0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kom att tänka på en sak till. Kortslutande radiatorer bidrar också till att öka antalet starter då det snabbt kommer uppvärmt returvatten tillbaka till pumpen som höjer temperaturen på utgående vatten. Då pumpens effekt är rätt konstant oberoende av temperaturen på inkommande vatten blir det ju så att om vattnet in till pumpen snabbt blir 3 grader varmare blir ju också utgående vatten 3 grader varmare än det annars skulle bli. Det gör att gradminuterna betas av snabbare. Nu är det väl ändå, som Ridax påpekade, att vattenvolymen är i minsta laget men kortslutande radiatorer försämrar ytterligare.
...Hur noga är det at jag köper rätt storlek, minst 160 och max 200 eller? Är en 200 liters bättre, jag får ju större volym på det?En sak till, jag har alltid haft cirkulationspumpen på lägsta fart....
Citat från: nelson02 skrivet 30 mars 2008, 17:33:10...Hur noga är det at jag köper rätt storlek, minst 160 och max 200 eller? Är en 200 liters bättre, jag får ju större volym på det?En sak till, jag har alltid haft cirkulationspumpen på lägsta fart....Redan 160 liter gör ju att du får en hel del mer än 20 l/kw som Nibe rekommenderar som min-volym så det är ok med 160l - försök få tag på en 200l men leta inte ihjäl dig Vad har du för differens mellan framledning och retur?
.......... Differensen kommer jag inte ihåg när pumpen gick men nu när elen är på så är det 33/29 men vet inte om det spelar roll när man kollar det, den vill ha 36 fram när jag kollade detta.