0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: ace skrivet 27 mars 2008, 06:52:13Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !Det beror ju helt på hur hålet är dimensionerat. Om man har tagit till extra meter vid borrningen kan man ju sätta in en större pump.Men vem har sagt att det nödvändigtvis måste vara en kraftigare pump det är frågan om? Det kan ju precis lika gärna vara så att det är ett steg nedåt som man skall gå, för att få bättre driftsförhållande. När kompressorn rasar efter 6 år, så undrar man ju om det är något med driftförhållandet som inte är så bra...55600 starter på 6 år (eller kanske närmare 5, vet ju inte när under 02 som den driftsattes, så räknar med 5.5 år) ger ju 10,000 starter/år eller nästan 25 starter/dygn året runt. Det låter ju som om pumpen antingen är för stor, vattenvolymen för liten eller felkonfigurerad. Så en svagare pump eller volymtank kanske vore en idé.
Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !
Kurva 12 och -2 tyder på att du har ställt in pumpen helt fel.Du kör ut alldeles för hög temp till radiatorsystemet och låter termostaterna strypa bort flöde/effekt för att erhålla en bra temperatur.Trots Nibes kompetenta styrning reglerar den då som en IVT (Eller hur Luckyman) med start och stopp enligt hysteresmodellen, den kommer alltså att starta och stoppa på VB diff VP istället för på gradminutregleringen.Detta i sin tur leder till:Dålig verkningsgradStort slitageMånga start/stopp på kompressornKortare livslängdVad du bör göra är att öppna alla termostater helt (nu kommer det att bli varmt inne), ställ sedan ned kurvlutningen till ca 7 om du har radiatorer och ca 4 om du har golvvärme - vänsta sedan ett dygn på att temperaturen stabilisterar sig i huset, har du sedan för kallt får du höja kurvan, har du fortfarande för varmt får du sänka den ytterligare.PS. Justera på kurvlutningen när det är kallare ute än -5 grader (helst -10 till -20 grader) och på ratten när det är 0°C eller varmare ute.Skulle kurva 12 vara RÄTT så har du ett extremt klent radiatorsystem eller en extremt dåligt isolerad kåk, eller en kombination av de två.Jag vet inte säkert om regleringen fungerar på samma sätt med elpatron aktiverad, men jag skulle tro det, så du borde kunna justera in kurvlutning och ratt innan du bestämmer dig för hur stor kompressor du behöver när du köper ny.Tyvärr är det kanske lite sent på säsongen för att kunna justera in kurvlutningen, men du kan kanske få en fingervisning om vilken kurva som är rätt om det blir kallt någon eller några dagar till i år.
håller med Rickard !
Kan du lägga upp några bilder på de vanligast förekommande radiatorerna hos dig?Få gärna med ev ventiler och termostater i bilden, det är bra om du även anger höjd och bredd på radiatorerna samt antal.
Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.
Citat från: nelson02 skrivet 28 mars 2008, 16:40:34Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.
Citat från: nelson02 skrivet 28 mars 2008, 16:42:01Citat från: nelson02 skrivet 28 mars 2008, 16:40:34Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.