0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Puttepj skrivet 31 januari 2010, 17:25:53Citat från: Berka81 skrivet 31 januari 2010, 13:12:59Puttepj, jag såg i din presentation att du använder dig av värmeflyttare, vad exakt använder du och hur upplever du att det fungerar? Jag har för avsikt att sätta en Coolix i förrådet (15kvm) och sätta en värmeflyttare/kanalfläkt till garaget (45kvm och ska hålla ca 10grader). Kolla gärna bifogade länk och scrolla långt ner så ser du anläggningen vi pratar om.http://kagghamra.com/kaggisombyggnadsprojekt.htm/putteTack för ditt svar puttepj, det låter ju ganska lovande då jag som sagt skall värma 15kvm till ca 20-21 grader med hjälp av Coolixen och sedan via kanalfläkt värma garaget på ca 45kvm till ungefär 8-10 grader, garaget är mkt välisolerat så jag antar att denna variant borde fungera även för mig.Hittade ett liknande paket som du har.http://www.soliduct.com/installation-varmeflyttarpaket.htmser dock att den slukar ca 65W, vilekt är lite mkt, har du nån koll på hur mkt din fläkt förbrukar i läge 2-3?Stort tack för ditt svar! Thumbsup
Citat från: Berka81 skrivet 31 januari 2010, 13:12:59Puttepj, jag såg i din presentation att du använder dig av värmeflyttare, vad exakt använder du och hur upplever du att det fungerar? Jag har för avsikt att sätta en Coolix i förrådet (15kvm) och sätta en värmeflyttare/kanalfläkt till garaget (45kvm och ska hålla ca 10grader). Kolla gärna bifogade länk och scrolla långt ner så ser du anläggningen vi pratar om.http://kagghamra.com/kaggisombyggnadsprojekt.htm/putte
Puttepj, jag såg i din presentation att du använder dig av värmeflyttare, vad exakt använder du och hur upplever du att det fungerar? Jag har för avsikt att sätta en Coolix i förrådet (15kvm) och sätta en värmeflyttare/kanalfläkt till garaget (45kvm och ska hålla ca 10grader).
Min förhoppning är ju att kanalfläkten ihop med Coolixen skall klara att hålla högre temp än 8-10 grader stora delar av året. Skulle den inte klara det, elelr om det blir bristande komfort i garagedelen överväger jag att införskaffa ännu en Coolix (förutsett att den fungerar OK) och sätta i garaget.. men min magkänsla är att kanalfläkten kan ge riktigt hyffsad temperatur till garaget......
Ger Jula nån support över huvud taget?
Hej!Nu har jag läst igenom hela Coolix-forumet och funnit ett och annat matnyttigt, men dessvärre en himla massa ovidkommande tjafs. Min erfarenhet av LVP är en Panasonic och en Daikin, som stödvärme tlll direktverkande el i en villa med källare i södra Dalarna. Dessutom har jag ett sommarhus i norra Roslagen, där jag har underhållvärme på 6-7 grader på oljefyllda elelement under vintern. Mina funderingar gäller:-kan jag sätta in en Coolix i fritidshuset för att stå för underhållsvärmen under vintern?- vad betyder "Frostvaktsfunktion + 8 grader" som Jula skriver i annonsen till Coolixen?- vad händer om det blir strömavbrott? Startar pumpen igen när strömmen kommer tillbaka? Vi besöker huset bara någon enstaka gång för tillsyn under vintern.- vad reglerar "FP-knappen" som vissa ägare har upptäckt på sin fjärrkontroll?- elementen får stå kvar på några +-grader, för att klara de värsta köldknäpparna, har jag tänkt.Liknande funderingar framförde signaturen "eriklif" i ett inlägg 27/8-09 (s. 36). Han fick inte så mycket som en enda kommentar, eftersom någon samtidigt hade frågor om en Coolix i en friggebod på 10 kvadratmeter, och det nappade flertalet flitiga debattörer på!Nu hoppas jag på större tur, och ett antal svar på mina funderingar.
Livet är hårt ibland. Ibland har jag inte heller fått svar, men jag får antingen hyra mig en gråterska eller fråga om, jag rekommenderar det sistnämnda.
Konstigt. Jag kan inte hitta något ovidkommande tjafs, bara lite offtopics och annat som gör ett fritt forum levande :-)
Citat från: Puttepj skrivet 03 februari 2010, 11:57:49Konstigt. Jag kan inte hitta något ovidkommande tjafs, bara lite offtopics och annat som gör ett fritt forum levande :-)Kan bara instämma. Helt onödiga kommentarer och lite märkligt att stövla in här och och kasta ur sig sånt i första postningen.
1: QC-slangen som följer med i paketet, är den prick 4 m lång eller ev längre ? Finns längre enheter typ 5-6 m?
2: Håltagningen i vägg, vad är minsta möjliga diameter på hålet med tanke på QC-kopplingarna (hur stor är den handsken?)
3: Någon har skrivit om att göra hål på höger sida om innerdelen, går innerdelens rören att böja så pass utan problem.
4: Vid ev högerhål, hur mycket rör får man ut från innerdelen om man böjer dom rätt ut ?
Sen är ju Jula:s Coolix en inverter, både för 3 och 5kw-modellen, men är det kapillärrör eller elektronisk exp-ventil på dessa modeller ?
Några frågor till er Coolix-ägare:1: QC-slangen som följer med i paketet, är den prick 4 m lång eller ev längre ? Finns längre enheter typ 5-6 m?2: Håltagningen i vägg, vad är minsta möjliga diameter på hålet med tanke på QC-kopplingarna (hur stor är den handsken?)3: Någon har skrivit om att göra hål på höger sida om innerdelen, går innerdelens rören att böja så pass utan problem.4: Vid ev högerhål, hur mycket rör får man ut från innerdelen om man böjer dom rätt ut ?Sen är ju Jula:s Coolix en inverter, både för 3 och 5kw-modellen, men är det kapillärrör eller elektronisk exp-ventil på dessa modeller ? Har bara hittat en som skaffat 5kw modellen i denna tråd, som returnerade sin, finns det andra ägare som har 5kw som kan ge input ?