0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Art Deco skrivet 05 februari 2010, 06:20:14Tack för alla svar.Hade fel i min text, helt riktigt är 3kw en on-off medans 5kw är en inverter.Grejen med slangpaketet är att jag undrar om man kan köpa längre än de 4 m som följer med om man har knölig dragning om då originalrören ev inte räcker till. Men jag tyder ett svar som att slangen redan sitter fast i innerdelen och då bara ska kopplas med den s.k QC-kopplingen mot utedelen, men när man tittar på Coolix hemsida så sitter det koppling i innerdelen också ? Finns det 2 versioner av samma pump ? Coolix hemsida??Är det denna du refererar till:http://www.mideaaircon.de/
Tack för alla svar.Hade fel i min text, helt riktigt är 3kw en on-off medans 5kw är en inverter.Grejen med slangpaketet är att jag undrar om man kan köpa längre än de 4 m som följer med om man har knölig dragning om då originalrören ev inte räcker till. Men jag tyder ett svar som att slangen redan sitter fast i innerdelen och då bara ska kopplas med den s.k QC-kopplingen mot utedelen, men när man tittar på Coolix hemsida så sitter det koppling i innerdelen också ? Finns det 2 versioner av samma pump ?
Ett tack ztrindberg och Puttepj för svaren på mina funderingar. Mitt sommarhus är just ett sådant, på 50 kvadratmeter med sommarvatten och måttligt med isolering. Jag vill dock inte ha det helt utkylt på vintern.Av fem inlägg svarar två på mina frågor, medan tre kommenterar att jag har mage att komma med kritik, och dessutom i mitt första inlägg. Trampade jag på en öm tå? Är det inte detta som "gör ett fritt forum levande"?"Mindre svammel mer fakta är något jag önskar" skrev "gintonicman" redan 28/10 -08, och det är väl så man hoppas att ett forum skall fungera./boggan
Men jag tyder ett svar som att slangen redan sitter fast i innerdelen och då bara ska kopplas med den s.k QC-kopplingen mot utedelen, men när man tittar på Coolix hemsida så sitter det koppling i innerdelen också ? Finns det 2 versioner av samma pump ?
Det bästa med öppna forum man inte gillar, är att man inte är tvingad att besöka dem.
Hej puttepj och tack för undervisningen!Du har din fulla rätt att tycka vad du vill, men jag håller inte med dig. Skulle jag t ex låta bli att rösta på ett politiskt parti bara för att jag tycker att det svamlas för mycket ibland? Och som nybliven medlem i ett parti, fack, förening e d skulle jag få lov att hålla inne med kritik, och stå med mössan i hand och skrapa med foten ett helt år, innan jag lite försiktigt kunde föra fram kritiska synpunkter. Nej, så fungerar det naturligtvis inte där det är högt i tak.Nu är det så att jag har läst igenom hela Coolix-tråden(det tog mycket tid, den är ju över 80 s. lång!) och sett att jag inte är ensam om mina synpunkter. När man tar upp ett spörsmål, så vill man ju ha kommentarer från dem som har erfarenhet av problemet. Åsikter som att Coolixen är en skräppump, som fungerar dåligt såväl sommar som vinter och i varje fall har väldigt kort livslängd, för inte debatten framåt.Nog om detta!Det som gör mig lite betänksam med mina planer är att pumpen måste klara sig själv i stort sett hela vinterhalvåret. I villan stänger jag av min Daikin när utetemperaturen kryper under - 15 grader. Den ger i alla fall inget tillskott i det läget. Så kan jag ju inte göra med sommarhuset. Det är ingen ekonomi att köra 20 mil för att kolla att pumpen är OK.Finns det någon som har erfarenhet av att köra Coolixen som frostvakt? (väl medveten om att jag kanske inte får något svar!)
Jag lider med dig Boggan. Dina problem säger mer om dig själv, än om forumet. Vi får väl hoppas att du står ut tills du fått dina svar.
Så visst är det väl ett märke det med?