

Ursäkta, något off topic.... :-[

MVH/Gano
hög kyleffekt vid lågt volymflöde = mindre kompressor och förångare ,låg produktionskostnad,billig produkt men högre driftskostnad.
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #23 skrivet: 18 april 2008, 13:09:43 »
Det är svårt att spå...

speciellt om framtiden. Men man kan nog anta att AC utvecklingen koncentreras mot R410 som ace säger. Som spinn-off för dom stora marknaderna i centrala Europa (Italien, Tyskland med höga energikostnader) kommer det att utvecklas fler och fler typer av värmepumpar typ L/V med R410 inverter. Börjar nu importeras till Sverige i liten skala (Greven tex) och konkurrera med dom svenska R407 L/V onoff.

De svenska L/V tungviktarna har i sin tur börjat konkurrera med bergvärme i södra Sverige och har kunnat öka priset. Bergvärme blir allt mer konkurrensutsatt, och det är framförallt borrarna/installatörerna som lider. Tillverkarna (Nibe, CTC) levererar hellre L/V istället för bergvärme om dom får lika bra betalt.

Till detta perspektiv måste man lägga klimatförändringen. Odlingsgränserna i Sverige flyttar sig norrut med 45 meter/dygn eller 1,5 mil/år!
« Senast ändrad: 18 april 2008, 16:05:07 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
En frÃ¥ga till Larryd finns det nÃ¥gor svenskt märke som använder r410a i sina luft/vatten?   Vilken gas har bäst cop mellan +7 ºC & -7 ºc om man växlar mot vatten R410a eller R407c? *vinkar*

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #25 skrivet: 18 april 2008, 16:16:18 »
Jäpplar...

lyckades skriva fel. Skulle naturligtvis vara "svenska R407". Jag tror inte att det finns svensk-tillverkade R410 L/V, om man undantar mer eller mindre experimentmodeller.

Min åsikt är att R410 ger avsevärt bättre COP, om man inte tar ut "varmt varmvatten". Men värmer man de 10 sista graderna (40-50 ºC) i en separat varmvattenberedare så är det så.
(OK här tappar man 20% COP på elpatronen varmvatten-delen)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Jäpplar...

lyckades skriva fel. Skulle naturligtvis vara "svenska R407". Jag tror inte att det finns svensk-tillverkade R410 L/V, om man undantar mer eller mindre experimentmodeller.

Min åsikt är att R410 ger avsevärt bättre COP, om man inte tar ut "varmt varmvatten". Men värmer man de 10 sista graderna (40-50 ºC) i en separat varmvattenberedare så är det så.
(OK här tappar man 20% COP på elpatronen varmvatten-delen)

Man tappar i COP om man värmer för varmt varmvatten, men årsCOP är inte det enda att tänka på. Så länge man har COP bättre än 1 är det fortfarande en idé att värma intervallet 40-50 via värmepump, man skall bara se till att varmvattenslinga och radiatorslinga inte sammafaller (använd växlar) så att inte all värme produceras i det intervallet.

--- Mats ---

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #27 skrivet: 18 april 2008, 19:24:56 »
En frÃ¥ga till Larryd finns det nÃ¥gor svenskt märke som använder r410a i sina luft/vatten?   Vilken gas har bäst cop mellan +7 ºC & -7 ºc om man växlar mot vatten R410a eller R407c? *vinkar*

Ja det finns det.

R410A med inverter ger den bästa effekten. Det grundar vi på nästan 5års arbete med R410A inverter L/V värmepumpar och snart 20år i kylbranschen.

Anledningen att jag inte skriver R410A on/off är att vi inte testat det. Men med en inverter som hela tiden optimerar köldmediet + elektronisk expantionsventil så kan jag aldrig se att en on/off skulle vara bättre.

//Rickard
« Senast ändrad: 18 april 2008, 19:27:29 av Rickard VPCenter »

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #28 skrivet: 18 april 2008, 22:58:11 »
En frÃ¥ga till Larryd finns det nÃ¥gor svenskt märke som använder r410a i sina luft/vatten?   Vilken gas har bäst cop mellan +7 ºC & -7 ºc om man växlar mot vatten R410a eller R407c? *vinkar*

Ja det finns det.

R410A med inverter ger den bästa effekten. Det grundar vi på nästan 5års arbete med R410A inverter L/V värmepumpar och snart 20år i kylbranschen.

Anledningen att jag inte skriver R410A on/off är att vi inte testat det. Men med en inverter som hela tiden optimerar köldmediet + elektronisk expantionsventil så kan jag aldrig se att en on/off skulle vara bättre.

//Rickard
Hej Rickard!
Menar du den nya l/v-pumpen Pluotemp?


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur bra är luft/vatten vs markvärme (berg/jord/sjö)
« Svar #29 skrivet: 18 april 2008, 23:46:50 »
En frÃ¥ga till Larryd finns det nÃ¥gor svenskt märke som använder r410a i sina luft/vatten?   Vilken gas har bäst cop mellan +7 ºC & -7 ºc om man växlar mot vatten R410a eller R407c? *vinkar*

Ja det finns det.

R410A med inverter ger den bästa effekten. Det grundar vi på nästan 5års arbete med R410A inverter L/V värmepumpar och snart 20år i kylbranschen.

Anledningen att jag inte skriver R410A on/off är att vi inte testat det. Men med en inverter som hela tiden optimerar köldmediet + elektronisk expantionsventil så kan jag aldrig se att en on/off skulle vara bättre.

//Rickard
Hej Rickard!
Menar du den nya l/v-pumpen Pluotemp?


Airwell är svensk,och har funnits ett tag, R410A men on off.
mellan +7 ºC 0ch -7 ºC har R407C klart bättre COP än R410A.
men det är ju helt ovidkommande om du bor på ett ställe med kallare än -7 ºC mer än max nån vecka per år, för då är ju COP-förtjänsten med R407C uppäten på nolltid eftersom du inte kan köra pumpen alls vid kallare väderlek än så. och R410A pumpen har därmed tagit över ledningen.

Det finns dock en del fall med hus och disrubitionssystem/radiatorer som kräver extremt höga framledningstemperaturer redan vid ett par minusgrader där det kan vara lönande med en R407C pump !
det kan även vara lönande på vissa platser med mycket hög DUT
men för de allra flesta är en R410A pump ett bättre alternativ.

skulle personligen tro att R404A vore det optimala för de flesta 70 och tidiga 80-talshus i södra sverige.

mvh. ACE



drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!