0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ventilerar ni någonting också? /Pontus
Det är ett bra totalvärde med allt du räknar upp i form av förbrukare.Jag gjorde ett överslag 31+29+31dagar=91dagar=2184timmar5004Kw/2184timmar=2,29Kw/hTar du 60W/m2 så ger detta 260m2*0,060Kw =ca 15 Kw/h i "normalförbrukning" vid optimala förhållanden. 60w/m2 är verkligen ett välisolerat hus, och inte i inre norrland...Så... jag ser det som om du har en bra familj, ett bra hus, bra energiplanering och ett gott miljösamvete.Worst case scenario är alltså 10 ggr högre... om jag har räknat rätt !!!!!!!!Kolla gärna mina siffror, det har jag själv gjort ett par gånger då det låter för bra för att vara sant.Stämmer de, så kan ni ta ett par extra dopp i bbk med gott samvete.
Hur sjukt det än låter i mångas öron så kan jobbet med veden ge en stor tillfredsställelse på många sätt, när det är färdigstaplat så kan man ge vedstapeln en öm klapp, glöm inte att det är lite "känsla" i det här med veden för somliga.
DR CL;Håller med om reservtänkandet, där braskamin tar över vid strömavbrott. Men för att ekonomin verkligen skall tala till eldningens fördel, förutsätts att veden är mer eller mindre gratis.Sen kommer arbetet med att såga, transportera, klyva, stapla, torka, bära in, ladda kaminen, ta ut askan.Betalar man för färdig ved är eldning en dålig affär. (Fast det verkar som om veden är rel billig i era trakter... här är 3-400kr/m3 inte ovanligt.)När jag väntade på service, köpte jag till bra pris, ett släp ved.Omräknat så kostade den eldningen ca 40 kr per dag. LL-vp kostar ca 20kr/dygn.Men det är mysigt med ett alternativ, och att då och då slänga in en pinne i brasan.
hej gano lovar dig att en kamin skulle märkas av,den är helt perfekt att stöta med då termomätaren kryper ner mot -15 grader vore man konsekvent och eldade bara då det va kallare än -10 grader så skulle det va en försumbar vedförbrukning + att pumparna avlastas rätt rejält