0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...är väl säkert den fråga som figurerar oftast i detta forum. Nu ännu en gång. Såhär är det. Har nyligen flyttat in i ett 1 1/2 plans Myresjöhus från -94 med treglas(isoler)fönster. 200 kvm Öppen planlösning med direktverkande el som uppvärmning. Självklart är jag sugen på en luft/luftvärmepump för att få ner kostnader och så.Min magkänsla säger mig att IVT är the shit, men jag kan såklart ha helt fel. En sökning efter låg ljudnivå gentemot hög COP på prisjakt gav mig annars en Sanyo som resultat - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=222661Men, som sagt. Vad tycker ni jag ska välja? Stör man sig på ljudnivån? Hur viktigt är det med COP-värden. Finns det andra saker att titta på som är viktigare? Har hört folk som förespråkat Toshiba för 10 lakan så...ja? Hilfe? Bitte? Stort tack på förhand!
Tack för era svar.Raffen: Vi är nog inte mer ljudkänsliga än andra i vår familj men man vill ju inte ha en pump som bullrar onödigt mycket - därav frågan om en pumps ljud är något man generellt sett stör sig på? Men har jag då rätt i min tanke att, av era svar att döma, är det egentligen sak samma (kvalitetsmässigt) vilken pump jag väljer - så länge jag ser till att få ordentliga garantier? För övrigt hade jag tänkt sätt pumpen ovanför entrédörren, precis som du misstänkte Raffen. Varför är det i så fall bara Toshiba och Fujitsu jag kan välja? Svårt det här!
Aha! Då är jag med helt och hållet. Ja, då blev det plötsligt allt mindre snack om saken. En sökning på Prisjaktgav mig tre alternativ på Toshiba, varav det ser ut som att jag i så fall borde införskaffa Toshiba Super Daiseikai 16 då den (enligtPolarpumpen.se) är avpassad för upp till 200 kvm. För övrigt har den, enligt prisjakt, lägre dB och högre COP så det verkar ju bra. Vad tror ni?
Tänk på att jämföra garantier då luftvärmepumpar har en rätt hög felprocent. Fujitsu Nocria har bra kvalitetsrykte, hög effekt och 5 års garanti på hela pumpen, vilket jag tycker gör den attraktiv. Men jag får nog säga att jag tycker Toshiban är lite snyggare. Bor du i mellansverige eller norra Sverige hade jag valt Nocrian för att ha tillgång till kräm om det blir kallt. Om du bor i södra Sverige kan du mer låta förtroende för installatören, utseende och pris avgöra. Tror inte det är någon större skillnad på ljudet./Pontus