Hej!
Mitt första inlägg i detta forum, och efter att ha plöjt tråden (det har tagit hela semestern), så tror jag att det finns stor möjlighet att jag kan få förslag på lösningar för mitt problem.
Kanske är mitt problem för komplext att fråga om på forumet, men - friskt vågat hälften vunnet ;-)
Jag har en 90m2 krypgrund (2,5 till 3,5m i takhöjd) som jag vill kunna använda som "Förvaringslokal" (kartonger m m).
Bilder finns på
http://pict.thunstrom.se/krypgrund.zipIdag är det två saker som sätter stopp för detta:
i. Luftfuktigheten (juli, augusti)
ii. Temperaturen (vintern)
Jag har nu installerat en Coolix (den lilla On/Off-pumpen) och kört den på prov ett par veckor.
Dock vet jag inte hur jag skall köra den för att uppfylla mina behov.
SOMMAR:
Troligen är problemen störst på sommaren.
För sommaren har jag två teorier
A. Om jag kör värme, så kommer ju RH att sjunka, dock ökar ju även mögelrisken med ökad temperatur
B. Om jag kör kyla, så kommer en avfukting ske av luften i krypgrunden (det rinner vatten från innerdelen).
Jag har blockerat ventilerna temporärt för att inte få in fuktig/varm luft utifrån.
VINTER:
På vintern tänkte jag köra "frostvaktsläget" (ca 8 grader). Jag tänkte även ha en oljeradiator som stöd (när det blir väldigt kallt ute).
FRÅGOR:
1. Hur skall jag styra Coolix (sommar/vinter)?
2. Hur skall jag styra ventilationen (sommar/vinter)?
3. Behöver jag mekanisk ventilation?
4. Vart skall elradiatorn sitta (under LVP?)?
//Johan