0 medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
Kan du Lelle förklara hur man delar pumpen utan att släppa ut gas från ytterdel och slangarna?
AVBRUTEN FÖRBINDNING 1. Stäng av klimatanläggingen och dra ut den invändiga enhetens strömkabel ur uttaget. 2. Vänta 5 minuter så att trycket i ledningen mellan den invändiga enheten och den utvändiga kondensatorenheten kan jämna ut sig. 3. Dra spännarmen uppåt i ledningens riktning tills armen är helt tillbaka. 4. Dra tillbaka uttagsförbindningens spännmanchett för att lossa kontaktförbindningen från uttagsförbindningen. 5. Sätt återigen in skyddshöljet och skyddskontakten för att försluta förbindningselementen och skydda dem mot damm.Från min Coolix manual./putte
Har inte hittat någon servicekoppling på denna modell för vacumsugning och påfyllning.
Hej, jag har inte varit här på forumet på ett par veckor. Såg att du skickat en fråga till mig som du inte fått svar på. Citat från: Fyrvaktaren skrivet 05 november 2010, 22:30:26Kan du Lelle förklara hur man delar pumpen utan att släppa ut gas från ytterdel och slangarna? Tyvärr är jag inte egentligen rätt man att svara då jag varken har en sån här pump eller installerat/demonterat någon heller.Men jag infogar ett citat från tidigare inlägg i den här tråden.Citat från: Puttepj skrivet 03 oktober 2010, 09:33:43AVBRUTEN FÖRBINDNING 1. Stäng av klimatanläggingen och dra ut den invändiga enhetens strömkabel ur uttaget. 2. Vänta 5 minuter så att trycket i ledningen mellan den invändiga enheten och den utvändiga kondensatorenheten kan jämna ut sig. 3. Dra spännarmen uppåt i ledningens riktning tills armen är helt tillbaka. 4. Dra tillbaka uttagsförbindningens spännmanchett för att lossa kontaktförbindningen från uttagsförbindningen. 5. Sätt återigen in skyddshöljet och skyddskontakten för att försluta förbindningselementen och skydda dem mot damm.Från min Coolix manual./putteKan tillägga att man kanske bör värma upp kopplingen eller i alla fall försöka hålla den varm vid isärkopplingen så att den inte fryser om det är kallt ute och då inte stänger backventilerna som finns i den. Dvs risk för läckage av köldmedia.Citat från: Fyrvaktaren skrivet 05 november 2010, 22:30:26Har inte hittat någon servicekoppling på denna modell för vacumsugning och påfyllning.Det verkar ju konstigt. Man tycker att de borde gjort den möjlig att serva!? Men den kanske är för billig. Julas support ska kunna svara på den frågan!Mvh
HAVBRUTEN FÖRBINDNING 1. Stäng av klimatanläggingen och dra ut den invändiga enhetens strömkabel ur uttaget. 2. Vänta 5 minuter så att trycket i ledningen mellan den invändiga enheten och den utvändiga kondensatorenheten kan jämna ut sig. 3. Dra spännarmen uppåt i ledningens riktning tills armen är helt tillbaka. 4. Dra tillbaka uttagsförbindningens spännmanchett för att lossa kontaktförbindningen från uttagsförbindningen. 5. Sätt återigen in skyddshöljet och skyddskontakten för att försluta förbindningselementen och skydda dem mot damm.Från min Coolix manual.
HDet verkar ju konstigt. Man tycker att de borde gjort den möjlig att serva!? Men den kanske är för billig. Julas support ska kunna svara på den frågan!
Nu går den i 15 gradig kyla i alla fall och producerar värme - men den verkar avfrosta några minuter varje timme trots att det inte finns någon is att tala om på flänsarna. Programmeringen av pumpen verkar inte helt optimal ännu.
Citat från: Billinge skrivet 11 november 2010, 19:37:42Efter en del mailande mellan mig och Jula erbjuds jag en ny pump eller pengarna tillbaka.Jag väljer pengarna tillbaka, jag måste fundera på vilket pumpfabrikat som ska ersätta den trasiga. Julas reklamationsavdelning är som jag tidigare fått erfara mycket tillmötesgående. Nyfiken på vilken sorts pump du funderar på.Själv är jag jättenöjd med våran Coolix, får ut precis det jag förväntat mig och tillåmed lite mer =)Men skulle nog inte ha något emot att byta till en lite kraftigare eller en som kan leverera mer kubik luft om jag fattat det rätt så kan den då pressa ut värmen vilket nog passar våran planlösning bättre, eller två billiga pummpar kanske =PMen då våran primära värmekälla är pellets så lär det nog inte ske något innan pumpen havererar iallafall om ens då.kostar inte många kr mer att byta till en finare panna vilket ger besparing det med.
Efter en del mailande mellan mig och Jula erbjuds jag en ny pump eller pengarna tillbaka.Jag väljer pengarna tillbaka, jag måste fundera på vilket pumpfabrikat som ska ersätta den trasiga. Julas reklamationsavdelning är som jag tidigare fått erfara mycket tillmötesgående.
Snälla hjälp mig någon Jag fick hem min coolix för ett par dagar sedan och installationen gick bra ända fram tills jag skulle koppla in elen på utedelen. Där stod jag med min snabbkoppling från innedelen med de fyra kablarna men inte finns det någon snabbkoppling på utedelen att ansluta till. På min utedel är det i stället uttag för enskilda kablar med kabelskor på skruvarna där det står 1,2,3,4. Har någon av er råkat ut för detta och kan förklara vilken kabel jag ska sätta på vilken skruv, eller orkar någon titta på sin bef. pump hur era kablar går?
HejNu är det -10 grader och pumpen tuffar på som vanligt. Är inne på andra vintern och är fortfarande nöjd!Hur går era maskiner?Mvh Daniel
Vad har ni för inomhustemp?vid minus 10 och minus 15. enbart pump eller tillskott för att klara?i morse klagade sambon på att det bara var 17-18 grader på nedervåningen. pumpen hade svårt att hålla 22grader vid -15så det fick bli pelletsvärme även på den våningen.Får se om man slår om till pellets helt då det är lite jobbigt att skifta(blir kallt om man råkar missa)Undrar fortfarande ifall pumpen tar stryk av att vara avslagen samt kontakt urdragen?//martin