0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så här enkelt är det...Stora L/L ger högre fläktljud än små. Att köra pumpen på högre varvtal ger högre ljud.Det gäller naturligtvis kvalitetspumpar av kända märken. Ingen har "råd" att ha en sämre fläktkonstruktion av konrurrensskäl.Sedan försöker naturligtvis konstruktörerna att ha smarta program, som optimerar lågt fläktvarvtal och hög verkningsgrad. Och samtidigt snegla på under vilka villkor testerna görs.
Jag trodde det var så enkelt med en L/L att man ställde in ex på 22 grader och sedan fanns det ett autoläge som höjer resp sänker pumpens varvtal beroende på utetempen och innetempen. Men de flesta verkar köra på en massa olika lägen. Jag tackar för all information ni har givit och har blivit lite klokare om dessa pumpar
Jag tror att jag har hittat den L/L pump som ger bäst garanti, det är en IVT och så här skriver de på sin hemsida.Med IVT får du en helt överlägsen trygghet. Samtliga värmepumpar för privatpersoner har sex års försäkring på hela värmepumpanläggning och tio års försäkring på kompressorn.
Ja, det låter som när en ljum vårvind susar genom björkdungens grönskande bladverk... Ungefär... /Pontus