0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sorry men garaget är fullt. Blir inga fler prylar nu så det blir till o ringa sotaren
Jag har termostatstyrda fresh, och kommer att sätta termostatstyrda spaltventiler i den nybyggda delen jag håller på att färdigställa. Tycker inte de kalla dagarna är ett problem, bor vid en sjö så nordanvinden kan förvisso vara påtaglig.Ja, golvvärme har jag förstås.
Mmm... Så stänger de när de blir kallt. Förutom undermålig ventilation dessa dagar, så kommer det in luft där det finns möjlighet. Dvs i små springor etc i huset. Den luften är inte ren...
Bygg till! Effekt har du ju för en mindre hangar på tomten...
Hur menar du ren? Jag ser inte något skäl att rena min uteluft som sådan.Visst kan det läcka in om man har dåliga fönster eller slarvigt byggt hus, men det har inte jag.Ventilationen fungerar utmärkt eftersom de termostatreglerade ventilerna öppnar efter hur bra självdraget fungerar, vilket är en funktion av ute/inne temp och vindförhållanden.Är det lungt men kallt öppnar de mer än om det blåser mkt och det drar ut/kommer in mer pga högre tryckdifferens. Allt detta tar ju termostaterna hand om, det känns ingen större skillnad inomhus.Enda problemet skulle isåfall vara sommartid då självdraget inte fungerar så bra, fast då kan man ju öppna fönstren på glänt istället.Visst kanske det går att reglera ännu bättre med FTX vintertid men någonstans måste man ju dra gränsen.Om jag bara kunde återvinna frånluftens värme vore jag helnöjd med nuvarande system.Jag är lite förvånad att inte fler väljer att försöka återvinna frånluften via en värmepump.(Alltså i fallet att man investerat i en vp ändå för berg- eller sjövärme)Man borde ju kunna få upp Cop rätt mycket om man kunde kyla av frånluften med brine från marken eller sjön.
Förstår inte riktigt. Hävdar du självdragets överlägsenhet? Vet du öht vad FTX är? Och nää, ingen frånluftsåtervinning som värmer brine:n är ens värd kostnaden av drivenergin till den extra CP:n. Sök på FLM alt VBX så finns det trådar där beräkningar på FLM:ns Ineffektivitet görs...
Problemet är att många bara har en central kanal för frånluften, då blir det mycket jobb att 'uppgradera' till FTX. I de fall kan det vara mer ekonomiskt med FLM...
där har du extremt rätt! Och lika rätt är att vi när det kommer till slit o släng grejer som tv eller bil, mc etc är redo att lägga 20-30 extra på någon modell eller feature. Men när det kommer till huset där vi och våra barn bor och lever dagligen ja då ska något som adekvat och bekväm ventilation tjänas hem.
där har du extremt rätt! Och lika rätt är att vi när det kommer till slit o släng grejer som tv eller bil, mc etc är redo att lägga 20-30 extra på någon modell eller feature. Men när det kommer till huset där vi och våra barn bor och lever dagligen ja då ska något som adekvat och bekväm ventilation tjänas hem. Jag är medveten om att inte alla har ekonomisk möjlighet att göra de investeringar i huset som man vill. Men det finns jättemånga som har det, men som ändå prioriterar annorlunda. Jag vill inte ha något sagt egentligen, som vanligt, heheh utan bara att ibland kan det bli lite väl mycket av räkna hem och tjäna in. Därmed inte sagt att inte F, FT och S fungerar. Förstår ni vad jag menar
Skulle jag göra ett nybygge eller hade ett hus med färdiga från- och tilluftskanaler skulle jag inte fundera en sekund, det skulle bli FTX. Men i ett befintligt hus är det ett jäkla jobb att få till detta, och då tycker jag att det i trådar om ventilation bör framhållas att ett väl genomfört F-system ger en bra, normuppfyllande ventilation med god komfort. F får onödigt mycket stryk pga att det ofta är glada amatörer som installerar detta på ett undermåligt sätt.
Detta var en bra sammanfattning, David!Jag håller helt med förutom att jag menar att rengörings problemet trots allt finns där med alla tilluftssystem.Och visst är det på ett S system som man ska ha termostater.Det är också en enorm skillnad mot utan. Ja, jag vet vad ett FTX system är, men hur många har provat att bara sätta in termostatventiler och täta ett S hus och kan berätta om skillnaden?Jag gillar också features, men helst såna utan nackdelar och krångliga installationer.Finns någon bra länk som visar på FLMs underlägsenhet i prestanda vs FTX?
Finns någon bra länk som visar på FLMs underlägsenhet i prestanda vs FTX?