0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en luft/vatten ger sämst cop när det är kallt ute och då behövs det som mest värme. Berg/jord ger ungefär samma cop året runt. så oavsett elpatron eller inte så drar bergv mindre.men det skiljer inte så mycket. på mina oferter när jag installerade luft/vatten så var förbrukningen 2-3000 kwh mindre på bergv förutsatt att man körde flytande kond på båda alternativen. sen tror jag bergvärmen håller längre, min förra luftvatten gick problemfritt 14 år sen var det 2 haverier på 2år innan jag kastade ut den. har en jobbar kompis som har en thermia bergvärme anläggning som är inne på sitt 25 år Thumbsup men man vet ju inte i förväg hur länge grejerna kommer att hålla men helt klart är en luft vatten ett bra alternativ i södra och mellersta delarna av landet
Jag tror att skillnaden mellan l/v och v/v är mycket större än "ett år eller två". Har en cykel som fungerat problemfritt i ca 20 år. Stått i garaget för det mesta. Glömde den ute under några veckor i vintras under stormarna, och nu är den helkass.
Jag menar, hela sommarhalvåret när bara varmvatten ska produceras och vår/höst när utetemperaturen är högre än i berget/marken/sjön
Min mamma, boende i Stockholm, har haft en luft/vatten i några år och hela tiden har elpatronen såvitt jag vet varit blockerad/avstängd. Det innebär att ingen tillskottsel har använts och eftersom hon har aldrig klagat (åtminstone inte till mig) så antar jag att kompressorn har klarat hela hennes värmebehov de senaste vintrarna.
Citat från: kilo skrivet 13 april 2008, 22:14:38Min mamma, boende i Stockholm, har haft en luft/vatten i några år och hela tiden har elpatronen såvitt jag vet varit blockerad/avstängd. Det innebär att ingen tillskottsel har använts och eftersom hon har aldrig klagat (åtminstone inte till mig) så antar jag att kompressorn har klarat hela hennes värmebehov de senaste vintrarna. Frågan är i vilken mån de senaste vintrarna är typiska för en Stockholmsvinter. De tre senaste har enligt min statistik över drifttimmar varit ovanligt varma. Mars 2005 var det dock ovanligt kallt. Fortsätter de i samma stil så är luft/vatten ett starkt alternativ men de kommer inte upp i samma COP som berg- eller markvärme även utan tillsatsel.
Jag röstar för alternativ 3: Att bedöma livslängd från enstaka exempel är meningslöst. Vi kan säkert hitta luft/vatten pumpar som hållt i 20 år, och de som hållt i ett år. Det behövs något bättre än enstaka exempel för att dra en slutsats som är meningsfull. Inte ens enstaka exmepel insända av 10 perosner kommer att hjälpa särskilt långt.