0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejdet skumma är att jag jämfört min förbrukning...mot några kompisars som eldar ved å jag ligger lika lågt eller i flera fall lägre än dom å dom eldar ändå upp ungeför 2x mer ved än jag gör ....lika försbanskat har jag lägre strömräkning i dom flesta fall så jag brukar jävlas å berätta att det är jäkligt billigt att elda ved,men samtidigtframhålla att värmepumpen funkar bra ...å sen jämför vi elräkning....LOL dom brukar bli långa i synen då jag i dom flest fall har mindre förbrukning både av ved å av ström
Hej skrev jag att copvärdet blev bättre eller ? tror inte det din jämförelse liknar tillstor del ..humlans solvärme utläggningom att pumpen fick bättre cop av att solvärmen går in å stöder i systemet ...
hej nu tror jag du svammlar =) bara för att pumpen går lite då det finns nått annat som värmer gör knappast att pumpen får ett jätte bra cop ,fast visst det blir säkert bättre iomed den avfrostar mindre men jag tror det kvittar vinsten är att veden är bliligare än strömen då pumpen har dåliga tider tex -15 till -30 grader sen då tempen droppar ner mot -5 å varmare finns det knappast nån vinst med att elda ved pga att pumpen går så billigt,då är det bättre att spara veden till 15 minus
Hej håller fulständigt med dig i hur det funkar med att pumpen går på låg effekt då man eldar,precis så funkar det hos mig med så så långt är det lungt varför man förmodligen får ut bättre cop ur pumpen är nog pga av mycket hög % av dellast körning från pumpens sida.. iomed den inte behöver producera max för att värma kåken följden är ochså att pga låg belastning på pumpen så minskar pumpens behov av att frosta av ofta iomed att kondesorn får väldigt liten på frysning ,jämfört med då pumpen får stå för hela energi tillskottet ...därav ett bättre cop på pumpen jämmför det gärna mot våra "Norrländska" ider om att en stor maskin går minst lika billigt å bra som en litten pille fjutt maskin på 5 kw = mer delast körning på en stor ger bättre total ekonomi än en liten som får varva skiten ur sig vid -2 grader jaja skit samma pumpen å vedkaminen gillar varandra starkt å det går att köra ett sånt system jävligt billigt,om man eldar i bland å vedkaminen har sina fördelar då pumpen har sina sämsta tiderdå det är kallt har man ett grymt tryck med vedkaminen,det sitter då inte fast i effekten på min trots att jag har den minsta modellen som finns (6kw)komfort mässigt tjänar man ochså rejält på det iomed man slipper vakna å ha 15 grader inne på morgonen,man har alltid en lägsta nivå som pumpen håller i mitt fall typ 19-20 grader