0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Hej kickassford! Nej det är helt ok alltså att utblåstempen på luften från pumputedelen är klart lägre än insugsluften, pumpen tar ju värmen ur uteluften så det skall visa sig klart i en temperaturskillnad givetvis om pumpen funkar som den skall. Mvh Raffen.
ja men fundera igen på det där.om vi säger att förångaren är -30 grader och utetemp är -5 grader så värmer ju utetempen förångaren till kanske -20 genom att uteluften passerar förångardelen och de resterande -10 (eller blir det -15 kanske ) graderna blåses ut på framsidan.om vi nu ökade luftflödet över förångaren (eller effektivare kylflänsar) så utetempen på -5 värmer förångarens -30 grader till totalt till de teoretiska maximala -5 grader så skulle den utblåsande luften ha samma temperatur som den insugande luften och således komprimerar kompressorn -5 gradig vätska/gas istället för -20 och ger mer värme till innerdelen.överbevisa mig gärna om jag har fel men jag tror inte det. Observera att dessa siffror bara är tagna "ur luften" så att säga, jag har ingen koll på exakta temperaturer men jag vet att förångaren är bra mycket kallare än uteluften därav frosten..det är ju oxå därför den tappar verkningsgrad när det blir kallare ute (svårare att värma förångaren)
nä. inte mer än att den orkar hålla underhållsvärme..
jag menar att den klara just så pass att hålla underhållsvärme 7-9 grader, inte nån högre temp.ska klura lite på vad ja ska göra.. visserligen behöver jag inte mer än denna temperatur men eftersom det inte går att tvinga upp temperaturen mer så går pumpen konstant på "fullgas"..
Mitt ibland alla bekymmer med Coolix i krävande miljöer så tuffar min på som enda värmekälla på bottenvåningen. Helnöjd. Funderar allvarligt på att sätta en på andravåningen med...