0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej hur mycket mera drar vpn om man skulle höja från 22 ºC till 24 ºC och vad har ni för temp på era pumpar på nu
Vad är nu detta, nya rön angående vingens inställning? Det jag har läst är ~45 grader för bästa värmespridning. Själv har jag den lite högre inställd för att få lite längre kastlängd. Men att ha den vinklad rakt fram har jag aldrig hört..kan vara värt att testa iofs men är det inte risk att varmluften fastnar ovanför dörröppningar och att det blir ett värmetäcke där uppe?
Hos meg er det forsøkt alle mulige vinkler . Det beste hos meg er 45 grader nedlut . Ingen "varmevegg" eller spredningsproblem er registrert med det .Innedelens viftehus er og formet på en slik måte at det gir minst motstand og dermed teoretisk mulighet for lengst kastelengde. Rakt fram vil i teorien gi kortere kastelengde fordi vinkelen "brytes" ut fra min innedel : RAS13GKVP-ERaptus
Å plassere ei varmepumpe i en lang trang korridor er uansett ingen god plassering da kavitation lett oppstår ( rundpumping) samme lufta tumler rundt og rundt . Best med stort luftvolum rundt seg å ta luft fra . Som tilhenger av høyt plassert innedel vil jeg likevel anta at i en trang lang korridor vil lav plassering være bedre enn høy .Raptus
Nu har vi fått vår Panasonic E12EKEB installerad ThumbsupJag funderar på om "extra-funktionerna" är värda att använda? ION ska neutralisera dammet så det faller till golvet, Super Alleru-Buster är någon sorts "finpartikelfilter". Någon som vet om dessa fungerar bra? Hur är det med strömförbrukningen? Tjänar man på att stänga av dessa funktioner?
Tack för svaren Måste också säga att jag är mycket nöjd hittills. Pumpen installerades den 15 sep. Innan dess hade vi inte värmen påslagen alls (direktverkande el, två vånings radhusfemma). Sedan pumpen kom på plats har vi haft konstant 20 grader inne och elförbrukningen är faktiskt knappt förändrad alls! Nu har det ju varit milt (0-10 grader) men ändå...