Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garanti och tystast  (läst 14899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Garanti och tystast
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2008, 16:44:52 »
När det gäller garanti så tycker jag det är en klar fördel att välja pumpar med 5årig totalgaranti,alltså inte dom med självriskeliminering eller bara matrialgaranti.Fördelen med det är att istället för att behöva tjorva med försäkringsbolaget vid problem så behöver man bara ringa återförsäljaren direkt *vinkar*

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2008, 19:11:32 »
Hej Pontus!  Ja du, det bekräftar ju precis det jag nämnde om detta, synd bara att ni har en sÃ¥ dÃ¥lig värmeeffektivitet och verkningsgrad pÃ¥ pumpen medan ni sover, och detta ger ju tyvärr heller inte den mest ekonomiska uppvärmningen för er del i kronor räknat. SÃ¥ det här med placeringen av pumpinnerdelar är ju faktiskt oerhört viktigt om man nu vill se till helheten vad gäller värmeeffektivitet och totalekonomi, samtidigt som man helst skall störas sÃ¥ lite som möjligt av ev ljud.
Som sagt fungerar vårt nuvarande arrangemang utmärkt, även om vi inte hade tänkt använda rummet med pumpen som sovrum från början. Det finns dessutom ingen annan bättre placering på övervåningen som vi hellre skulle välja om vi fick göra om installationen.
Vad du menar med "dÃ¥lig värmeeffektivitet och verkningsgrad" vet jag inte riktigt...  ??? Sc:,h
Pumpen har vid +2 grader ett COP pÃ¥ 2,6 vid 100% kompressoreffekt och 3,3 vid 50% kompressoreffekt. För verkningsgradens skull är det alltsÃ¥ bara en fördel om den gÃ¥r pÃ¥ dellast. Kanske du menar att det alltid är ineffektivt att köra en värmepump pÃ¥ fläktläge 1, men dÃ¥ hÃ¥ller jag inte riktigt med. Val av fläktläge styr ju bara värmespridningen. Hade vi fÃ¥tt det iskallt i halva huset och kört direktverkande elradiatorer istället för värmepumparna hade jag hÃ¥llit med. Men i nuläget kör vi pumpen nere pÃ¥ fläktläge 3, vilket sprider en del värme uppför trappan och pumpen uppe pÃ¥ fläktläge 3 66% av dygnet (dagtid) och fläktläge 1 33% av dygnet (nattetid). Detta resulterar i god värmekomfort i huset, bra verkningsgrad, bra effektivitet och bra ekonomi!  Thumbsup Att temperaturen sjunker en grad under natt och tidig morgon i rummet längst bort frÃ¥n pumpen gör oss ingenting!
/Pontus

Hej Pontus!  Först vill jag säga att jag hÃ¥ller helt med dig om att diskussionen i allra högsta grad hör till ämnet i trÃ¥den, eftersom man ocksÃ¥ gärna bör känna till vad det innebär om man nu vill köra sina pumpar i riktigt tyst fläktläge.
Sedan dina siffror över COP kontra kompressorseffekt är alldeles säkert riktiga, inkl att om pumpen går på dellast är det ju till fördel, men vad jag menar med dålig värmeeffektivitet och verkningsgrad vid lågt fläktvarvtal på innerdelen är ju "att innerdelen därmed har svårare att göra sig av med värmen samtidigt som kompressorn ändå får jobba på för att hålla värmen uppe på innerdelen" och detta skapar då en sämre effektivitet och verkningsgrad för pumpen, om du nu kan förstå mig rätt.
Det är ju alltså inte alls säkert att den går ned på rätt slags dellast (vilket ju iof skulle vara en fördel) när man har ett lågt fläktvarvtal på innerdelen eftersom pumpen då har svårare att upprätthålla inställd temperatur till omgivningen.
Vid lägre fläkthastighet på innerdelen så kommer det ju ut en mindre mängd luft ur den, men med en något högre temperatur, och med en högre fläkthastighet så kommer det ju ut en större mängd luft ur den (påverkar också kastlängden positivt), men med en något lägre temperatur, och detta påverkar då alltså pumpens värmespridning och verkningsgrad på ett positivt sätt.
Sen har du ju nu pumpen nere i bostadsvåningen också som hjälper till att försörja ditt övre plan, vilket ju naturligtvis är väldigt bra, och det innebär kanske att du inte tänker så mkt på detta fenomen, men faktum är nog att pumpen på övre planet får en sämre värmeekonomi under den tid som du sänker fläkthastigheten till lägsta fart, och det kan ju kanske ändå vara bra att känna till Pontus.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Garanti och tystast
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2008, 21:06:51 »
Jag har svårt att erkänna det men Raffens inlägg blir bara bättre & bättre...... Thumbsup

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2008, 21:48:38 »
Jag har svårt att erkänna det men Raffens inlägg blir bara bättre & bättre...... Thumbsup

Hej Nisse-Gurra!  Ja du, det är ju bara Ã¥ tacke och buge när man fÃ¥r ett sÃ¥dant fint erkännande frÃ¥n en storfräsare som dig Nisse-Gurra (det värmde verkligen) Thumbsup Thumbsup (även om jag mkt väl kan förstÃ¥ att det kunde kännas lite svÃ¥rt). ;D  ;D

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #19 skrivet: 27 mars 2008, 16:29:09 »
Hej Pontus!  Först vill jag säga att jag hÃ¥ller helt med dig om att diskussionen i allra högsta grad hör till ämnet i trÃ¥den, eftersom man ocksÃ¥ gärna bör känna till vad det innebär om man nu vill köra sina pumpar i riktigt tyst fläktläge.
Sedan dina siffror över COP kontra kompressorseffekt är alldeles säkert riktiga, inkl att om pumpen går på dellast är det ju till fördel, men vad jag menar med dålig värmeeffektivitet och verkningsgrad vid lågt fläktvarvtal på innerdelen är ju "att innerdelen därmed har svårare att göra sig av med värmen samtidigt som kompressorn ändå får jobba på för att hålla värmen uppe på innerdelen" och detta skapar då en sämre effektivitet och verkningsgrad för pumpen, om du nu kan förstå mig rätt.
Det är ju alltså inte alls säkert att den går ned på rätt slags dellast (vilket ju iof skulle vara en fördel) när man har ett lågt fläktvarvtal på innerdelen eftersom pumpen då har svårare att upprätthålla inställd temperatur till omgivningen.
Vid lägre fläkthastighet på innerdelen så kommer det ju ut en mindre mängd luft ur den, men med en något högre temperatur, och med en högre fläkthastighet så kommer det ju ut en större mängd luft ur den (påverkar också kastlängden positivt), men med en något lägre temperatur, och detta påverkar då alltså pumpens värmespridning och verkningsgrad på ett positivt sätt.
Sen har du ju nu pumpen nere i bostadsvåningen också som hjälper till att försörja ditt övre plan, vilket ju naturligtvis är väldigt bra, och det innebär kanske att du inte tänker så mkt på detta fenomen, men faktum är nog att pumpen på övre planet får en sämre värmeekonomi under den tid som du sänker fläkthastigheten till lägsta fart, och det kan ju kanske ändå vara bra att känna till Pontus.

Nu tror jag att jag förstÃ¥r lite hur du menar!  Thumbsup ;) :)

Om jag förstått dig rätt menar du att pga den låga fläkthastigheten förmår innedelen inte transportera ut värmen, vilket skulle ge en lokal temperaturhöjning i och runtomkring pumpen, men inte i rummet för övrigt (eftersom man vill ha samma temperatur trots att man sänker fläkthastigheten). Eftersom deltaT (skillnaden mellan temperaturen i rummet och den temperatur innedelen håller) då skulle minska, så tvingas pumpen arbeta hårdare med sämre COP till följd? Är det ungefär rätt uppfattat? I så fall håller jag principiellt med, men jag tror försämringen i COP mellan fläktläge 1 och 3 är ganska marginell, eftersom även fläktläge 1 verkar blåsa ut värmen rätt effektivt i ett stort rum, men kanske inte ett helt hus.

Den här frÃ¥gan är ju egentligen mycket intressant! Om nÃ¥gon sitter inne med expertkunskap om hur stor betydelse detta har fÃ¥r ni gärna dela med er!  Thumbsup

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Garanti och tystast
« Svar #20 skrivet: 27 mars 2008, 19:05:22 »
Vilka L/L vp är det bäst garanti på?
Och vilka L/L vp är tystast?

tycker faktiskt inte ni håller er till gaisarns frågor ni är ju inne på andra grejer fortfarande.
att en fläkt låter lite på 1:ans lägge fattar väl vem som helst.ge honom svar istället hur mycket de olika apparaterna låter på max. *vinkar*

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #21 skrivet: 27 mars 2008, 19:14:01 »
Vilka L/L vp är det bäst garanti på?
Och vilka L/L vp är tystast?
tycker faktiskt inte ni håller er till gaisarns frågor ni är ju inne på andra grejer fortfarande.
att en fläkt låter lite på 1:ans lägge fattar väl vem som helst.ge honom svar istället hur mycket de olika apparaterna låter på max. *vinkar*

Hej Majonasen!  Eftersom du nu har sÃ¥ väldigt mkt synpunkter pÃ¥ huruvida vi hÃ¥ller oss till trÃ¥den och trÃ¥dskaparens frÃ¥gor eller inte, hur vore det om du själv dÃ¥ skulle kunna ta lite initiativ till att svara pÃ¥ hans frÃ¥gor istället för att gnälla pÃ¥ oss andra. Det är ju bara att du fÃ¥r börja och googla lite ju.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Garanti och tystast
« Svar #22 skrivet: 27 mars 2008, 19:24:27 »
Electrolux ESD09HRA har också 5års garanti när någon av deras montörer gjort installationen.Ljud mässigt för den inte värst mycket ljud ifrån sig (kan jag personligen intyga för jag sitter bredvid en precis nu) sen kan man läsa energimyndighetens tester och där ligger den med i topp av de med lägst ljud nivå. *vinkar*
hade du tittat lite tidigare i detta ämnet så hade du sett att jag har redan har googlat. *vinkar*

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #23 skrivet: 27 mars 2008, 19:33:16 »
Electrolux ESD09HRA har också 5års garanti när någon av deras montörer gjort installationen.Ljud mässigt för den inte värst mycket ljud ifrån sig (kan jag personligen intyga för jag sitter bredvid en precis nu) sen kan man läsa energimyndighetens tester och där ligger den med i topp av de med lägst ljud nivå. *vinkar*
hade du tittat lite tidigare i detta ämnet så hade du sett att jag har redan har googlat. *vinkar*

Hej Majonasen!  Ja du, det var väl inget nytt som du tillför tycker jag. Jag har faktiskt läst dina inlägg tidigare, och i 2 st av dem sÃ¥ gör du ju reklam för Electrolux ESD09HRA, och i 2 st sÃ¥ gnäller du ju bara tycker jag.  ;) *vinkar*

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Garanti och tystast
« Svar #24 skrivet: 27 mars 2008, 19:36:23 »
Fråga: Vilka garantier följer med Electrolux ESD09HRA?

Vid köp gäller traditionell garanti, men dessutom ingår en trygghetsförsäkring upp till fem år. Denna ger dig en femårig trygghet mot material- och installationsfel.


sen har du detta inlägget,så jag har googlat lite Raffen
ha en bra dag. *vinkar*
mvh:majonasen

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #25 skrivet: 27 mars 2008, 19:39:17 »
Fråga: Vilka garantier följer med Electrolux ESD09HRA?
Vid köp gäller traditionell garanti, men dessutom ingår en trygghetsförsäkring upp till fem år. Denna ger dig en femårig trygghet mot material- och installationsfel.
sen har du detta inlägget,så jag har googlat lite Raffen
ha en bra dag. *vinkar*
mvh:majonasen

Hej Majonasen!  Ja du, precis som jag sade tidigare, det var väl inget nytt som du tillför. Jag har faktiskt läst dina inlägg och i 2 st av dem sÃ¥ gör du ju reklam för Electrolux ESD09HRA, och i 2 st sÃ¥ gnäller du ju bara tycker jag.  ;) *vinkar* 

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #26 skrivet: 27 mars 2008, 21:39:00 »
Hej Pontus!  Först vill jag säga att jag hÃ¥ller helt med dig om att diskussionen i allra högsta grad hör till ämnet i trÃ¥den, eftersom man ocksÃ¥ gärna bör känna till vad det innebär om man nu vill köra sina pumpar i riktigt tyst fläktläge.
Sedan dina siffror över COP kontra kompressorseffekt är alldeles säkert riktiga, inkl att om pumpen går på dellast är det ju till fördel, men vad jag menar med dålig värmeeffektivitet och verkningsgrad vid lågt fläktvarvtal på innerdelen är ju "att innerdelen därmed har svårare att göra sig av med värmen samtidigt som kompressorn ändå får jobba på för att hålla värmen uppe på innerdelen" och detta skapar då en sämre effektivitet och verkningsgrad för pumpen, om du nu kan förstå mig rätt.
Det är ju alltså inte alls säkert att den går ned på rätt slags dellast (vilket ju iof skulle vara en fördel) när man har ett lågt fläktvarvtal på innerdelen eftersom pumpen då har svårare att upprätthålla inställd temperatur till omgivningen.
Vid lägre fläkthastighet på innerdelen så kommer det ju ut en mindre mängd luft ur den, men med en något högre temperatur, och med en högre fläkthastighet så kommer det ju ut en större mängd luft ur den (påverkar också kastlängden positivt), men med en något lägre temperatur, och detta påverkar då alltså pumpens värmespridning och verkningsgrad på ett positivt sätt.
Sen har du ju nu pumpen nere i bostadsvåningen också som hjälper till att försörja ditt övre plan, vilket ju naturligtvis är väldigt bra, och det innebär kanske att du inte tänker så mkt på detta fenomen, men faktum är nog att pumpen på övre planet får en sämre värmeekonomi under den tid som du sänker fläkthastigheten till lägsta fart, och det kan ju kanske ändå vara bra att känna till Pontus.
Nu tror jag att jag förstÃ¥r lite hur du menar!  Thumbsup ;) :)
Om jag förstått dig rätt menar du att pga den låga fläkthastigheten förmår innedelen inte transportera ut värmen, vilket skulle ge en lokal temperaturhöjning i och runtomkring pumpen, men inte i rummet för övrigt (eftersom man vill ha samma temperatur trots att man sänker fläkthastigheten). Eftersom deltaT (skillnaden mellan temperaturen i rummet och den temperatur innedelen håller) då skulle minska, så tvingas pumpen arbeta hårdare med sämre COP till följd? Är det ungefär rätt uppfattat? I så fall håller jag principiellt med, men jag tror försämringen i COP mellan fläktläge 1 och 3 är ganska marginell, eftersom även fläktläge 1 verkar blåsa ut värmen rätt effektivt i ett stort rum, men kanske inte ett helt hus.
Den här frÃ¥gan är ju egentligen mycket intressant! Om nÃ¥gon sitter inne med expertkunskap om hur stor betydelse detta har fÃ¥r ni gärna dela med er!  Thumbsup
/Pontus

Hej Pontus!  Ja du, det här med huruvida COP-värdet mellan fläktläge 1 och 3 är ganska mariginellt eller inte, det tänker jag inte gÃ¥ in pÃ¥ nu utan det fÃ¥r var och en bilda sig en egen uppfattning om, men för egen del är jag starkt övertygad om att det inte ens är i närheten av nÃ¥got som man kan kalla för mariginellt, och pÃ¥ förekommen anledning sÃ¥ gjorde jag faktiskt ytterligare ett litet test nu ikväll med min egen Panasonic E9:a, vilket gjorde mig ytterligare stärkt i min uppfattning. Den pumpen har ju 5 st fläkthastigheter + quiet-läge. Jag har den normalt alltid inställd pÃ¥ manuellt läge 5 i fläkthastighet (sen reglerar den ned sig själv vid behov), och med innerdelsplaceringen i gillestugan i källaren, tempinställning pÃ¥ pumpen 22 ºC, och 2-3 minusgrader i utetemp.
Jag började med att kolla elförbrukningen på fläktläge 5 som då var ca 1040-1050 watt, ställde om fläkthastigheten till auto, och då gick varvtalet ned till 3:ans läge som är normalt, fortfarande 1040-1050watt i förbrukning. Därefter gick jag ner till 1:ans fläktläge, och efter en stund så hade förbrukningen stabiliserats och låg stadigt runt 910-920 watt i förbrukning och en något varmare utblåsluft om än med mkt svag kastlängd. Jag prövade också att trycka på quietknappen, och då gick förbrukningen ned till ca 540-550 watt trots att skillnaden i fläkthastighet mellan fläktläge 1 och quiet-läget är knappt hörbart, om ens någon skillnad alls.
Ja vad hände nu på fläktläge 1, jo innetempen började succesivt att sjunka tiondel för tiondel både i min källare och uppe i bostadsvåningen, och allvarligt talat ansåg jag mig inte vare sig behöva köra särskilt länge för att se verkan av det hela, eller för den delen faktiskt ha råd att fortsätta att köra på fläktläge 1, eftersom jag är ytterst tveksam till om min pump i förlängningen ens skulle orka med att värma upp min gillestuga i källaren på 28,5 m2 utav mina 55-60 m2 som jag har där nere, och rakt inget av värde upp till bostadsvåningen, och detta till en förbrukning på 910-920 watt. Så det var riktigt skönt att dra på 5:ans fläkt igen och med en förnyad förbrukning på ca 1040-1050 watt börja att värma upp hela huset igen kan jag säga.

Mvh Raffen.

 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #27 skrivet: 27 mars 2008, 22:12:06 »
Jag tror dig när du säger att du inte kan värma huset med pumpen i källaren och fläktläge 1. Och om du då skulle sätta igång ett gäng elradiatorer för att få varmt har du ju förlorat en massa i effektivitet och pengar. På så sätt håller jag absolut med om att en luftvärmepump är klart effektivare på att värma upp ett hus när man kör på högre fläktlägen, eftersom värmen sprids så mycket bättre. Men ditt försök säger tyvärr inte så mycket om pumpens COP, eftersom du bara mäter pumpens förbrukning och inte hur mycket värme den producerat. Att temperaturen sjunker flera tiondelar en bit från pumpen när man sänker fläkthastigheten till ett minimum är ju förväntat med tanke på den minskade kastlängden.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2008, 22:26:22 »
Vilka L/L vp är det bäst garanti på?
Och vilka L/L vp är tystast?

tycker faktiskt inte ni håller er till gaisarns frågor ni är ju inne på andra grejer fortfarande.
att en fläkt låter lite på 1:ans lägge fattar väl vem som helst.ge honom svar istället hur mycket de olika apparaterna låter på max. *vinkar*

Ja, det vore ju en bra idé...  Sc:,h
DÃ¥ kommer ingen att vara intresserad av de pumpar som av tillverkaren klokt nog blivit begÃ¥vade med ett kraftfullt max fläktläge, eftersom de har förmÃ¥gan att lÃ¥ta mycket...  *vinkar*

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Garanti och tystast
« Svar #29 skrivet: 27 mars 2008, 22:29:50 »
Jag tror dig när du säger att du inte kan värma huset med pumpen i källaren och fläktläge 1. Och om du då skulle sätta igång ett gäng elradiatorer för att få varmt har du ju förlorat en massa i effektivitet och pengar. På så sätt håller jag absolut med om att en luftvärmepump är klart effektivare på att värma upp ett hus när man kör på högre fläktlägen, eftersom värmen sprids så mycket bättre. Men ditt försök säger tyvärr inte så mycket om pumpens COP, eftersom du bara mäter pumpens förbrukning och inte hur mycket värme den producerat. Att temperaturen sjunker flera tiondelar en bit från pumpen när man sänker fläkthastigheten till ett minimum är ju förväntat med tanke på den minskade kastlängden.
/Pontus

Hej Pontus!  Ja vi är nog överens om att det inte är nÃ¥gon bra idé att köra pÃ¥ lÃ¥ga fläktvarvtal med värmepumpen Pontus, och jag kommenterade som jag sa innan ju inte COP-värdet heller. Jag körde ju mitt lilla experiment ocksÃ¥ bara under en kort tid pÃ¥ ca lite drygt 1 timma, men under den tiden sÃ¥ hann temperaturen ändÃ¥ sjunka med ca 0,5 ºC i källaren och med nästan 1 ºC uppe i bostadsvÃ¥ningen innan jag avbröt. Men min uppfattning är ändÃ¥ att det är en ganska dramatisk skillnad mellan fläktläge 1 och fläktläge 4-5 pÃ¥ en pumpinnderdel när det gäller effektiviteten och värmespridningen, och ser man till den lilla skillnad i elförbrukning mellan ca 915 watt och 1045 watt sÃ¥ kan jag inte se nÃ¥got annat än att även COP-värdet pÃ¥ ett dramatiskt sätt försämrades ocksÃ¥, och utan att nu helt kunna bevisa detta givetsvis sÃ¥ fick jag nästan uppfattningen att jag lika gärna hade kunnat köra med kanske ett 1000 watts-elelement i stället ev.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!