0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har länge tänkt installera en luft-vatten pump men har nog tänkt att det inte passar på min panna. Jag har bara 2 anslutningsmöjligheter, den ena är en låg anslutning på baksidan av pannan och så avtappningskranen på framsidan. Och så rymmer pannan ju bara 150 l. Pannan är så pass ny (2000)att jag egentligen inte vill kasta ut den och pelletsbrännaren är helt nyligen uppgraderad till bästa performance. Uppe på pannan sitter en blandningsventil för retur och tillopp i direkt anslutning till pannan och en shunt med innegivare. Jag förstår då egentligen inte hur jag skall ansluta det hela. Jag har tittat på Grevens pump och fick jag dit den och den gav en godtagbar effekt blev ingen gladare än jag. Om jag får upp panntempen i 50 ºC så är det ok varmvatten i duschen trots plattvv i pannan.Bergvärme har jag inte råd med och förresten så ligger borrorna så tätt här omkring så snart är det permafrost i marken här.Jag har ingenting emot att omvärdera min tidigare tanke med luft-luft och tar tacksamt emot ytterligare förslag på hur jag kan hantera detta.Pannan är en Albin Futuric+ och brännaren en uppgraderad Viking 9990 och allt fungerar så bra det kan, men jag skulle vilja klara mig utan att behöva bära alla säckar med pellets och alltför mycket sotning då min rygg börjar ge sig. Hoppas att jag klarat att förklara mig på ett sätt så att det blir förståeligt om hur mina grejor fungerar nu.
Hej alla glada! Jag är ny på forumet även om jag läst massor av edra eminenta inlägg den senaste tiden. Nu har jag fått 3 förslag på luft-luft VP, mer om det senare.Först något om mina förutsättningar.Bor i trähus stående träplank byggt 1934. Knappast någon form av isolering förutom Tretex skiva på väggarna.125m2 + källare. 1½ plans hus.Bor 3 mil söder om Strömstad ute vid kusten.7-8+C i medeltemp (tror jag).Eldar med pellets nu ca: 7 pallar/år, -från sept, förra året fram till nu =5 pallar.7000 kwh hushållsström/år.Har moderna termostater på alla rad. +2 eloljerad, i 2 aviga rum på övervån.Säljaren har idag varit här och tittat och han tänker att det är möjligt, med tanke på husets invändiga konstruktion att en luft-Luft vore det rätta för mig.Jag tänker att jag skall värma mina 2 bostadsvåningar med pumpen och komplettera med pellets eller elvärme 13kwh är möjligt att producera och så värmer jag varmvatten och källarplanet med den befintliga pannan.Säljaren är en hygglig karl och har sin butik bara 300m bort vilket ju är en trygghet då det behövs service.Apparater och priser är installerat och klart inkl, eldragning - bara att trycka på Onknappen!1. Panasonic NE9GKE 19.900:-2. IVT Nordic Inverter 09 FR-N 19.900:-3. Mitsubishi Q HEAT 5,0i-see 22-23.000:-Han kan helt säkert ta hem andra modeller av ovanstående märken om någon av er kan/vill övertyga mig om förträfflighet och optimerad kapacitet i förhållande till mina behov.Väldigt kul att vara här på forumet och få möjlighet att lära mig om alla sorters pumpar men förstår förstås inte allt vad ni skriver men ivart fall förstår jag att det är mycket kollektiv kunskap att hitta här! ThumbsupMycket tacksam för svar och kloka kommentarer.
Hur kunde du få fram den rangordningen på maskinerna VikingAndy ?