0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi får väl ta och lära Nibe installatörerna vad en volymtank är tycker jag, likadant här med dess maskins installatörer, inte lätt för de flesta att förstå varför man behöver 2 burkar i källaren och pengar kostar det åsså, men kompressorn kanske håller längre samt att man får en biligare drift även med märket Nibe skulle jag tro.Det fixar nog det mesta med längden på gångtidsintervallerna åsså
Tycker radiatorerna ser skapliga ut, med så hög kurva och fullt öppna termostater tyder det på ett dåligt isolerat hus, kanske kan du göra något åt detta?
Jag har inte hittat någon uppgift om när huset är byggt men om rördragning och radiatorer är från den tid huset byggdes kan det inte vara alltför gammalt. Då borde huset inte vara dåligt isolerat. Radiatorerna ser inte klena ut. Men då värmekurva 12 är hög i förhållande till vad den borde vara tänkte jag motionera min gamla käpphäst: Det är möjligen inte så att det finns några radiatorer som kortsluter flödet? Några små radiatorer i entréhall och badrum där returvattnet har nästan samma temperatur som framledningen? Större radiatorer som är inkopplade nära cirkulationspumpen är också misstänkta. Sådana radiatorer gör att värmepumpen måste arbeta vid för hög temperaturnivå. Man måste ha en inställning på värmekurvan som är onödigt hög trots att det inte är något fel på radiatorer och isolering. Det kostar el.
Kom att tänka på en sak till. Kortslutande radiatorer bidrar också till att öka antalet starter då det snabbt kommer uppvärmt returvatten tillbaka till pumpen som höjer temperaturen på utgående vatten. Då pumpens effekt är rätt konstant oberoende av temperaturen på inkommande vatten blir det ju så att om vattnet in till pumpen snabbt blir 3 grader varmare blir ju också utgående vatten 3 grader varmare än det annars skulle bli. Det gör att gradminuterna betas av snabbare. Nu är det väl ändå, som Ridax påpekade, att vattenvolymen är i minsta laget men kortslutande radiatorer försämrar ytterligare. Normalt brukar man räkna med 5000 kWh/år hushållsel, om det är rimligt i det här fallet vet jag inte. Räknar vi med det blir det 10500- 11000 kWh/år till pumpen. Å andra sidan, räknar man på pumpens gångtid och timmar tillsatsel, skulle uppvärmningen dra ca 9000 kWh/år. Tills någon annan kan komma med en rimligare förklaring tror jag att problemet med värmekurva 12 är att radiatorsystemet inte är intrimmat. Det leder till för onödigt hög arbetstemperatur för pumpen och ännu fler starter än det annars skulle ha blivit. Skaffa en IR-termometer och börja mät. Varje grad som framledningstemperaturen kan sänkas utan att det drabbar innetemperaturen sparar ca 2,5 % av elförbrukningen. Det gör inget om termometern inte visar helt rätt bara den visar lika mycket fel hela tiden. Det är ju temperaturskillnaden mellan radiatorns in- och utlopp som är intressant, inte temperaturen i sig.
Hur som helst roland,tycker du jag ska skaffa mig en utjämningskärl? (tror det kallas så) . Hur mycket ska det skilja på in/utlopp? Vad gör jag åt det? kan man strypa returen på något vis?